در مراسم افتتاحیه هشتمین همایش طلای سبز عنوان شد: فرآورده‌های گیاهی پتانسیل تحقیق در حوزه بیماری‌های لاعلاج را دارند

پنج‌شنبه 11 جولای 2019 در 20:55


هشتمین همایش ‌طلای سبز روز چهارشنبه نوزدهم تیرماه در سالن همایش‌های هتل المپیک تهران آغاز به کار کرد.

دبیرخانه دائمی همایش طلای سبز محمدرضا شانه‌ساز -سرپرست سازمان غذا و دارو- در مراسم افتتاحیه، هشتمین همایش طلای سبز را باشکوه خواند، نه فقط از نظر ظاهر بلکه به دلیل نقشی که این همایش و این صنعت در اقتصاد ملی و در شرایط حساس کنونی ایفا خواهد کرد. او که سومین سخنران مراسم بود با اشاره به نام کسانی که آغازگر این راه بودند، عنوان کرد که نیت خیر آن‌ها به این مسیر برکت داد تا در این حوزه شاهد پیشرفت باشیم.
شانه‌ساز آمار و ارقام را بیان‌گر اتفاقات خوبی در حوزه فرآوده‌های طبیعی دانست و گفت: «پیشرفت قابل توجهی در چند سال اخیر به دست آمده ‌است و بین ۲۱۰-۲۲۰ کارخانه فعال یا در حال شروع به کار داریم و عرضه ۱۲۰ فرآورده چه در عرصه اقتصاد و چه در عرصه علم میراث ارزشمندی است. تعداد هم اکنون فرآورده‌های سنتی ما ۱۱۳۰ قلم است که هر روز بالاتر می‌رود اما کار بیشتری پیش رو داریم چون از جایی که باید باشیم، فاصله داریم و باید جایگاه مناسبی در سال رونق تولید به دست آوریم.»
سرپرست سازمان غذا و دارو توجه به اندوخته‌های گذشته را برای پیشرد عرصه داروهای سنتی و گیاهی ضروری دانست و در مقایسه این حوزه با داروهای دیگر افزود: «نباید راهی را برویم که منجر به واردات زیاد شد. مخالف واردات نیستم ولی باید در سطح و میزان متناسبی باشد و فکر می‌کنم در عرصه فرآورده‌های طبیعی می‌توانیم به درمان‌هایی دست پیدا کنیم که هنوز در حوزه های‌تک نیز میسر نشده‌اند.» شانه‌‌ساز با تاکید بر این موضوع که حتی برای درمان و کنترل بسیاری از بیماری‌های لاعلاج می‌‌توان با استفاده از فرآورده‌های طبیعی راهکار ارائه داد، ابراز تاسف کرد و گفت: «هنوز در شرکت‌های تحقیقاتی و دانشگاهی فعالیت کافی در این حوزه انجام نشده است و متاسفانه وقتی آن‌را می‌پذیریم و باور می‌کنیم که منابع خارجی آن‌را مطرح و تایید کرده باشند. باید راه باز شود تا از این ذخایر علمی که به ما رسیده استفاده کنیم.»
محمدرضا شانه‌ساز به گله‌‌مندی بعضی فعالان حوزه فرآورده‌های طبیعی درباره سرعت کم رسیدگی به پرونده‌ها اشاره و راهکار پیشنهادی آن‌را مطرح کرد: «برای حل این مشکل لازم است با بهره‌برداری از روش‌ و تجربه‌های کشورهای موفق این حوزه، کار بررسی پرونده‌ها را به شرکت‌های مجاز و ثبت شده بسپاریم که لازمه دستیابی به این منظور، گرد هم آمدن متخصصان و افراد آگاه حوزه است. تلاش‌ می‌کنیم شنونده بهتری برای انتقادات و پیشنهادات باشیم تا تبعیضی رخ ندهد و شفاف‌سازی بیشتر باشد.»
سرپرست سازمان غذا و دارو نحوه قیمت‌گذاری فرآورده‌های دارویی را در فرهنگ‌سازی و گسترش مصرف آن موثر دانست و گفت: «از دوستان می‌خواهم برای رشد سریع‌تر فرهنگ مصرف نحوه قیمت‌گذاری طوری باشد که دسترسی مردم به آن‌ها بیشتر شود. در حال حاضر نباید صرفا مساله را اقتصادی و کوتاه‌مدت ببینیم. هرچند عدد ۱۰۰۰ میلیارد رقم قابل توجهی است ولی الان باید ۳۰۰۰ را تجربه می‌کردیم. توجه کنیم که قیمت پایین‌تر، بازار را بزرگ‌تر می‌کند و گسترش می‌دهد چون تعداد و تنوع اقشار مصرف‌کننده بیشتر خواهد شد.»
محمدضا شانه‌ساز در پایان تاکید کرد: «نکته مهم این است که محصولات گیاهی و فرآورده‌های طبیعی را عوام‌زده نکنیم چون نتیجه‌اش آسیب به باور مردم و بازار این محصولات خواهد بود. بین صاحبان عطاری‌ها افراد باتجربه و دانشی هست که می‌توان از نظراتشان استفاده کرد ولی اگر عطاری‌ منبع و مرجع مردم شوند، توسعه این محصولات را مخدوش می‌کند و روی باور مردم در این حوزه اثر منفی دارد.»
هشتمین همایش طلای سبز از نوزدهم تا بیست‌و یکم تیرماه با میزبانی اداره کل فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو و دانشگاه علوم پزشکی تهران در سالن همایش‌های هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

اظهار نظر