چشم‌انداز مسکن ملی در ۱۴۰۲/آجر روی آجر!

دوشنبه 27 فوریه 2023 در 10:41


انجام اقداماتی در جهت رفع موانع اجرای طرح نهضت ملی مسکن در هفته‌های اخیر باعث شده تا امیدواری نسبت به بالا رفتن پیشرفت پروژه‌ها افزایش پیدا کند. از جمله این برنامه‌ها تامین منابع از طریق تهاتر اراضی، ورود جدی‌تر نظام بانکی به این پروژه و تزریق نقدینگی توسط سازندگان است.

از ابتدای تصویب قانون جهش تولید و تامین مسکن با هدف ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی در مرداد سال گذشته در بخش تامین زمین مشکل چندانی وجود نداشت. با فرض این‌که غالب پروژه‌ها به صورت انبوه‌سازی اجرا شود تا کنون برای حدود ۲.۵ میلیون واحد مسکونی تامین زمین شده است.

اما در بخش آورده متقاضیان و منابع بانکی چالش‌هایی وجود دارد. سازندگان پیشنهاد داده‌اند که در قبال دریافت واحدها بخشی از منابع ساخت را بر عهده بگیرند. بانک‌ها نیز که تا کنون به نوعی از طرح نهضت ملی مسکن جاخالی داده بودند به تدریج در حال ورود به این پروژه هستند و در گام اول، بجز بانک مسکن قرار شده پنج بانک دیگر نسبت به انجام تعهدات خود اقدام کنند.

ریزش‌ها کمتر شده است

از طرف دیگر با پیشرفت برخی پروژه‌ها متقاضیان نسبت به واریز آورده ترغیب شده‌اند. آن‌طور که مسئولان می‌گویند برخی پروژه‌های مسکن ملی به پیشرفت حدود ۷۰ درصد رسیده و این باعث شده تا متقاضیانی که شاید به دلیل تجارب قبلی چندان به این پروژه خوشبین نبودند انگیزه پیدا کنند و اقساط ۴۰ میلیون تومانی خود را به موقع واریز کنند. معاون بنیاد مسکن در این زمینه به ایسنا گفت که ریزش متقاضیان به طور محسوسی کاهش یافته است.

اوایل ماه گذشته مهرداد بذرپاش ـ وزیر راه و شهرسازی در نشست با مدیران استانی وزارت راه و شهرسازی از آنها خواست تا ابتکارات حداکثری را در جهت پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن به کار ببرند و تاکید کرد که در این صورت به مدیران اختیارات حداکثری نیز داده می‌شود. او از مدیران خواست تا از ظرفیت همه‌ی بخش‌های عمومی و خصوصی در استان‌ها برای به اتمام رسیدن طرح‌های نهضت ملی مسکن استفاده کنند.

درآمدزایی و فروش اقساطی از طریق مزایده و تامین هزینه‌های زیرساخت‌های مسکن، واگذاری زمین در حوزه قانون جوانی جمعیت و کاربری‌های عمومی و مزایده املاک سازمان ملی زمین و مسکن از جمله برنامه‌هایی است که به منظور تسریع در اجرای طرح نهضت ملی مسکن مورد توجه قرار گرفته است.

افتتاح ۴۰ هزار حساب در یک ماه اخیر

به طور کلی در طرح نهضت ملی مسکن حدود ۵.۵ میلیون نفر ثبت نام کردند و ۳.۶ میلیون نفر واجد شرایط شناخته شدند. طبق جدیدترین آماری که روز ۳۰ بهمن ماه توسط بانک مسکن ارایه داده تاکنون ۸۴۵ هزار نفر متقاضی پذیرفته شده در طرح نهضت ملی مسکن در بانک افتتاح حساب کردند. این بانک نیز با ۲۱۲ هزار و ۵۱۰ واحد به مبلغ ۷۲ هزار و ۳۶۸ میلیارد تومان قرارداد منعقد کرده است.

اوایل بهمن ماه تعداد کسانی که در بانک افتتاح حساب کرده بودند ۸۰۵ هزار نفر بود که آمار از رشد ۴۰ هزار نفری طی یک ماه حکایت دارد.

درخصوص قیمت واحدها برآوردهای مختلفی وجود دارد. معاون مسکن شهری بنیاد مسکن در جدیدترین بررسی از قیمت واحدها به ایسنا گفته است: در حال حاضر قیمت تمام شده واحدهای یک طبقه حدود ۶ میلیون تومان در هر متر مربع است. بلوک‌های ۴ و ۵ طبقه هم بین ۷ تا ۸ میلیون تومان در هر متر مربع هزینه در بر دارد.

رقم ۷۲ هزار میلیارد تومان منابعی که بانک مسکن به این طرح اختصاص یافته فاصله‌ی معناداری با تعهد ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی نظام بانکی دارد؛ زیرا در ماه‌های اخیر بانک مسکن در تامین تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن، دست تنها بوده است. این امیدواری وجود دارد که با ورود سایر بانک‌ها برنامه روی غلتک بیفتد.

انتهای پیام

اظهار نظر