نخستین همایش React در تالار علامه دانشگاه تهران برگزار می شود

دوشنبه 21 ژانویه 2019 در 23:07


این همایش با مشارکت برخی از شرکت‌های نرم‌افزاری نام‌آشنای کشور از جمله شرکت ریسمان، شرکت چارگون و شرکت پرداخت الکترونیک سداد برگزار خواهد شد.

مسعود آل‌علی از مجموعه دیجی‌کالا، مهدی یگانه و آرش سلیمانی از شرکت ریسمان، شهباز توکلی و احسان مجدآبادی از شرکت چارگون، طاها عباچی و وحید محرابی از شرکت سداد و مهدی خسروی از دیجیاتو سخنرانان تخصصی این همایش هستند که تجربیات و چالش‌های خود در استفاده از تکنولوژی ری‌اکت را به اشتراک خواهند گذاشت.
در ایران در دو سال گذشته بسیاری از شرکت‌ها، سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها به سمت استفاده از این تکنولوژی پیش رفته‌اند، اما هنوز این تکنولوژی برای بخش زیادی از شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان شناخته شده نیست.

هدف از برگزاری همایش ری‌اکت، انتقال تجربیات شرکت‌های بزرگ و چالش‌های استفاده از ری‌اکت در پروژه‌های بزرگ سازمانی است. هم‌چنین این همایش فرصتی برای آشنایی برنامه‌نویسان جوان و دانشجویان رشته‌های فنی با مسیرهای شغلی این حوزه فراهم کرده است. طرح و ارزیابی چالش‌های عدم استفاده از این تکنولوژی در کشور و راهکارهای آن نیز در این همایش به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد.

ری‌اکت یک کتابخانه جاوااسکریپت و متن‌باز است که در شرکت فیسبوک توسعه داده شده است. از این تکنولوژی در بسیاری از پروژه‌های بزرگ دنیا استفاده شده و یکی از سریعترین و محبوب‌ترین کتابخانه‌های تحت وب است.

ری‌اکت در بسیاری از پروژه‌های بزرگ نرم‌افزاری استفاده شده و شرکت‌هایی مانند فیسبوک، یاهو، مایکروسافت، اوبر و … از آن استفاده می‌کنند. همچنین اپلیکیشن‌هایی مانند اینستاگرام و واتس اپ و اسکایپ با تکنولوژی ری‌اکت نیتیو (React Native) نوشته شده است.

این همایش در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ از ساعت ۹ صبح تا پنج بهمن ماه در تالار علامه کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد. برای ثبت‌نام در همایش به وب‌سایت reactiran.com مراجعه کنید و با استفاده از کد تخفیف reactiran از ۵۰ درصد تخفیف ثبت‌نام بهره‌مند شوید.

مهدی یگانه، مدیرعامل شرکت ریسمان در نشست خبری این همایش با تاکید بر اینکه سال‌هاست در فرانت‌اند اپلیکیشن‌های موبایلی و تحت وب در بسیاری از کشورها از فناوری ری‌اکت استفاده می‌شود درباره دلیل انتخاب این فناوری برای معرفی آن به شرکت‌های ایرانی گفت: «فناوری ری‌اکت خروجی بهتری برای پروژه‌های سازمانی ما داشته است و به همین دلیل به سراغ آن رفتیم. اما تاکید ما در این همایش صرفا بر ری‌اکت نیست و می‌خواهیم تجاربی که سازمانها برای مهاجرت به فناوری‌های جدید داشته‌اند را با سایرین به اشتراک بگذارند و از هزینه‌های این مهاجرت نترسند.»

ری‌اکت یک چارچوب برنامه‌نویسی و یک کتابخانه متن‌باز جاوااسکریپت برای ساخت رابط‌های کاربری و اجزای (Component) صفحات وب است. این کتابخانه توسط فیس‌بوک و اینستاگرام و جامعه‌ای از توسعه‌دهندگان و شرکت‌ها به صورت انفرادی توسعه و نگه‌داری می‌شود. ری‌اکت و React Native از جمله پروژه‌های متن‌باز شرکت فیس‌بوک هستند که در صدر محبوب‌ترین پروژه‌های وبگاه گیت‌هاب قرار دارند.

به گفته یگانه تاکنون سازمان‌ها و شرکت‌های مختلفی از جمله راه آهن، بانک صادرات، بانک ملت و نظام مهندسی برای حضور در این همایش و آشنایی با کاربردهای آن اعلام آمادگی کرده‌اند.

در ادامه این نشست، آرش سلیمانی، مدیر ارشد فناوری شرکت ریسمان نیز با تاکید بر اینکه هدف از برگزاری همایش ری‌اکت، فرهنگ‌سازی برای استفاده از تکنولوژی‌های جدید و ایجاد شبکه‌ای از فعالان این عرصه است ادامه داد:‌ «از یک سال گذشته تکنولوژی‌هایی همچون ری‌اکت در دیجی کالا، اسنپ، فرانش، الو پیک، ایوند و دیوار و حتی شرکت‌های بانکی همچون بهسازان ملت و سداد مورد استفاده بوده است. اما شاید بسیاری از مدیران سنتی هنوز از این موضوع بی‌خبر باشند. »

مدیر ارشد فناوری شرکت ریسمان همچنین با اشاره به اینکه قانع کردن مدیران برای رفتن به سوی تکنولوژی‌های جدید کار سختی است ادامه داد: «هر تکنولوژی کاربرد خودش را دارد. در این همایش بررسی می‌کنیم که کجا باید سراغ ری‌اکت برویم. ضمن اینکه تجربیات شکست و موفقیت شرکت‌های خارجی را نیز در این زمینه مرور می‌کنیم. در این زمینه اطلاعات مفیدی از مدیران همایش ری‌اکت فیسبوک نیز دریافت کرده‌ایم. »

سلیمانی در پاسخ به این سوال پیوست که برای رفع کمبود نیروی تخصصی در زمینه فناوری‌های جدید چه برنامه‌هایی در نظر گرفته‌اید نیز گفت: «یکی از چالش‌های موجود، کمبود نیروهای تخصصی آشنا با فناوری‌های جدید همچون ری‌اکت است. برای حل این موضوع در حال مذاکره با دانشگاه‌ها و آموزشگاههای تخصصی حوزه نرم‌افزار هستیم تا از نیروهای آنها بتوانیم برای پروژه‌های مختلف استفاده کنیم.»

اظهار نظر