انتخاب بانوی فعال چاپ برای اولین‌بار/ توجه به دغدغه‌های معیشتی و پاسداشت زبان فارسی در جشنواره چاپ

دوشنبه 15 فوریه 2021 در 23:05


در نشست خبری بیستمین جشنواره چاپ انتخاب بانوی فعال چاپ، توجه به دغدغه‌های معیشتی و پاسداشت زبان فارسی از جمله ویژگی‌های این دوره برشمرده شد.

نشست خبری بیستمین جشنواره ملی چاپ با حضور مهرزاد دانش مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ محمد شمس دبیر اجرایی و محمدرضا شهامت‌پور دبیر علمی جشنواره برگزار شد.

مهرزاد دانش در این نشست در سخنانی با اشاره به عدم برگزاری جشنواره در روز ۱۱ شهریور که بنام صنعت چاپ نام‌گذاری شده است،‌ گفت:‌ محدودیت‌های کرونا موجب شد که ما جشنواره را در تاریخ هر سال برگزار نکنیم و در نظر داشتیم، این دوره را بعد از برطرف شدن وضعیت بحرانی برگزار کنیم.

وی ادامه داد: در دوره‌های گذشته جشنواره اغلب با معیارهای فنی و صنعتی برگزار می‌شد، اما امسال ما توجه بیشتری به معیارهای فرهنگی داشتیم، زمانی که صحبت از صنعت چاپ می‌کنیم در وهله اول هم مسئولان فرهنگی هم مخاطبان یاد انتشار کتاب و نشریات می‌افتند، در حالیکه چاپ مقوله‌ای است که به طور روزانه و لحظه به لحظه با آن سر و کار داریم، از بسته‌بندی‌های مختلف یک کالا تا موارد دارویی و غیره همه به نوعی با چاپ سرکار دارند.

بیشتر بخوانید

توجه به چاپ بسته‌بندی در جشنواره چاپ

کاهش واردات چاپی از ۲۰۰ میلیون کیلو به ۴۰ میلیون/ حذف بخش مسابقات از جشنواره چاپ

کاهش ۴۰درصدی واردات محصولات چاپی/ تکلیف جشنواره چاپ در جریان انتقال به وزارت صنعت چه می‌شود؟

دانش اضافه کرد: تک تک نوشته‌ها و طراحی‌ها و نوع بسته‌بندی‌ها همه در صنعت چاپ انجام می‌شودریال به عبارت دیگر صنعت چاپ ما را به نوعی در معرض پیام‌های مختلف قرار می‌دهد.

دانش تصریح کرد: هدف از برگزاری جشنواره جلب توجه عموم نسبت به این بعد از صنعت چاپ است، توجه به این موضوع که چاپ در عرصه‌های مختلف دخالت دارد، هم مردم و هم متولیان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی باید به این نکته مهم توجه داشته باشند.

وی با اشاره به دیگر هدف برگزاری جشنواره چاپ ادامه داد:‌ تجلیل و تشویق کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند و خلاقیت های خاص خود را دارند، از جمله دیگر اهداف برگزاری جشنواره ملی چاپ است، تقدیر و تشویق این افراد قطعاً به پویاتر شدن این صنعت کمک می‌کند.

دانش تصریح کرد: ما در سال گذشته چهره‌های نمونه این صنعت همچون پیشکسوتان نمونه، صادرکنندگان نمونه و غیره را معرفی کردیم، اما امسال ما با یک نوآوری جدید درمسابقات چاپ روبه‌رو شدیم و آن معرفی بانوی فعال در عرصه چاپ است. با توجه به جایگاه مهم بانوان در این عرصه که در سال‌های گذشته مورد غفلت واقع شده بود، ما در این دوره تصمیم گرفتیم که بانوی فعال صنعت چاپ را نیز معرفی کنیم.

محمد شمس دبیر اجرایی بیستمین دوره جشنواره صنعت چاپ دیگر سخنران این نشست خبری بود که با اشاره به برنامه‌های جمعی این دوره گفت: ما هر ساله مراسم‌هایی را در روز صنعت چاپ برگزار می‌کردیم امسال هم طبق سنوات گذشته از دوستان خواستیم با توجه به شرایط و پروتکل‌های بهداشتی اقدام به برگزاری مراسم در استان‌های خود کنند. ۲۶ استان مراسم را به شکل ویژه و با محدودیت‌های ناشی از کرونا برگزار و از پیشکسوت‌های استانی خود تجلیل کردند.

وی با اشاره به انتخاب شش پیشکسوت برگزیده جشنواره بیستم گفت: از ۸۰ پرونده ارسالی به دبیرخانه ما شش پیشکسوت را به عنوان برگزیده انتخاب کردیم، همچنین انتخاب کارآفرین نمونه با بررسی ۴۰ پرونده، انتخاب صادرکننده برتر با بررسی ۲۵ پرونده انجام شد.

شمس ادامه داد: پرونده‌های ارسالی در همه این حوزه‌ها پرونده‌های پروپیمانی بود و خوشحالیم که فعالیت‌های خوبی در حوزه چاپ انجام گرفته است برگزاری این جشنواره‌ها تقدیر و تشویق فعالان این حوزه برای تولید محصولات برتر و صادرات صنعت چاپ نقش ایفا می‌کند.

دبیر اجرایی جشنواره با اشاره به انتخاب بانوی فعال صنعت چاپ گفت: این موضوع در سال‌های قبل مغفول مانده بود و مقارن با میلاد حضرت زهرا(س) ما این انتخاب را انجام دادیم. انتخاب کارشناس برتر حوزه چاپ در استان‌های کشور نیز از دیگر برنامه‌های این دوره بود.

محمدرضا شهامت‌پور دبیرعلمی جشنواره بیستم نیز با اشاره به پشتوانه ۱۹ دوره برگزاری جشنواره صنعت چاپ ادامه داد: ما در دوره بیستم با یک تغییر اساسی مواجه بودیم و می‌توان گفت که ما در نخستین دوره متفاوت جشنواره قرار داریم. ما تلاش کردیم این رویکرد را که تنها مسابقه‌ای برگزار و برگزیدگانش مشخص شوند‌، را تغییر دهیم.

وی اضافه کرد: همیشه این جای خالی وحود داشته است که کارفرما،‌ با طراح و صنعت چاپ در ارتباط نیست. با توجه به شرایط برگزاری جشنواره در وزارت ارشاد ما جشنواره با تمرکز بر دو معیار رعایت هنجارهای معیشتی،‌ فرهنگی و اقتصادی و پاسداشت زبان فارسی برگزار کردیم،‌ البته انتظار نداریم که تغییرات با یک دوره برگزاری انجام شود، اما به نظر می رسد که تغییرات در صنعت شروع شده است.

شهامت‌پور با اشاره به اینکه در حوزه گرافیک و صنعت چاپ مسابقاتی برگزار می‌شود،‌ اما این دو حوزه با هم ارتباطی ندارند،‌ گفت:‌ باید این ارتباط بین دو حوزه برقرار شود.

دبیرعلمی جشنواره چاپ با اشاره به ۴ معیار اصلی که در جشنواره بیستم مورد توجه قرار گرفته است،‌ از طراحی به عنوان معبار اول نام برد و گفت:‌ طراحی فرم،‌ شکل،‌ ساختار و گرامر با تاکید بر پاسداشت زبان فارسی بررسی شد.

وی با اشاره به معیارهای دیگر یادآور شد: معیار دوم موارد فنی بود که در جشنواره‌های دیگر نیز مورد بررسی قرار می‌گرفت،‌ پاسداشت زبان فارسی و هنجارهای معیشتی و دغدغه‌های فرهنگی‌، اقتصادی و اجتماعی دیگر معیارها بود.

شهامت‌پور ادامه داد:‌ استفاده درست از تصاویر اشکال و حروف فارسی، رعایت استانداردهای نوشتاری و مفهومی در ارزیابی‌های ما مورد توجه قرار می‌گرفت.

در ادامه نشست مهرزاد دانش در پاسخ به این پرسش که توجه به رویکرد پاسداشت زبان فارسی در این دوره فرمایشی بوده است، گفت: ما در سیاست‌گذاری در دفتر امور چاپ به این موضوع نیز توجه داشتیم، قرار نیست در اضافه شدن یک گزینه به یک جشنواره کل مشکلات زبان فارسی حل شود، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول سال نیز به این موضوع توجه می‌کند.

وی ادامه داد:‌ باید توجه داشت که توجه به این موضوع تنها جزو وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست، دستگاه‌های مختلفی از جمله شرکت ثبت موسسات و صدا و سیما و غیره و در این زمینه نقش دارند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سهم خود یک گزینه به مسابقات چاپ اضافه کرده است، ضمن اینکه دفتر چاپ و نشر تاکید بسیاری به رعایت زبان فارسی دارد چرا که به نوعی این حق مردم است که اگر کالایی خریداری می‌کنند که تولید داخل کشور است‌، بدانند که این کالا ایرانی است،‌ در حالیکه برخی تولیدکننده‌ها در بسته‌بندی خود حتی یک کلمه فارسی نیز چاپ نمی‌کنند و این رسما یک کلاه‌برداری است؛ البته در مورد صادرات ما چنین قانونی نداریم ولی درمورد تولید داخل مصر هستیم که این موضوع رعایت شود.

انتهای پیام/

اظهار نظر