پنجاه ‌و سومین شماره نشریه «سرو» منتشر شد

چهارشنبه 9 آگوست 2023 در 09:20


پنجاه ‌و سومین شماره ماهنامه فرهنگی هنری «سرو» با عنوان «گمنامِ نام‌آشنا» از سوی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، پنجاه ‌و سومین شماره ماهنامه فرهنگی هنری «سرو» با عنوان «گمنامِ نام‌آشنا» از سوی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس منتشر شد.
نشریه سرو از بخش‌های مختلفی تحت عنوان «یادمان»، «راویان»، «دیده‌بان»، «گفتمان»، «پرسمان»، «ترجمان» و«راهیان» تشکیل شده که هر بخش شامل موضوعات متنوعی است.
در این شماره از ماهنامه «سرو» سرمقاله‌ای به قلم سردار محمدقاسم ناظر با تیتر «دفاعِ عاشورایی» منتشر شده است.
در بخش گفتمان سرو در مقاله ای به قلم پیام برزگر با عنوان «سرچشمه» زمینه های عاشورایی مکتب امام خمینی(ره) را مورد بررسی قرار داده است. خوانش عاشورایی حزب الله لبنان به قلم سلمان پورمهدی و نیز مروری بر حکومت دینی از نگاه شهید شیخ فضل الله نوری در مقاله ای با عنوان «نه‌شرقی ، نه‌غربی» از دیگر مطالب خواندنی گفتمان سرو است.
در فصل پرسمان این شماره از نشریه سرو، در گفتگویی با «داود مرادیان» مستندساز و پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، مستند «کلاشینکف های آمریکایی» که مرادیان در آن به نقش پهلوی ها و بختیار در جنگ تحمیلی پرداخته است را بررسی می کند و در ادامه روایتی از عملکرد سازمان منافقین در عملیات مرصاد  را در مقاله ای با عنوان « خیانت در پردۀ اوهام » به قلم امین حقیقت طلب می خوانیم. واکاوی ماهیت عملیات مرصاد در گفت وگو با وحید خضاب با عنوان «قمار آخر رجوی و صدام» از دیگر مطالب خواندنی و جذاب پرسمان این شماره از نشریه سرو است.
در بخش دیده بان سرو، در گفتگویی با امیرابیلی منتقد سینما و انسیه شاه حسینی کارگردان به تاثیرگذاری سیف الله داد بر جریان مقاومت، سینمای ملی و همچنین نحوه و عملکرد وی در زمان مدیریت سینمایی اش پرداخته است و در ادامه در گفتگویی با موسی اسوار مترجم آثار درویش و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی علل موفقیت اشعار محمود درویش و تاثیرگزاری آن در میان جهان عرب، کشورهای مقاومت و جنبش های آزادی بخش را مورد واکاوی قرار داده است.
در ادامه این نشریه و در بخش‌های یادمان، راهیان، راویان و ترجمان سرو به موضوعاتی همچون بازخوانی حماسۀ پاوه، مروری بر زندگی وفعالیت های شهیدان عباس بابایی، علی موحد دانش و حسین لشگری، فرهنگ سربازی و ترویج و تبین فرهنگ دفاع مقدس، گفت وگو با آزادۀ سرافراز حسن نوری، تحلیل سید حسن نصرالله در مهرجان الانتصار(جشن پیروزی( بعد از جنگ ۳۳ روزه، گذری به خانه موزه شهید مدرس و… پرداخته شده است.
گفتنی است نشریه سرو به سردبیری «داوود عامری» در ۱۲۰صفحه، از سوی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس چاپ و منتشر می‌شود.

اظهار نظر