در رتبه سوم تأمین مالی كشور های اسلامی هستیم

دوشنبه 4 مارس 2024 در 22:03


وزیر امور اقتصادی و دارایی در سخنان خود در نهمین همایش مالی اسلامی با محوریت توسعه صنعت مالی اسلامی با تاکید بر مهار تورم و رشد تولید اعلام کرد: بنا بر گزارش ها، رتبه سوم تأمین مالی در مقایسه با دیگر کشور های اسلامی هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از شادا، دکتر سید احسان خاندوزی طی سخنانی در این همایش با اشاره به قریب‌الوقوع بودن اجرای برنامه هفتم توسعه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور، اظهار داشت: در اجرای برنامه ششم توسعه، در پرداختن به بهره‌وری و کارآمد سازی نظام تأمین مالی و نیز شمول مالی و عدالت اقتصادی ناشی از آن، کوتاهی کردیم.وی افزود: امیدوارم در اجرای برنامه هفتم توسعه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور، این عقب افتادگی ها را جبران کنیم.

خاندوزی گفت: در ابتدای دهه ۹۰ وقتی خودمان را با بسیاری از کشورهای اسلامی، در حوزه تأمین مالی مقایسه میکردیم، فاصله کمی با آنها داشتیم.

وزیر اقتصاد با اعلام اینکه، بنا بر گزارش شاخص های اقتصادی کشور های اسلامی در سال ۲۰۲۲، جمهوری اسلامی ایران در رتبه سوم تأمین مالی بین این کشور ها قرار دارد، گفت: بنظر می رسد، حاکمیت چندین ساله رکود در کشور باعث عقب ماندن ما از تحولات و تطورات در حوزه ابزارها و نهادهای تأمین مالی شده است.

خاندوزی عنوان کرد: در کنار نقشی که بانک مرکزی در تنظیم‌گری شبکه بانکی کشور بر عهده دارد، وزارت اقتصاد نیز در تنظیم مالی بخش های دیگرِ نظام تأمین مالی، نقش مهمی دارد و به همین واسطه، خیلی به پیشنهاد ها و مشورت های انجمن مالی اسلامی ایران در امر سیاست‌گذاری و اجرا نیاز داریم.

وی عنوان کرد: پیشنهاد مشخص من در این ارتباط این است که یک کارگروه مشترک توسط انجمن مالی اسلامی ایران با حضور معاونان وزیراقتصاد و بانک مرکزی جمهوری اسلامی و نیز مقام های متناظر از سازمان بورس و اوراق بهادار و بیمه مرکزی تشکیل شود تا بتوانیم در پایان فروردین ماه، از نتایج نهایی کاربست های سیاستی و خروجی های نشست امروز انجمن، بهره برداری کنیم.

خاندوزی افزود: این مجموعه را می توان مدون کرد و رسما بعنوان یک سند مکتوب ناشی از مشارکت یک پژوهشگاه و نهاد علمی با نهادهای سیاستی کشور در اردیبهشت ماه در دسترس عموم قرار داد برای اینکه سایر نهادهای مرتبط با حوزه مالی کشور هم بتواند در این آمد و شد سیاستی و تضارب بین حوزه نظر و عمل آنها، مشارکت کنند.وزیر اقتصاد ادامه داد: امیدوارم در نشست سال آینده انجمن مالی اسلامی ایران بتوانیم خروجی و عملکرد پیشنهادت سیاستی همایش نهم (همایش امروز) را با اقتضائات و نیاز های مالی کشور در سال اول برنامه هفتم توسعه، بررسی کنیم.

خاندوزی عنوان کرد: این اتفاق، امید زیادی برای استفاده از ظرفیت های افراد خوش فکر انجمن مالی اسلامی ایران ایجاد می کند و اصولا کشور باید بیش از این از ظرفیت نخبگانی چنین انجمن هایی استفاده کند.

گفتنی است، انجمن مالی اسلامی ایران(Iranian Association of Islamic Finance) به منظور گسترش، پیشبرد و ارتقای علمی دانش مالی اسلامی و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه مالی اسلامی در سال ۱۳۹۳ با کسب مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأسیس شده است. این انجمن که در سه سال اول فعالیت خود بالاترین شیب رشد را در بین انجمن های علمی تازه تاسیس تحت نظارت وزارت علوم داشته از سال ۹۶ تا به امروز همواره رتبه A را در این ارزیابی کسب نموده است و همچنین در سال ۱۴۰۱ بعنوان انجمن برتر کشور در جشنواره بین المللی فارابی توسط رئیس جمهور و وزیر علوم مورد تقدیر قرار گرفته است.

انجمن مالی اسلامی ایران از اساتید برتر حوزه و دانشگاه در هیئت مؤسس و هیئت مدیره خود بهره میبرد در راستای اهداف خود در زمینه مالی اسلامی در سطح ملی و بین المللی فعالیتهای مختلفی را دنبال می کند.

اظهار نظر