آلودگی منابع زیرزمینی آب با راه‌اندازی سیستم فاضلاب شهر تهران

شنبه 29 جولای 2017 در 13:13


رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه در مورد مسئله آب استناد ما به وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست است، گفت: ممکن است آلودگی منابع زیرزمینی آب با راه اندازی سیستم فاضلاب شهر تهران بیشتر شود.

به گزارش «تهران نامه» محمد حقانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه درمورد آلودگی آب تهران شورای شهر در درجه اول به استناد وزارت بهداشت و درمان و سپس سازمان حفاظت محیط زیست به مسئله ورود می‌کند، اظهار کرد: برداشت‌های غیر مجاز از سفره‌های زیرزمینی آب و پایین رفتن این سفره‌ها، بسته شدن ذخیره‌گاه‌هایی که در دل زمین وجود داشت و تزریق مجدد آب به سفره‌های زیر زمینی به علت برداشت‌های غیر مجاز سبب می‌شود آب کیفیت خود را از دست بدهد.

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه آب یک بحث امنیت ملی است و در کمیته‌ای در شورای امنیت کشور مورد بحث است، تصریح کرد: نیترات آب تهران در برخی مناطق شهری ازجمله منطقه ۴ بالا بود. علاوه بر نیترات، نیتریت نیز باید بررسی شود که ممکن است کم و بیش مشکلاتی داشته باشند.

حقانی ادامه داد: با راه اندازی سیستم فاضلاب شهر تهران ممکن است مشکل آلودگی سفره‌های زیرزمینی بیشتر شود چرا که سطح آب‌های زیرزمینی پایین تر می‌آید. درحال حاضر بیش از دو سوم فاضلاب شهر تهران اجرا شده و نزدیک به ۴۰ درصد انشعابات آب و فاضلاب وصل شده است.

وی در ادامه بیان کرد: متاسفانه شورای شهر چهارم تن به پذیرفتن مسئله راه اندازی تصفیه‌خانه در منطقه‌هایی که الزام دارند، نداد. با انجام این کار می‌توانستیم بخش اضافی آب را به زمین تزریق کنیم. تخلیه شدن سفره‌های آب زیرزمینی سبب نشست زمین در شهر تهران شده است. در حال حاضر در شهر تهران سالانه ۳۶ سانتی‌متر نشست زمین داریم که در آینده نمی‌توان عوارض آن را جبران کرد.

حقانی در پایان گفت: علت تمام این اتفاقات بی‌برنامه بودن و عدم مدیریت صحیح است. امیدواریم شورای شهر آینده به مسائل زیست‌محیطی توجه بیشتری داشته باشد.

اظهار نظر