جشنواره پژوهش فرهنگی گزارش سالانه از وضعیت پژوهش‌ در کشور است

سه‌شنبه 5 مارس 2019 در 16:16


دبیر جشنواره پژوهش فرهنگی سال گفت: این رویداد با هدف تقدیر از پژوهشگران حوزه مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود. مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران، محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت ارشاد و جمعی از پژوهشگران و اهالی رسانه در دانشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی در حال برگزاری است.

محمد سلگی دبیر جشنواره پانزدهم طی ایراد سخنانی اظهار کرد: هدف اصلی از برگزاری این جشنواره از سال ۷۵ تاکنون، تقدیر از پژوهشگران حوزه مطالعات فرهنگی و کمک به رونق پژوهش فرهنگی بوده است.

وی افزود: اطلاع رسانی درخصوص پژوهش‌های صورت گرفته در کشور به ویژه استان هاست. در نظر داریم که پژوهش از سیاست علمی پژوهشی به علمی اجتماعی تبدیل شود. می‌توان گفت این جشنواره یک گزارش سالانه از وضعیت پژوهش فرهنگی است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با بیان اینکه بخش خصوصی کمترین سهم را در این جشنواره داشته است، ادامه داد: پژوهش‌های فرهنگی این دوره با زندگی روزمره در ارتباط است. بسیاری از پژوهش‌های صورت گرفته با آداب و رسوم ما مرتبط است؛ بنابراین می توان از نتایج آن‌ها در همه ابعاد جامعه بهره گرفت.

وی افزود: این جشنواره در ابتدا به صورت بین المللی آغاز به کار کرد؛ اما در دهه دوم این بخش تضعیف شد و ما فقط به پژوهش‌های داخلی بسنده کردیم. در این دوره ۹۵۰ اثر به دبیرخانه رسید که امروز از ۹ پژوهش برتر تقدیر به عمل می‌آید.

در ادامه احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: دبیر جشنواره گزارش خوب و قابل قبولی ارائه کرد؛ یکی از مهمترین دستاورد‌های فرهنگی پایه ریزی دانشنامه نویسی مستقلی است که مورد تایید جهان قرار گرفت. پیش از آن وقتی می‌خواستیم دانشنامه‌ای بنویسیم باید از دانشنامه‌های دیگران استفاده می‌کردیم؛ در صورتی که الان دانشنامه نویسان خارجی هم بسیاری از مطالبشان را به دانشنامه‌های ایرانی ارجاع می‌دهند.

مسجد جامعی ادامه داد: الان نویسندگان و پژوهشگران جهان می‌دانند که دانشنامه‌های ایرانی در حوزه‌های مختلف به ویژه ایران و اسلام بسیار کامل و قوی است.

وی تصریح کرد: متاسفانه در شرایطی هستیم که این دانشنامه‌ها دچار بحران شده اند؛ من از آقای سلگی و دوستان می خواهم که بخش تقدیر از دانشنامه‌ها در جشنواره احیا شود. از دکتر صالحی هم می‌خواهم به رفع مشکلاتی که سر راه دانشنامه نویسان و پژوهشگران فرهنگی قرار دارد، کمک کنند.

در ادامه نماهنگی از فعالیت‌های دکتر مرتضی فرهادی پژوهشگر برتر سال پخش شد و او درباره نقش پژوهشگر در جامعه گفت: پژوهش‌ها یا خویش فرماست و یا سازمانی. یک پژوهشگر باید بداند که نیاز جامعه چیست؟ این همه سال است درباره فراغت صحبت می‌کنند، پس جایگاه کار کجاست؟ از مصرف می‌گویند، پس تولید کجا مانده است؟

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد می‌تواند بر توانمندی پژوهشگران در آسیب شناسی و رفع مشکلات حوزه‌های مختلف فرهنگی تکیه کند. در ادامه از خانواده مرحوم زاهدی و سید محمدامین قانعی راد چهره‌های پژوهشی فرهنگی درگذشته تقدیر شد.

در ادامه سیدعباس صالحی طی ایراد سخنانی اظهار کرد: خوشحالم از اینکه در جمع پژوهشگران و اهالی فرهنگ بودم. حوزه فرهنگ و هنر به عنوان کانون هویتی ایرانی ها، در حوزه‌های مختلفی نیازمند امانتداری و پشتیبانی است.

وی افزود: یکی از این نیاز‌ها زیرساخت‌های علمی این حوزه است. ما نیاز داریم که در حوزه آمار و اطلاعات بخش فرهنگی و هنری را جدی‌تر بگیریم؛ متاسفانه در این بخش گرفتار فقر و حبس اطلاعات هستیم. همچنین گرفتار پردازش اطلاعات. در بحث تحلیل‌های ثانوی از اطلاعات مشکل داریم و یک مشکل دیگر این است که این اطلاعات در برنامه ریزی‌ها صورت راهبردی ندارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: باید تلاش خود را برای رفع این نیاز‌ها انجام دهیم. در حوزه پژوهش‌های بنیادی و کاربردی فرهنگی هنوز کار برای انجام داریم. در حوزه‌های مختلفی که به فلسفه فرهنگ مربوط می‌شود، مثل فرهنگ و دین، فرهنگ و اجتماع تا فرهنگ و فضا و … راه نرفته زیاد داریم و فعلاً گام‌های نخست را برمی داریم.

صالحی ادامه داد: بخش دیگر مطالعات کاربردی فرهنگ است. در حوزه اقتصاد فرهنگی کار‌های مهمی وجود دارد؛ به نظرم کار اول پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ایفای نقش میانجی است که می‌تواند انجام دهد.

وی ادامه داد: دبیرخانه گفتگو‌های فرهنگی در این پژوهشگاه دایر است. دبیرخانه اتاق‌های فرهنگ با حوزه‌های دیگر شکل گرفته تا این پژوهشگاه بتواند از این طریق نقش میانجی گری خود را به نحو احسن ایفا کند. امید است دوستان در سال آینده با شتاب بیشتر به کار‌های خود ادامه دهند.

در پایان از دکتر مرتضی فرهادی، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا قائمی نیا، عبدالمجید نقره کار، فاطمه جواهری، عبدالحسین آذرنگ، فرزین غفوری، آرش نصراصفهانی، لیلا اردبیلی و اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران به عنوان صاحبان آثار برتر در پانزدهمین جشنواره فرهنگی سال با اهدای لوح و تندیس تقدیر به عمل آمد.

تنظیم خبر:شاهین احمد نژاد باروق

اظهار نظر