وجود 3500 اقامتگاه بومگردی دارای مجوز در سراسر کشور

دوشنبه 28 آگوست 2023 در 08:54


رئیس‌انجمن‌های بومگردی کشور با ‌اشاره به وجود سه هزار و ۵۰۰ اقامتگاه بومگردی دارای مجوز در سراسر کشور گفت: این مراکز به صورت خانواده محور اداره می‌شوند و فرهنگ بومی خود را تبلیغ می‌کنند.

نشست خبری جامعه انجمن‌های حرفه‌ای اقامتگاه‌های بومگردی با همکاری شرکت توسعه گردشگری تمدن شهر کادوس، دیروز برگزار شد.

یاور عبیری، رئیس ‌انجمن‌های بومگردی کشور در حاشیه این نشست، درباره وضعیت صنعت بومگردی اظهار داشت: اقامتگاه‌های بومگردی ما «خانواده محور» هستند و به صورت خانوادگی اداره می‌شوند و درحال ترویج فرهنگ بومی خودشان هستند، با این حال، متاسفانه بعضاً شاهد آسیب‌هایی در برخی اقامتگاه‌های بومگردی در روستاها هستیم.

عبیری با بیان اینکه هم اکنون سه هزار و ۵۰۰ اقامتگاه بومگردی دارای مجوز در کشور داریم، افزود: به طور میانگین هر اقامتگاه بومگردی بین ۱۰ تا ۲۵ نفر ظرفیت دارد. علاوه‌بر این در اقصی نقاط کشور، در هر روستا و منطقه‌ای محال است که بومگردی‌های ما در آن جا نباشند.

وی در مورد تعداد اقامتگاه‌های بومگردی در استان‌های کشور، گفت: مازندران رتبه اول را با نزدیک ۴۰۰ اقامتگاه بومگردی دارد، همچنین استان‌های قم، البرز و تهران نیز کمترین اقامتگاه‌های بومگردی را دارند. از نظر جذب گردشگر خارجی نیز، استان‌هایی مثل اصفهان، یزد، و فارس استان‌های پیشرو در جذب هستند.

رئیس ‌انجمن‌های بومگردی کشور در ادامه بیان داشت: برگزاری سمینارهایی مثل نخستین سمینار آموزشی تجربی خانه‌های بومگردی ایران که ۱۱ و ۱۲ شهریورماه برگزار می‌شود، مطمئناً با توجه به اینکه می‌توانند کسب تجربه و نحوه بازاریابی را در بومگردی‌ها ترویج کنند، در رونق جذب گردشگران در صنعت بومگردی اثرگذار باشند. عبیری در مورد هزینه بهره‌مندی از بومگردی‌ها نیز با بیان اینکه ظاهراً وزارت گردشگری حمایت‌هایی از این صنعت انجام داده است، گفت: دولت می‌تواند یک‌سری کارت‌های سفر و تسهیلات بانکی ارائه دهد،

تا مردم به مراکز اقامتی بومگردی، هتل‌ها و آژانس‌های گردشگری مراجعه کنند. انجمن بومگردی نیز در این راستا مثل طرحی که در تابستان داشتیم، از سه شب، یک شب رایگان را به مردم اقامت داده است.

اظهار نظر