نشست تخصصی ارزیابی و آسیب شناسی چالش تامین پارکینگ در شهر تهران برگزار شد

سه‌شنبه 13 نوامبر 2018 در 23:15


مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران گفت:متولی و مجری مصوبات جهت ساخت پارکینگها سازمان عمرانی مناطق تعریف شده است اما لازم به توضیح است که پارکینگ با توجه به نرخ گذاری های پایین و هزینه های بهره برداری بالا به هیچ عنوان برای شهرداری درآمد زا نیست و پارکینگ با نرخ های موجود در شهر تهران در آمدزا و خودکفا نمی تواند بشود چراکه همین امروز برای شهرداری ساخت یک واحد پارکینگ بدون احتساب زمین بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان هزینه ساخت دارد و می توان گفت بازگشت سرمایه آن حدود ۳۰ سال خواهد بود.

در ادامه فقیهی رئیس اتحادیه توقفگاه و پارکینگ داران تهران تاکید کرد:ما در سال ۹۰ حدود ۳۰۰ واحد پارکینگ خصوصی داشته ایم که سرویس دهی عمومی می‌کردند و امسال در سال ۹۷ فقط ۱۴۰ واحد از آنها باقی مانده اند و به علت عدم صرفه اقتصادی همه آنها رو به تعطیلی هستند.

همچنین در ادامه این نشست حاج علی اکبری مدیرعامل سازمان نوسازی گفت: به جایی رسیده ایم که امروزه پیدا کردن جای پارک در بعضی محلات تهران علی الخصوص در بافت فرسوده به یک معضل جدی تبدیل شده است و بیشترین موضوع نزاع ثبت شده در کلانتریها بر سر پارکینگ بوده که حتی منجر به قتل هم شده است.

مهندس رضوی( عضو هیئت رئیسه انجم صنفی پارکینگ مکانیزه)گفت: شرکت های فعال در صنعت پارکینگ مکانیزه (با توجه به اینکه عمده شرکت های فعال دنیا sme ها هستند) متشکل از نخبگان دانشگاهی و صنعتگران موفق هستند که از روز اول با شریک و همکار خارجی شروع کردند – دانش طراحی به ایران منتقل شده است – شریک خارجی سهامداران شرکت های داخلی شده اند – محصولات شرکت های عضو انجمن تحت لیسانس شرکت های خارجی هستند – یکی از شرکت های عضو انجمن با توجه به عمر کوتاه صنعت پارکینگ موفق به صادرات هستند امسال به عنوان صادر کننده نمونه ملی ارائه شد – آماده یک جهش بزرگ در این صنعت هستیم و آماده پذیرش یک مأموریت بزرگ – حجم کسر پارکینگ کلانشهر ها از جمله شهر تهران هیچ گونه تناسبی با تولید پارکینگ ندارد – کارخانه ای که می تواند در سال ۳۰۰۰ واحد پارکینگ مکانیزه تولید کند در طول ۱۰ سال گذشته ۲۵۰۰ واحد تولید کرده است .
پارکینگ های ایجاد شده در پروژه های بزرگ با ظرفیت های ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ واحد نباید ما را گمراه کند چرا که این ظرفیت ها فقط پاسخگوی نیاز خود مال ها و مجتمع های تجاری هستند و نیاز پارکینگی شهر را بر طرف نمی کند.
در طول ۱۵ سال گذشته نگرشی در مدیران ترافیکی شهر حاکم شد که ایجاد پارکینگ افزایش خودرو محوری را در شهر دارد و جاذب سفر است و با این نگاه در شورای شهر سوم بودجه ساخت پارکینگ حذف شد.

ولی باید این را هم در نظر بگیریم که امروزه در موضوع پارکینگ در مبدا هم دچار مشکل هستیم و خودرو ها در بافت های فرسوده علی الخصوص، در کنار گذرهای باریک خودرو را پارک می کنند .
پارکینگ اقتصادی است و سرمایه گذار هم وجود دارد اما بحث این هست که چرا تا کنون ورود نکرده اند؟ این است که سیاست های شهرداری سد بزرگی بین عرضه پارکینگ و تقاضای پارکینگ به وجود آورده است .
مذاکرات بین سازمان ثبت با انجمن صنفی پارکینگ مکانیزه انجام گرفته است و سازمان با اینگونه پارکینگ ها مخالفتی ندارد – میتوانند جهت صدور سند حدود اربعه را از پارکینگ حذف کنند و پارکینگ را سند صادر می کند و پیش نیاز آن صدور پایان کار از سوی شهرداری ها می باشد .
در خصوص پارکینگ های تعهدی شهر تهران هم اعلام میکنم سرمایه گذاران آمادگی دارند در صورت هدایت مالکین متعهد به تأمین پارکینگ از جانب شهرداری به خرید پارکینگ از سرمایه گذاران، سرمایه گذار با تملک زمین و ایجاد پارکینگ در شعاع مصوب شورای شهر اقدام نماید.

به طور خلاصه در جمع بندی موارد مطرح شده در این جلسه میتوان گفت:
۱- هدف اصلی بافت فرسوده است
۲ – تفاوت های دو نوع پارکینگ اختصاصی و عمومی باید مورد توجه قرار داده شود(یعنی در پارکینگ‌های اختصاصی سند مالکیت، نگهداری، زمین، قانون گذاری برای امکان ارجاع پارکینگ ها و کاهش هزینه احداث با تخفیف های شهرداری باید لحاظ شود)
۳-آسان‌سازی ساخت پارکینگ و روانسازی دریافت پروانه ساخت پارکینگ باید مورد توجه قرار گیرد
۴- حمایت مالی از مالکان پارکینگ‌ها با افزایش تعرفه ها و ارائه خدمات و امکانات لازم جهت افزایش تمایل سرمایه گذاران به ساخت و ساز پارکینگ باید صورت پذیرد

اظهار نظر