دوستی دانشگاه و صنعت مد و لباس با برگزاری جشنواره ای دانشجویی در ۲۰ خرداد

شنبه 8 ژوئن 2019 در 16:42


سومین جشنواره ملی دانشجویی مد و لباس ۲۰ تا ۲۵ خرداد با هدف استفاده از ظرفیت دانشگاه و جلب نظر صاحبان صنایع پوشاک در دانشکده فنی و حرفه ای دختران دکتر شریعتی تهران برگزار می شود.


مرضیه گرد رییس دانشکده فنی و حرفه ای شریعتی روز شنبه در نشستی خبری ضمن بیان این مطلب گفت: اختتامیه این جشنواره روز ۲۵ خرداد برگزار می شود اما نمایشگاه جشنواره چند روز بیشتر و تا ۲۸ خرداد برپا خواهد بود.
وی افزود: این جشنواره درپی بکارگرفتن توانمندی های دانشجویان و فارغ التحصیلان حوزه مد و لباس در سراسر کشور و سوق دادن آن به سمت بازار کار است.
دبیر جشنواره ملی دانشجویی مد و لباس اظهار داشت: ۸۵۵ اثر از سوی دانشجویان به جشنواره ارسال شده است و کارگاه ها و نشست های تخصصی از جمله «شناخت بازار کسب و کار» و «شناخت انتظارات صنعتگران پوشاک از جامعه دانشگاهی» نیز برگزار خواهد شد.
گرد افزود: امیدوارم بتوانیم با تعامل دانشگاه ها و صاحبان صنایع و تولیدکنندگان لباس، این حوزه را توسعه دهیم.

ارتباط عمیق بین دانشگاه و جامعه تولید وجود ندارد
حمید قبادی مشاور معاون وزیر و دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس نیز اظهارکرد: شاید نتوان گفت تولیدکنندگان نگاه عمیق و تاثیرگذاری نسبت به دانشگاه ها دارند اما امیدواریم برگزاری این رویداد باعث معطوف شدن نگاه جامعه تولید به ظرفیت دانشگاه شود.
وی ابراز امیدواری کرد که به تدریج جامعه دانشگاهی با توجه به ذائقه و علایق و ایجاد ارتباط بین روندهای محرک مد و لباس، پاسخ گوی نیاز مردم باشد که البته استمرار این رویداد و سیاستگذاری، زمینه ایجاد این ارتباط عمیق را برقرار می کند.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با بیان اینکه ارتباط عمیق بین دانشگاه و جامعه تولید لباس وجود ندارد و شاید این نقص دو طرفه باشد، ادامه داد: ایجاد ارتباط از طریق جشنواره ملی دانشجویی مد و لباس با حضور جامعه تولید در نمایشگاه، می تواند بخشی از این نقص را رفع کند.
وی همچنین شناخت نقایص و نقاط ضعف حوزه علمی و دانشگاهی را از دیگر اهداف این جشنواره دانست و توضیح داد: اختیاراتی که وزارت علوم در سالهای اخیر به برخی دانشگاه ها همچون تعیین مقاطع تحصیلی و یا سرفصل های درس ها داده، می تواند به حوزه مد و لباس کمک کند.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس اضافه کرد: بخشی از رویدادها از مجموعه جشنواره فجر مد و لباس تفکیک شده و ساختار مستقلی یافته که یکی از آنها جشنواره دانشجویی مد و لباس است.
وی افزود: یکی از مهمترین اهداف استقلال این رویداد، اهمیت مخاطبان و دست اندرکاران و دانشگاهیان حوزه مد و لباس است و در همین راستا کارگروه مد ولباس ماموریت های مختلفی به برخی دانشگاه ها داده که از جمله آن می توان به مسئولیت تولید محتوا توسط دانشگاه الزهرا (س) و طراحی و کمک به تولید پارچه به دانشگاه علم و فرهنگ اشاره کرد.
وی در ادامه در مورد ماموریت های تعریف شده به دانشکده های تخصصی کشور اظهار داشت: همچنین رویدادهای مناسبتی به دانشگاه آزاد و برگزاری جشنواره ملی دانشجویی مد و لباس به دانشکده شریعتی تهران واگذار شده است.
قبادی اضافه کرد که البته دانشگاه ها در سایر استان ها نیز در این مقوله فعال هستند که دانشگاه قائمشهر در زمینه مد و لباس و دانشگاه صنعتی اصفهان در موضوع صنعت پوشاک از آن جمله است.
وی با توضیح اینکه کارگروه ساماندهی مد و لباس در وزارت ارشاد است و سایر وزارتخانه ها عضو آن هستند، گفت: یکی از ماموریت های کارگروه مد و لباس، تولید محتوا و انتشار کتاب است که در همین راستا طی این سالها ۲۷ کتاب با عنوان «شیما» منتخبی از آثار برگزیده طراحی های دوره های مختلف جشنواره مد و لباس فجر منتشر شده است.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس همچنین گفت که ۸ عنوان مقاله برگزیده نیز در حوزه مد و لباس منتشر شده است.

مسابقه از ایده تا اجرا
مهنار ترابیان استاد دانشگاه و معاون دانشگاه شریعتی که دبیر اجرایی سومین جشنواره ملی دانشجویی مد و لباس نیز هست، گفت: سومین دور جشنواره بیشتر به دنبال این است که جامعه صنعتی که به دور از دروس دانشگاهی است و معتقد است دانشگاهیان مناسب صنعت نیستند، را به دانشگاه نزدیک کنیم.
وی با اشاره به برگزاری نشستی برای بررسی راهکارهای فعال شدن دانشجویان حوزه مد و لباس در این صنعت گفت: قرار است در سومین جشنواره مسابقه ای طی دو روز با حضور دانشجویان و فارغ التحصیلان مد و لباس با عنوان «از ایده تا اجرا» در کارگاه های این دانشکده برگزار شود. دانشجویان باید طرح های خود را برای صاحبان صنایع به نمایش بگذارند.
ترابیان گفت: آثار ارسالی به این جشنوارها ارزیابی و در بخش ضمائم همچون کیف، کفش، شال و روسری نیز داوری انجام شده و برای چیدمان در نمایشگاه آماده می شود.
وی با بیان اینکه زمان ارسال آثار به جشنواره ۲۵ اردیبهشت بود، افزود: اما به دلیل وقوع سیل در برخی استان ها پذیرش آثار تا دهم خرداد انجام شد.
معاون دانشکده فنی و حرفه ای دکتر شریعتی توضیح داد: از ۸۹۰ آثار ارسالی به جشنواره ۳۴۰ اثر مربوط به دانشکده شریعتی و باقی آثار از سایر دانشگاه های کشور است.

صنعتگران ۲۰ طرح دانشجویی را برای تولید انبوه انتخاب کرده اند
حمیدرضا نیک طبع دبیر صنعت کارگروه ساماندهی مد و لباس نیز خطاب به خبرنگاران گفت: حدود ۳۰ واحد صنعتی از دانشکده فنی و حرفه ای شریعتی بازدید کردند اما شما اهالی رسانه باید از صاحبان صنایع برای حضور در دانشگاه ها دعوت کنید.
وی افزود: حدود ۲۰ طرح مانتو خلق شده دانشجویان توسط صنعتگران برای تولید انبوه انتخاب شده و قرار است در نشستی با دانشجویان به قرارداد منتهی شود.

اظهار نظر