درمان قطعي ميگرن با توليد داروي دانش‌بنيان ملي

یکشنبه 11 مارس 2018 در 19:25


در نشستی از داروی ساخت یک شرکت دانش‌بنیان رونمایی شد؛ ‌داروی درمان میگرن در حالی به عنوان درمان قطعی این بیماری رونمایی شد که هیچ یک از مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در این نشست حضور نداشتند و دکتر رمضانی، مدیر پروژه میگرن کات در پاسخ به چرایی این غیبت اینگونه توضیح داد: ‌برای رونمایی از این دارو باید تا شهریور سال آینده و هفته دولت صبر می‌کردیم، اما ما می‌خواستیم درد و رنج تعداد زیادی از مبتلایان به میگرن را تا آن زمان رفع کنیم.
میگرن در بین ۱۰ بیماری ناتوان‌کننده جا دارد و جزو بیماری‌های پر خرج جهان است. افراد مبتلا به میگرن مزمن گاهی بیش از ۱۵حمله بین چهار تا ۷۲ ساعته در ماه دارند و این یعنی در طول یک ماه برخی از این بیماران روی آرامش را نخواهند دید.

فرید سمسارها، مدیر تحقیق و توسعه این شرکت دانش‌بنیان دتوضیح می‌دهد: داروهایی که مبنای طبیعی دارند برای بیماران اثر جانبی ندارند و مواردی که در بروشور می‌آید تماماً برای استفاده مطمئن از آنها کفایت می‌کند و وجود این دارو به صورت بدون نسخه خطر و نگرانی را برای مصرف بیماران ایجاد نمی‌کند. در کنار توزیع دارو به صورت OTC ما سیستم مشاوره‌ای را به صورت رایگان برای بیماران در نظر گرفته‌ایم. هم مشاوره‌های تلفنی و هم اپلیکیشنی که می‌تواند بیماران را پشتیبانی کند و این سیستم پشتیبان تحت نظارت متخصصان است، اما به هر حال هر محصولی را که افراد بخواهند بیش از حد استفاده کنند، مشکل برایشان ایجاد می‌شود.
تیم‌های پشتیبانی و مشاوران این شرکت اما ظاهراً کارشناسان علوم پایه هستند، نه پزشک! سمسارها در‌این‌باره هم می‌گوید:‌ مشاوران ما در دو رده ارائه خدمت می‌کنند؛‌ یکی مشاوران و یکی متخصصان. متخصصان نورولوژیست‌هایی هستند که در آزمون بالینی کار هم کمک کرده‌اند و پشتیبانی تخصصی کار را به عهده دارند. در کنار این برای تعامل پایدارتر برای بیماران مشاورانی که تحت‌نظر متخصصان آموزش دیده‌اند، حضور دارند.
مدیر تحقیق و توسعه این شرکت دانش‌بنیان درباره چرایی عدم حضور پزشک، داروساز و همچنین اعضای سازمان غذا و دارو یا وزارت بهداشت در برنامه رونمایی از این دارو می‌گوید: تیم ما شامل تخصص‌های مختلفی است که پزشکان، داروسازان و بیولوژیست‌ها در آن حضور دارند و همه مدارک ما با امضای مسئول فنی‌مان که داروساز هست، انجام می‌شود و محصول به طور رسمی مورد تأیید و با مجوز سازمان غذا و داروست، اما علت حضور نداشتن مسئولان سازمان غذا و دارو به خاطر تأکید بر رونمایی این دارو در هفته دولت است و نشست‌های ما ادامه خواهد داشت.

اظهار نظر