دستور وزارت بهداشت برای پوشش بیمه ای غربالگری ویروس HPV

چهارشنبه 14 آگوست 2019 در 13:54


عضو انجمن پاتولوژی ایران از دستور وزارت بهداشت برای پوشش بیمه ای غربالگری این ویروس خبر داد و گفت: در حال حاضر واکسن HPV توسط یک شرکت دارویی وارد می شود که هزینه تزریق سه دوز واکسن در حدود یک میلیون تومان می شود.

فرید صولت، بعد از ظهر چهارشنبه در نشست خبری با موضوع کنترل بیماری های زنان، با اشاره به شیوع خیلی بالای ویروس HPV در کشور، گفت: کنترل این ویروس به قدری اهمیت دارد که وزارت بهداشت تصمیم گرفته غربالگری این ویروس همراه با تست پاپ اسمیر انجام شود.وی با عنوان این مطلب که غربالگری این ویروس از سال گذشته ابلاغ شده و در حال حاضر در چند استان کشور اجرا می شود، افزود: اهمیت کنترل این ویروس به خاطر این است که ریسک ابتلا به سرطان را به دنبال دارد و تشخیص و درمان آن می تواند از هزینه های درمان سرطان بکاهد.

وی ادامه داد: متاسفانه شاهد واردات غیر قانونی این واکسن در کشور هستیم که باعث شده هزینه تهیه آن برای متقاضیان این واکسن تا ۱۰ میلیون تومان هم برسد.

وی ادامه داد: موضوع تشخیص عفونت‌های اچ پی وی به علت ارتباط با سرطان‌های دهانه رحم بسیار مهم است. با پیشگیری از ابتلا به این عفونت می‌توان از ابتلا به سرطان‌ها جلوگیری کرد.

صولت با اشاره به نگرانی از بابت ابتلا به سرطان در افرادی که این ویروس را دارند، گفت: مشکلی که در جامعه ما وجود دارد، این است که مردم از انجام آزمایش و رفتن نزد پزشک برای تشخیص بیماری های ناشی از تماس جنسی، خودداری می کنند و این مسئله در نزد آقایان بیشتر خودنمایی می کند.

معصومه شیروی در ادامه نشست خبری با موضوع بیماری‌های زنان و معرفی روش‌های جدید تشخیص قطعی عفونت‌های خاص زنان در کشور افزود: ویروس اچ پی وی ویروسی است که باید آگاهی کامل نسبت به آن داشت. بسیاری از جوانان اطلاعی از این ویروس ندارند. این ویروس هم باعث عفونت دستگاه تناسلی زنان می‌شود و هم مردان را درگیر می‌کند. بارها دیده شده که مثبت بودن این ویروس در زوج‌ها ایجاد چالش‌هایی می‌کند و در نتیجه بهتر است در این راستا اطلاعات کافی داشت. زیرا این ویروس فقط مخصوص به جوانان نیست و در افراد میانسال نیز اتفاق می‌افتد.

استادیار سابق دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد: افرادی که سیگاری هستند یا قلیان می‌کشند یا خانمی که خودش سیگاری نیست و مدام در کنار دود قلیان باشد، امکان شعله ور شدن این ویروس در بدنش وجود دارد. همچنین افرادی که چاق هستند، داروهای کورتون استفاده می‌کنند یا دچار نقص ایمنی باشند نیز ممکن است درگیر این بیماری شوند.

این متخصص پاتولوژی اظهار داشت: انتقال ویروس اچ پی وی در گذشته از طریق جنسی بود، اما در حال حاضر گفته می‌شود روش‌های دیگری برای انتقال ویروس وجود دارد. در حال حاضر آمار دقیقی از میزان ابتلا به این ویروس وجود ندارد، اما شیوع آن بسیار بالاست و به صورت روز افزون شیوع آن افزایش پیدا می‌کند. در یک مرکز پاتولوژی در تست‌های روزانه ۷۰ درصد تست‌های اچ پی وی در هر دو جنس مثبت است. البته بیشتر مراجعه کنندگان خانم‌ها هستند و آقایان به اصرار و اجبار خانم‌ها برای تست مراجعه می‌کنند.

شیروی افزود: معمولا سطح ایمنی بدن آقایان بالاتر از خانم‌ها است و اصولا دیده می‌شود که تست اچ پی وی آقایان منفی نشان داده می‌شود، چون سطح ایمنی آقایان بالاتر است و ویروس در بدنشان سرکوب می‌شود.

این متخصص پاتولوژی گفت: این ویروس با رفتارهای جنسی نادرست منجر به کلونیزه شدن در دهان و حنجره و مری می‌شود. در نتیجه بهتر است افرادی که تست آزمایشگاهی آنها مثبت است به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرده و هر ۶ ماه یک بار معاینه شوند.

وی ادامه داد: تست‌های آزمایشگاهی متفاوتی برای تشخیص این ویروس وجود دارد. تستی که برای شناسایی این ویروس وجود دارد تقریبا ۴۸ نوع ژنوتایپ ویروس را جدا کرده و با حساسیت بالا مشخص می‌کند که فرد به چه نوع از ویروس مبتلاست.

 

محمد علی صارمی، متخصص ژنتیک نیز در این نشست خبری درباره پزشکی شخصی اظهار داشت: پزشکی شخصی در جهان امروز رویکرد پزشکی را تغییر داده است و در این رویکرد، افراد به عنوان مهمترین فاکتور در نظر گرفته می‌شوند. برای پزشکی شخصی نیازمند آزمایشگاه بسیار دقیق جهت تشخیص هستیم. این موضوع در بیماری‌های خاص مانند سرطان‌ها و حتی سلامت روان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت تمرکز زیادی بر سبک زندگی ساده انجام داده‌اند. با پزشکی شخصی می‌توان تشخیص داد که به طور مثال جنین ممکن است به دیابت نوع ۲ مبتلا شود و با تغییر سبک زندگی او پس از تولد می‌توان از بروز این بیماری جلوگیری کرد.

اظهار نظر