تاثیر کووید 19 بر تسریع روند انتقال دیجیتال/ کرونا و تغییر مدل کسب و کارهای فناورانه/ لزوم نوآوری و افزایش تاب‌آوری شرکت‌ها در برابر بحران کرونا

شنبه 11 آوریل 2020 در 13:46


شهاب جوانمردی به همراه محمد مراد بیات در برنامه لایو مشترک اینستاگرامی به بررسی وضعیت کسب و کارها در بحران کرونا و پسا کرونا پرداختند.

به گزارش فابانیوز، «محمد مراد بیات» مدیرعامل مرکز فابا و «شهاب جوانمردی» مدیرعامل فناپ در یک برنامه لایو اینستاگرامی به پرسش‌هایی در زمینه تاثیر شیوع ویروس کرونا بر کسب و کارها و اقداماتی که از سوی کسب و کارها و نهادهای حکومتی در این زمینه باید انجام شود پاسخ دادند.

مدیرعامل مرکز فابا در ابتدای این برنامه ضمن تبریک سال نو و نیمه شعبان ابراز امیدواری کرد که به زودی بحران شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان به پایان برسد.

وی در پاسخ به نخستین سوال درباره دامنه تاثیرات کرونا بر کسب و کارها گفت:‌ تا قبل از آغاز سال جدید و اواخر اسفند بر این باور بودیم که این ویروس دامنه محدودی دارد اما طی ۲ هفته گذشته بسیاری از کشورهای جهان به شدت دچار آن شدند و اکنون به بحران گسترده‌ای برای جهان تبدیل شده است و از کشور و منطقه فراتر و به یک موضوع و بحران بین‌المللی تبدیل شده است.

بیات با اشاره به پیش‌بینی‌هایی که در رابطه با زمان پایان این بحران وجود دارد، گفت: از دو زاویه باید تاثیرات بحران این ویروس بر کسب و کارها را بررسی کرد. بسیاری از کسب و کارها به شدت متضرر شده‌اند و همانطور که برای بخشی از کسب و کارها آسیب به همراه داشته است برای برخی نیز این دوران فرصت محسوب می‌شود و معتقدم که در آینده بر شیوه و متود کسب و کارها تاثیر ماندگاری برجای خواهد گذاشت.

جوانمردی نیز در ابتدای این برنامه به تفاوت میان امیدواری و واقعیت اشاره و ابراز امیدواری کرد که به زودی این بیماری مرتفع شود. وی با بیان اینکه اگر فرض را بر این بگذاریم که باید به زندگی با این ویروس عادت کنیم، گفت: کسب و کارها نمی‌توانند در تعطیلی به سر ببرند و همچنان این وضعیت ادامه داشته باشد و ما باید شاهد تغییر در کسب و کارها باشیم.

وی افزود: هر زمان تهدیدی از این جنس منطقه یا کشوری را تهدید کرده است، پروتکل‌های جدید و سختگیرانه‌ای بر جهان حاکم می‌شود که نشان می‌دهد همه برنامه‌هایی که برای ترسیم دهکده جهانی در نظر گرفته شده بود دست خوش تغییرات زیادی خواهد شد و این تغییرات ممکن است در آینده با اتفاقات دیگری نیز مواجه شود.

جوانمردی تاکید کرد: کسب و کارها به صورت عام باید بازنگری و بازتعریف در ابعاد مثبت و منفی را تجربه کنند. اقتصاد جهانی کوچک‌تر خواهد شد و این به معنای از دست رفتن مشاغل و این به معنای بیکاری و تغییر برنامه ریزی ها است و کسب و کارها مجبورند خود را با این شرایط تطبیق دهند.

تاثیر کووید ۱۹ بر تسریع روند انتقال دیجیتال

وی با بیان اینکه باید بازتعریفی در فرایند کسب و کارها ایجاد شود، گفت: کوئید ۱۹ منجر به فشار بیشتری برای انتقال دیجیتال به کسب و کارها شده است.

جوانمردی درباره تاثیر این ویروس بر اقتصاد جهانی، گفت: حداقل ۱۲ تا ۱۵ درصد و بعضا تا ۴۰ درصد کاهش در تولید ناخالص کشورها پیش‌بینی می‌شود.

بیات نیز در این باره به اشاره به گزارش مرکز پژوهش‌های کشور درباره شرایط کشور در بحران کرونا، گفت: به نظر من بحران کوئید ۱۹ از بحران سال ۲۰۰۸ وسیع‌تر است و کسب و کارها بسیار متضرر خواهند شد و به نظر می‌رسد که با توجه به شرایط پیش‌بینی شده، کسب و کارها در سال ۹۹ با فشار و سختی بسیار زیادی مواجه خواهند شد.

جوانمردی درباره تعاملات بین‌المللی کسب و کارها و تاثیر بحران ویروس کرونا بر آن، گفت: این بحران جنس متفاوتی دارد و ما درباره تنها رکود صحبت نمی‌کنیم و درباره قواعد جدیدی که بر اقتصاد حاکم می‌شود صحبت می‌کنیم. چرخه مبادلات جهان در نتیجه این ویروس مختل شده است. منطق حاکم در حال تغییر است و باید با عینک متفاوتی به مسائل نگاه کرد.

وی با بیان اینکه زمانی که پروتکل‌ها تغییر کرد روند واردات و صادارت تغییر و نیازسنجی‌ها نیز متفاوت خواهد شد، تاکید کرد: هم در سمت عرضه و هم در تقاضا در کوتاه مدت با تغییر و تحول جدی مواجه هستیم و رسیدن به زمانی که برنامه ریزی ممکن شود زمان بر خواهد بود.

بیات نیز گفت: واقعیت این است که در شرایط امروز، اتحادیه اروپا نیز عنوان می‌کند که موجودیت این اتحادیه در خطر قرار گرفته است و واقعیت این است که بتوانیم فضایی را ایجاد کنیم که به خوبی درک کنیم که این درد مشترک جدا جدا درمان نمی‌شود و در صورت عدم کنترل دامنه این بحران هرروز بخش گسترده‌تری را درگیر خواهد کرد.

کرونا و تغییر مدل کسب و کارهای فناورانه

جوانمردی در پاسخ به این سوال که شیوع این ویروس چه تاثیراتی بر فناوری‌های مالی خواهد داشت، گفت: مجددا وارد دوران شکوه علم خواهیم شد و علم بسیار مهم خواهد شد، موضوعی که می‌تواند به چاره جویی مسائل کمک قابل توجهی کند. به مرور زمان در میابیم که گرایش‌های ابزاری و فناوری‌هایی که کمک می‌کند دغدغه‌های مردم کم رنگ‌تر شود بیشتر مورد توجه مردم قرار خواهد گرفت.

بیات در ادامه تاکید کرد:‌ مدیران حوزه‌های کسب و کارهای فناورانه، مجبور به تغییر مدل کسب و کارهای خود هستند و این خود مستلزم ابزارها و نیروی انسانی جدید است که خود چالش متفاوتی است که در این حوزه باید در نظر گرفته شود. فرصت‌های جدیدی نیز در این دوران برای صنایع مالی ایجاد می‌شود که باید در نظر گرفته شوند.

گسترش کسب و کارهای نیابتی در دوران شیوع ویروس کرونا

جوانمردی درباره تاثیر این ویروس بر کسب و کارهای نوپا، گفت: کسب و کارهای نوپا را در ابتدا باید از کسب و کارهای نوین تفکیک کرد، شرایط استارتاپ‌ها از کسب و کارهای نوپا متفاوت است و با توجه به بخش‌های مختلف مورد فعالیت باید دید که در شرایط مثبتی قرار دارند یا منفی. اما درباره کسب و کارهای نوپا باید گفت که سرمایه گذاری در این حوزه به طبع محتاطانه تر خواهد شد و کسانی که در فاز جذب سرمایه هستند با مشکل مواجه خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه کسب و کارهای نیابتی می‌توانند در دوران این بیماری گسترش پیدا کنند، تاکید کرد: اگر قصد دارید کسب و کار خود را ادامه دهید باید ارزش جدیدی به آن اضافه کنید. هر موضوعی مانند یک سکه دو رو دارد و باید یک سری رویه‌های جدید از سوی برخی از کسب و کارها اتخاذ شود.

نوآوری، منجر به افزایش تاب‌آوری شرکت‌ها در برابر بحران کرونا

بیات نیز در این باره گفت: بحران کرونا تاثیر منفی بر کسب و کارهای جدید خواهد داشت اما در کنار آن راهکارهای جدید می‌تواند راهگشای برخی از شرکت‌ها باشد و نوآوری می‌تواند تاب‌آوری شرکت‌ها را افزایش دهد و از نظر فکری و فرهنگی نیز برای صاحبان کسب و کار این امر مورد تایید است که باید راهکارهای جدید نوآورانه را اتخاذ کنند. این فرصتی است که می‌تواند نوآوری را برای ما به ارمغان بیاورد.

نوع تفکر سازمانی باید تغییر کند/ کسب وکارها از دارایی‌های خود محافظت کنند

جوانمردی در ادامه گفت:‌ بخش زیادی از کسب و کارها و سازمان ها مستقیم یا غیرمستقیم از رانت درآمدهای نفتی استفاده می کردند و در شرایط پیش رو، ما دیگر شاهد قیمت بالای نفت نخواهیم بود و همین موضوع منجر به آن خواهد شد که نوع تفکر سازمان ها نیز تغییر کند.

جوانمردی درباره اینکه نهادهای حاکمیتی برای محافظت از کسب و کارها چه وظایفی دارند، گفت: تدبیر مشترک دولت‌ها برای حفاظت از کسب و کارهایی که با توجه به شرایط فعلی دچار چالش شده‌اند و ممکن است برای گذران امور با مشکلاتی مواجه شوند موضوعات مختلفی از جمله تحریک تقاضا با دادن اعتبار به خریداران، ارائه وام و استفاده از ابزارهای مالی و پولی برای حمایت از بازار است و باید درصدی از اقتصاد خود را به عنوان اهرمی در این زمینه مورد استفاده قرار دهند.

وی درباره اینکه کسب و کارهای خصوصی باید چه تدابیری را در نظر بگیرند تا بتوانند از این بحران عبور کنند، تاکید کرد: بنگاه‌های خصوصی باید از یک سری رویه‌ها تبعیت کنند که کمترین آسیب را ببیند. باید از مجموعه دارایی‌های خود مراقبت کنند، ارزش‌های جایگزینی که می‌توانند را برای مشتریان خلق کنند تا به ادامه حفظ آنها ادامه دهند، منابع مالی خود را حفظ کنند و بازه‌های زمانی کسب و کاری خود را کوتاه کنند.

لزوم در پیش گرفتن استراتژی تاب آوری و نوآوری از سوی کسب و کارها

مدیرعامل مرکزفابا نیز در پاسخ به این سوال گفت: دو استراتژی باید از سوی نهادهای حاکمیتی و مدیریتی اتخاذ شود، امروز ما شاهد پارادوکسی در این زمینه هستیم. از یک سو گفته می شود قرنطینه باید صورت بگیرد و از سوی دیگر از فاصله‌گذاری اجتماعی و لزوم رونق کسب و کارها صحبت می‌شود. بنابراین با توجه به شرایط کشور، مجموعه بخش خصوصی و نهادهای دولتی باید مسیر دقیقی را ایجاد کنند که نه سلامت به خطر بیفتد و نه رونق کسب و کارها.

وی افزود: استراتژی تاب آوری و نوآوری را باید در پیش بگیریم. واقعیت این است که این دو نکته مکمل یکدیگر هستند و امیدواریم بتوانیم از این تهدید استفاده کنیم و آن را با کمترین خسارت سپری کنیم.

دورکاری، ابزاری برای کمک به انتقال دیجیتال

جوانمردی در پایان این برنامه در پاسخ به این سوال که برای دورکاری چه زیرساخت‌هایی موردنیاز است، گفت: آمادگی لازم در این باره از پیش ایجاد نشده بود. برخی از کسب و کارها قادر به دورکاری هستند و برخی از کسب و کارها ظرفیت این موضوع را ندارند. در همان بخش که قابلیت دورکاری وجود دارد نیز نیازمند سه حوزه فرهنگ، زیرساخت ها و قوانین هستیم. می توانیم از این ابزار برای انتقال دیجیتال استفاده کنیم و چه بسا بتوانیم در پایان این بحران عوایدی نیز داشته باشیم.

بیات نیز در این باره با بیان اینکه سازوکارهای موردنیاز برای دورکاری در کشور ما وجود ندارد، گفت: ‌فرهنگ مورد نیاز برای دورکاری و امکانات ضروری در این باره در جامعه ما وجود ندارد و این امر با مشکلات بسیاری برای نیروی انسانی مواجه است.

اظهار نظر