مسجد، همزه وصل زمین و آسمان است/رییس جمهور به زودی اساسنامه کانون‌های مساجد را ابلاغ می‌کند/ برای حضور تمام گروه‌های مردم در مساجد تلاش می‌کنیم

یکشنبه 4 مارس 2018 در 16:10


دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، با بیان اینکه رییس جمهور اساسنامه کانون‌های مساجد را ابلاغ می‌کند، گفت: ترویج رویکرد همزیستی اجتماعی مومنانه در مساجد، رویکرد اصلی ما در افق ۱۴۱۴ و برنامه سه ساله اول این ستاد است.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حبیب‌رضا ارزانی، در نشست خبری ربع قرن تلاش کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور که امروز (یکشنبه ۱۳ اسفند) در محل ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور برگزار شد، مساجد را بهترین مکان برای اتصال زمینیان و آسمانیان دانست و گفت: مسجد، همزه وصل زمین و آسمان است.

وی با بیان اینکه مساجد بهترین مکان برای حفظ دین انسان‌ها است، افزود: این خانه خدا منشا نهضت‌های اسلامی است، همان‌طور که انقلاب اسلامی ایران نیز از مساجد آغاز شد و تداوم یافت.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان اینکه وضعیت امروزین آسیب‌های اجتماعی در کشور و کاهش آن‌ها از دغدغه‌های جدی مقام معظم رهبری است، خاطرنشان کرد: بهترین و سالم‌ترین اجتماعات بشری که می‌توانند موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی در کشور شوند در مساجد پایه‌گذاری می‌شوند.

ارزانی با اشاره به فعالیت ۲۴ هزار کانون فرهنگی هنری و ۱۴ هزار کتابخانه در مساجد کشور، گفت: بیش از ۲ میلیون نفر عضو این کانون‌ها هستند.

وی با بیان اینکه اساسنامه ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور چند هفته پیش در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و به زودی از سوی رییس‌جمهور کشورمان نیز ابلاغ می‌شود، اضافه کرد: بیانیه ماموریت و سند چشم‌انداز این ستاد نیز در افق ۱۴۱۴ تصویب شده است.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، این کانون‌ها را تنها شبکه مویرگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سطح مساجد کشور دانست و گفت: ترویج و عملی ساختن رویکرد همزیستی اجتماعی مومنانه با استفاده از ظرفیت مساجد دغدغه و رویکرد اصلی ما در افق ۱۴۱۴ و برنامه سه ساله اول این ستاد است.

ارزانی با بیان اینکه نگاه ما در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد مانند رنگین‌کمان است یعنی معتقد به حضور و استفاده از ظرفیت و توانمندی همه گروه‌های مردم فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی و اجتماعی هستیم، افزود: تلاش ما گسترش وحدت و همدلی در سطح کشور و زمینه‌سازی برای حضور گسترده تمام گروه‌های مردم در مساجد است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به رونمایی پرتال جامع کانون‌های فرهنگی هنری مساجد (سامانه سجا) گفت: این سامانه به صورت رسمی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۷ آغاز به کار خواهد کرد.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان اینکه اولین رویداد مرتبط با ایده‌های بچه‌های مسجد از اول فروردین‌ماه اجرایی می شود و علاقه‌مندان می‌توانند از اول فروردین‌ماه تا دهم تیرماه ۱۳۹۷ ایده‌های خود را در سامانه سجا ثبت کنند، اظهار کرد: ۱۴۱۴ جایزه به کسانی که زودتر از دیگران در این سامانه ثبت‌نام کنند و بیشترین فعالیت را در آن داشته باشند، اهدا می‌شود.

ارزانی توجه به حوزه اجتماعی و همزیستی اجتماعی مومنانه در مساجد را رویکرد اصلی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد دانست و یادآور شد: ارتباط با مسجد توصیه خداوند برای کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

وی توجه به فضای مجازی، آموزش مستمر اعضای کانون‌های فرهنگی هنری، فراگیری بی‌وقفه مهارت‌ها و دانش‌های لازم، بکارگیری ظرفیت عظیم بچه‌های مسجد در خدمت نظام مقدس جمهوری اسلامی،‌ دانش‌افزایی، مهارت‌افزایی، استفاده از خلاقیت‌های فرهنگی هنری بانوان و دختران، بهره‌مندی از ظرفیت گسترده خواهران در حوزه فضای مجازی، توجه به ظرفیت کانون‌های فعال در شهرها و روستاها، گسترش فعالیت‌ها در ۱۶۹۰کانون مساجد اهل سنت، تولید محصولات فرهنگی هنری و عرضه آن‌ها در شبکه فراگیر بچه‌های مسجد و اجرای طرح اخوت مساجد جهان از ابتدای سال ۱۳۹۷ از مهم‌ترین برنامه‌های ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در افق ۱۴۱۴ است.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان اینکه ۲۷ برنامه ملی در قالب برنامه سه ساله اول توسط ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور اجرا می‌شود، گفت: برنامه سه ساله اول این ستاد از اول فروردین‌ماه سال ۱۳۹۷ آغاز می‌شود و کودکان و نوجوانان مخاطبان ویژه آن هستند.

ارزانی با بیان اینکه شادی، نشاط و امید از رویکردهای دیگر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور است، اظهار کرد: فعالیت این کانون‌ها باید در راستای امیدآفرینی و ایجاد نشاط در جامعه باشد.

وی با بیان اینکه این ستاد برای بانوان و کودکان در حوز‌ه‌های فکری، معنوی و رفتاری برنامه‌های گسترده‌ای در نظر گرفته است، گفت: مقام معظم رهبری، مساجد را بهترین پایگاه برای کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌دانند.

اظهار نظر