گزارش ایستگاه اخبار از جلسه هم‌اندیشی ۵ تشکل دارویی

دوشنبه 20 می 2019 در 17:36


رئیس انجمن شرکت‌های پخش دارو و مکمل‌های انسانی گفت: صنعت داروسازی پس از تحریم‌ها با چالش نقدینگی، تامین و نقل و انتقال ارز روبه‌رو است.

هاشمی رئیس انجمن شرکت‌های پخش دارو و مکمل‌های انسانی در حاشیه نخستین جلسه هم‌اندیشی ۵ تشکل دارویی که به میزبانی انجمن شرکت‌های پخش دارو و مکمل‌های انسانی برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به تحریم‌ها انتقال ارز برای واردات ماده اولیه دچار چالش شده است و صنعت داروسازی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند تا بتواند داروی مورد نیاز بیماران را تامین کند.
**آمریکایی‌ها به دروغ می‌گویند دارو تحریم نیست
رئیس انجمن شرکت‌های پخش دارو و مکمل‌های انسانی ادامه داد: آمریکایی‌ها به دروغ می‌گویند دارو تحریم نیست، اما نقل و انتقال پول به سختی انجام می‌شود واردات مواد اولیه دارو نیز به چالشی برای صنعت دارو سازی تبدیل شده است.

هاشمی تامین ارز برای خرید ماده اولیه را یکی از مهم‌ترین مشکلات صنعت داروسازی عنوان کرد و گفت: وقتی صنعت داروسازی برای تامین ارز با چالش نقدینگی روبه رو است نمی‌تواند به موقع ارز مورد نیاز خود برای خرید دارو و مواد اولیه را تامین کند.

وی اظهار کرد: نقدینگی چالش مهم صنعت داروسازی محسوب می‌شود چرا که بدهی دانشگاه‌های علوم پزشکی را بیمه‌ها و بدهی شرکت‌های پخش را دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت نمی‌کنند و نقدینگی صنعت داروسازی را دچار مشکل می‌کند.

رئیس انجمن شرکت‌های پخش دارو و مکمل‌های انسانی با بیان اینکه ۵۰ درصد گردش مالی صنعت داروسازی در حوزه دولتی است، گفت: وقتی بخش دولتی پول شرکت‌های پخش را پرداخت نمی‌کند، شرکت‌های پخش نیز نمی‌توانند بدهی خود را به تولید‌کنندگان و وارد‌کنندگان بپردازند و در نتیجه زنجیره تامین دارو دچار چالش می‌شود و در نهایت با کمبود روبه رو می‌شویم.

هاشمی اظهار کرد: باید تشکل‌های دارویی در کنار وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو دور هم جمع شوند و بدون ایجاد تنش به حل مشکلات صنعت داروسازی بپردازند تا مردم در دورترین نقاط کشور نیز بتوانند نیاز‌های دارویی خود را تامین کنند.
اعتلای صنعت داروسازی در سال رونق تولید
در ادامه شیبانی رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارویی اظهار کرد: ما در حوزه دارو ۱۷ تشکل داریم که در بخش‌های حرفه‌ای، صنفی، آموزشی و تخصصی مشغول به کار هستند و امروز ۵ تشکل دارویی تولید کننده، وارد کننده، توزیع کننده و داروخانه‌ها دور هم گرد آمده‌اند تا به حل چالش‌های صنعت داروساز کمک کنند.

وی ادامه داد: هدف اصلی ما اعتلا صنعت داروسازی و رونق تولید است و ما به دنبال آن بودیم تا با هم اندیشی بتوانیم دغدغه‌های صنعت داروسازی را حل کنیم.

رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارویی اظهار کرد: خوشبختانه تشکل‌های دارویی تعامل خوبی با سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت دارند و ما باید در کنار هم در سال رونق تولید تلاش کنیم تا صنعت داروسازی رونق بیشتری پیدا کند و مشکلی بر تامین نیاز دارویی بیماران نداشته باشیم.
شیبانی یادآوری کرد: افزون بر تولید دارو ما در زمینه تولید ماده اولیه نیز رشد خوبی داشته‌ایم و صنعت تولید مواد اولیه که صنعت بالادستی در حوزه داروسازی محسوب می‌شود با پیشرفت‌های خوبی توانسته ۵۰ درصد مواد اولیه دارو را در داخل کشور تولید کند.

**ذخیره دارویی یک ساله شرکت‌های داروسازی/ محصولات مشابه تولید داخل وارد نمی‌شود
نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی گفت: در حال حاضر ذخیره دارویی شرکت‌های داروسازی هشت تا ۱۲ ماه است.
ذخیره دارویی یک ساله شرکت‌های داروسازی/ تحریم‌های ظالمانه نقل و انتقال ارز دارو را با چالش مواجه کرده است/ چالش نقل و انتقال ارز دارو پس از تحریم‌های ظالمانه آمریکابه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس کبریایی‌زاده نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی و رئیس سندیکای تولید کنندگان مکمل‌های تغذیه‌ای و ورزشی در حاشیه نخستین جلسه هم اندیشی پنج تشکل دارویی برای چالش‌های صنعت دارویی پس از تحریم که به میزبانی انجمن شرکت‌های پخش دارو و مکمل‌های انسانی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین وظایفی که بر عهده شرکت‌های تولیدی دارو مواد اولیه و وارد کنندگان بوده، تامین داروی بیماران است تا بتوانند به بهترین نحو نیاز بیماران را تامین کنند.

وی ادامه داد: امروز نشست مشترک پنج تشکل دارویی برگزار شد تا چالش‌های حوزه داروسازی مطرح شود و اواخر هفته با مسئولان وزارت بهداشت و بانک مرکزی مسائل در‌میان گذاشته شود و تامین دارو در شرایط تحریم با چالش مواجه نشود.
نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی اظهار کرد: با همتی که مسئولان وزارت بهداشت به خرج داده‌اند و تلاش‌های صنعت دارو سازی ذخیره دارو در اغلب شرکت‌های داروسازی هشت تا ۱۲ ماه است و چالشی برای تامین دارو وجود ندارد.
تاثیر منفی تحریم‌ها بر تامین ماده اولیه دارو
کبریایی‌زاده تصریح کرد: با توجه به اینکه تحریم‌های ظالمانه نقل و انتقال ارز را خدشه‌دار کرده است باید تدابیری اندیشیده شود تا شرکت‌های دارویی در تامین ماده اولیه دارو دچار مشکل نشوند.
وی درباره واردات دارو‌های مشابه تولید داخل اظهار کرد: در مقاطعی که وضعیت ارزی وزارت بهداشت خوب بوده است دارو‌های مشابه داخلی بیشتر وارد می‌شدند و این موضوع موجب گلایه شرکت‌های تولید کننده دارو بود، اما با سیاست‌هایی که اخیرا وزارت بهداشت در پیش گرفته است، محصولات مشابه تولید داخل وارد نخواهند شد.

 

اظهار نظر