کمترین پرداخت‌الکترونیکی تاکسی در کدام نقطه پایتخت است؟

سه‌شنبه 9 جولای 2019 در 08:36


براساس گزارش تاکسیرانی، کمترین میزان پرداخت الکترونیکی در تاکسی های پایتخت مربوط به اطراف بازار تهران و بیشترین پرداخت مربوط به اطراف دانشگاه ها و مدارس است که نشان دهنده نوع طبقه شهروندان است.

پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی ها از جمله مولفه های مورد تاکید متولیان شهری و برخی شهروندان است که دستاوردهای بسیاری در بخش های دیگر هم دارد؛ موضوعی که هم باید زیرساخت های اجرای آن و هم فرهنگ آن بین شهروندان نهادینه شود و با این آمار معلوم است که نوع طبقه شهروندان در توجه به آن تاثیر دارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران روز دوشنبه در نشست خبری با تشریح جزییات آخرین وضعیت پرداخت الکترونیکی در تاکسی ها با بیان اینکه مناطق ۱، ۲، ۴، ۶ و ۵ بیشترین سطح پوشش را دارند گفت: بیش از ۹۰ درصد تاکسی‌های منطقه ۲ به سیستم پرداخت الکترونیک مجهز است.

علیرضا قنادان آخرین پیشرفت‌های توسعه پرداخت الکترونیک در تاکسی را تشریح و بیان کرد: مناطق ۳، ۷، ۸، ۱۲ و ۱۴ پوشش متوسط و ۵۰ تا ۶۰ درصدی دارد و سایر مناطق حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد را پوشش می‌دهند.

وی اظهارداشت: بیش از ۶۰ درصد تاکسی‌های شهر تهران به یکی از روش‌های پرداخت موبایلی مجهز هستند که این امر در حال توسعه ست.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران اضافه کرد: چالش بعدی ما در این حوزه حرکت به سمت روش‌های تشویقی برای استفاده بیشتر از این خدمات است.

وی همچنین از اتصال کیف پول دو نرم افزار پرداخت الکترونیکی به یکدیگر به منظور سهولت شهروندان در پرداخت خبر داد.

قنادان با بیان اینکه میزان پرداخت الکترونیکی در محدوده فعالیت دانشگاه‌ها و مدارس بالاتر است یادآور شد: در عین حال در محدوده بازار که بافت سنتی‌تر دارد میزان پرداخت الکترونیک پایین‌تر است.

وی گفت: در فراخوان اولیه برای پرداخت الکترونیک ۲۰ شرکت برای ورود اظهار علاقه مندی کردند و ۷ شرکت قرار داد اولیه را پذیرفتند که در نهایت سه شرکت وارد فاز عملیاتی شدند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی با اشاره به اینکه موضوع پرداخت الکترونیک یکی از محورهای اصلی حوزه حمل و نقل است اظهارداشت: بسیاری از شرکت‌ها و تأمین کنندگان فناوری‌های مختلفی ارائه می‌کنند که سهم آن در حوزه پرداخت خرد سبد بزرگی از تراکنش‌ها را شامل می‌شود.

قنادان با بیان اینکه مترو نخستین حوزه‌ای بود که به پرداخت الکترونیک مجهز شد یادآور شد: با فاصله چندساله اتوبوسرانی در اوایل دهه ۸۰ به این سیستم ملحق و از همان زمان پرداخت الکترونیک در تاکسی نیز مطرح شد.

وی با یادآوری این نکته که نظام تاکسی و تاکسیرانی در ایران از نظر کیفی، کمی و روش کار با سایر دنیا متفاوت است خاطرنشان کرد: در دنیا خدمات استاندارد تاکسیرانی دربستی است که معمولاً یک نفر از مبدا به مقصد به صورت دربستی جا به جا می‌شود به همین دلیل تکنولوژی‌های جهانی با نیاز ایران تطابق ندارد.

مدیرعامل تاکسیرانی مشکل دیگر را خدمات تاکسیرانی در تهران ذکر کرد و گفت: در بسیاری از کشورها ناوگان تاکسیرانی به صورت شرکت مالکی و با تعداد کم اداره می‌شود در حالیکه ناوگان تاکسیرانی تهران با ۸۰ هزار عضو بزرگترین ناوگان تاکسیرانی خاورمیانه به شمار می‌رود که از نظر شهری مثبت نیست.

وی با بیان اینکه برای پرداخت الکترونیکی کرایه سه روش دستگاه پوز، کارت شهروندی و پرداخت از طریق تلفن همراه آزمایش شد ادامه داد: روش شتابی بویژه در تاکسی‌های خطی به دلیل کوتاهی مسافت و پایین بودن رقم پرداخت مناسب نبود، همچنین روش کارت شهروندی نیز نیازمند سرمایه گذاری زیاد و از سوی دیگر استهلاک زیاد است؛ بنابراین بهترین شیوه که با استقبال شهروندان روبرو شد و سرمایه گذاری مورد نیاز آن نیز اندک است پرداخت از طریق نرم افزارهایی که بر روی تلفن همراه نصب می‌شود است.
وی با تأکید بر اینکه مناسبت ترین روش پرداخت موبایلی است عنوان کرد: در حال حاضر سه شرکت در این زمینه در حال فعالیت هستند و سطح پوشش این سیستم در مناطق مختلف متفاوت است.

این مسئول شهری در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص سرانجام پروژه محاسبه نرخ کرایه در مسیرهای غیرخطی اظهارداشت: سال گذشته پیشنهاد نرخ کرایه خطوط ارائه و مورد تأیید شورای شهر قرار گرفت تا از طریق سامانه هوشمند مرکزی کرایه خطوط محاسبه شود.

وی با بیان اینکه نرخ محاسبه خطوط براساس عدد متوسط است گفت: طبیعی است که در ساعات پیک و غیر پیک نرخ کرایه متفاوت باشد اما به دلیل محدودیت‌هایی امکان اعمال تفاوت وجود نداشت.

قنادان خاطرنشان کرد: در حال حاضر درتاکسی های فرودگاه مهرآباد این سیستم پیاده شد و کرایه به صورت الکترونیک و بسته به مسیر و ترافیک محاسبه می‌شود.

وی برنامه بلند مدت سازمان تاکسیرانی را حرکت به این سمت ذکر کرد و اجرای آن را منوط به راه اندازی سامانه مربوطه و داشتن پرداخت الکترونیک دانست.

اظهار نظر