دبیرانجمن صنفی پارکینگ مکانیزه: پارکینگ به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است

سه‌شنبه 13 نوامبر 2018 در 23:07


مهندس مسعود لطفی، دبیر هیات موسس انجمن صنفی کارفرمایی پارکینگ مکانیزه: یکسری قوانین بالادستی داریم که متاسفانه در سال های گذشته به آنها عمل نشده است و با توجه به اتفاقات و روندهایی که در شهرهای ما اتفاق افتاده است پارکینگ به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است و موضوعی که به راحتی قابل پیشگیری و حل بود را باعدم مدیریت صحیح و توجه، به یک چالش و معضل اجتماعی بدل کرده ایم.

مهندس مسعود لطفی، دبیر هیات موسس انجمن صنفی کارفرمایی پارکینگ مکانیزه، صبح امروز در حاشیه سلسله نشست های تخصصی ارزیابی و آسیب شناسی چالش تامین پارکینگ در شهر تهران باتمرکز برتامین پارکینگ در بافت فرسوده شهری که در فرهنگسرای ابن سینا برگزار شد، ضمن بیان این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه موضوع این نشست چالش ها و معضلات پیش روی پارکینگ در شهر تهران است تنها راه منطقی و علمی‌ همکاری بین دستگاه های مربوطه و پیدا کردن راهکار های مناسب علمی و عملی است.

لطفی اظهار کرد:همانطور که می دانید یکسری قوانین بالادستی داریم که متاسفانه در سال های گذشته به آنها عمل نشده است.

وی افزود: با توجه به اتفاقات و روندهایی که در شهرهای ما اتفاق افتاده است پارکینگ به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است و موضوعی که به راحتی قابل پیشگیری و حل بود را باعدم مدیریت صحیح و توجه، به یک چالش و معضل اجتماعی بدل کرده ایم.

لطفی تاکید کرد: طبق آماری که از سوی یکی از مدیران پزشکی قانونی تهران اعلام شده است، نزدیک به ۸۰درصد ازنزاع های خیابانی اتفاق افتاده در کلانشهر تهران به دلیل چالش پارک اتومبیل و پارکینگ است واین نتیجه بی تدبیری و عمل نکردن به قانون و رویه های غلطی است که در شهر اجرا کرده ایم که متاسفانه موجب این مشکلات و معضلات در سطح جامعه شده‌ایم.

وی ادامه داد: رویه های غلط برای کسب درآمد و اداره شهر باعث چنین مشکلات بزرگی در سطح شهرها و کلانشهرها شده‌است و باتوجه به عدم تامین پارکینگ باعث شده‌ایم شهروندانی متخلف شویم، اما بازهم می گویم برای حل این معضلات راهکارهای صحیح، و کارآمد و عملی داریم که با یک نگاه جامع می توانیم بر مشکلات فایق آییم.

دبیر هیات موسس انجمن کار فرمایی پارکینگ مکانیزه خاطر نشان کرد: در دنیا به ازای هر خانواده ۴/۲ خودرو وجود دارد که بایدتوجه داشته باشیم با روندی که در کشور شاهدیم به این رقم خواهیم رسید ولی ما به ازای آن چه کرده و خواهیم کرد.
وی افزود: درکشورهای مختلف در حوزه شهری همچون ژاپن گفته می شود اگر خودرو خریداری می کنید می بایست پارکینگ آن رانیز تامین کرده باشید.

لطفی یادآوری کرد: متاسفانه تا ۱۰ساله گذشته قوانین مختلف مربوط به تامین پارکینگ در ابنیه های گوناگون را نداشتیم که خوشبختانه این قوانین تدوین گردیده است ولی بازهم به آن عمل نکرده ایم.

وی گفت: در این۱۰سال اخیر که قانون هم داشته ایم ولی به آنها عمل نشد و شهرداری ها برای کسب درآمد از آن عدول کردند و با جرایم دریافتی شهر را اداره کردند هر چند که برای این وجوه دریافتی هم تعریفی وجود داشت اما به آن عمل نشد.

دبیر هیات موسس انجمن صنفی کار فرمایی پارکینگ مکانیزه در ادامه افزود: باتوجه تعاریف موجود، شهرداری ها مکلف به دریافت وجه از شهروندانی که خود نمی توانند پارکینگ تامین کنند شده و موظف به ساخت و تامین پارکینگ شدند و با آماری که می‌توان حتی ازطریق اینترنت به آن رسید تعهد وتکلیف شهرداری تهران برای تامین حداقل ۵۰۰هزار پارکینگ است که البته این رقم تا یک میلیون و پانصد هزار پارکینگ می رسد.

وی هزینه ساخت و تامین هر پارکینگ در سازه های بتونی و ساختمانی را درحدود یکصد میلیون تومان بر شمرد و خاطر نشان کرد: این مبلغ برای ساخت پارکینگ توسط بخش خصوصی است که بدون شک برای شهرداری و دستگاهای دولتی با توجه به بروکراسی های موجود گرانتر خواهد بود که البته با در یافتی های فعلی شهرداری نمی توان پارکینگ ها را تامین کرد.

وی تاکید کرد: شهرداری ها باید به سمتی بروند که واقعا موضوع تامین و ساخت پارکینگ برایشان یک موضوع جدی و اساسی شود و هر کس می خواهد ازاین منافع استفاده کند می بابست هزینه های آن را پرداخت نماید.

لطفی یادآوری کرد: هزینه ساخت هرکیلومتر خیابان و اتوبان در کلانشهر تهران(قبل از افزایش نرخ دلار )بالغ بر ۵تا۱۰میلیارد تومان است که در واقع ساخت خیابان با این مبالغ هنگفت تنها تبدیل به پارکینگ های حاشیه‌ای می شود و بر اساس آمار سازمان حمل و نقل شهرداری تهران نزدیک به ۴۰ درصد از ترافیک تهران مربوط به پارک حاشیه ای است.

وی اظهار کرد: با افزایش قیمت ها در کل کشور متاسفانه به پارکینگ به عنوان یک خدمت نگاه نمی شود و همچنان نرخ ها ثابت مانده است و البته این خدمت در سراسر شهر تهران یکسان است در حالیکه در دنیا به این شکل با این موضوع بر خورد نمی کنند و پارکینگ داری حتی در مدل سنتی آنهم مقرون به صرفه نیست و باید به این نکته توجه داشت که پارکینگ در سبد خانوار دیده می شود.

لطفی در ادامه خاطر نشان کرد: طبق نظر کارشناسان در بناهای بتونی حداقل ۳۵ مترمربع برای هر پارکینگ لازم در حالیکه ما ۲۵ متر مربع درنظر می گیریم و این خود عدول از استاندارد هاست که خود موجب مشکلاتی خواهد شد.

وی گفت: اگر همه شهرداران پای کار باشند و در وهله اول اجازه ساخت و ساز غیر مجاز را ندهند و در مرحله بعدی در قسمت هایی از شهر که تامین پارکینگ در بناها نفعی برای رفع مشکل شهر و شهروندان ندارد به راحتی می توان با تعریف مکان های مشخصی در محلات جهت احداث پارکینگ به راحتی این مشکل را حل کرد.

لطفی با تاکید بر عمل به قوانین موجودتاکید کرد: ما به عنوان صنعت پارکینگ مکانیزه می توانیم در محلاتی که زمین کافی وجود ندارد و یا بسیار گران است به خوبی معضل کمبود پارکینگ را مرتفع کنیم.

وی یاد آوری کرد: این صنعت در ۱۰سال گذشته با توان داخلی و استفاده از ارتباطات مناسبی که وجود داشت و بانقشه راه مطلوبی که طراحی شد و همچنین با وجود تحریم های موجود توانست با شرکت های بزرگی از کشورهای اروپایی، ژاپن و کره همکاری کرده به شکلی که در حال حاضر بیش از ۹۰ در صد این پارکینگ های مکانیزه ساخت داخل و کاملا بومی است و عمدتا شرکت هایی هستیم که بازار منطقه را در دست داریم.

این فعالان صنعت پارکینگ مکانیزه تاکید کرد: متاسفانه آنگونه که دنیا به این صنعت توجه دارد و نگاه می کند در ایران به این صنعت توجه نمی شود.

وی ادامه داد: شهرداری ها باید به قانون عمل کنند‌ و نباید پارکینگ بفروشند و اگر هم فروختند می بایست قیمت واقعی آن را اخذ نمایند و نهایتا باید به پارکینگ هم به‌عنوان یک کالا و صنعت نگاه شود تا بتوان به مرور به سمت حل واقعی این معضل در کلانشهرها و دیگر شهرهایمان گام بر داریم.

لطفی بااشاره به اینکه پارکینگ در ایران ارزانترین پارکینگ در دنیا است تاکید کرد: اگر شهرداری ها اجازه تخلف در ساخت و سازهای برای تامین پارکینگ را به مالکان و شهروندان ندهند، ما این آمادگی راداریم که در کنار شهرداری ها گام های اساسی برای حل مشکل و معضل پارکینگ برداریم و برای بخش خصوصی برگشت سرمایه وجود داشته باشد و مشوق هایی در ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری در این حوزه به بخش خصوصی داده شود.

دبیر هیات موسس انجمن کارفرمایی پارکینگ مکانیزه در پایان گفت: اگر شورا و شهرداری ها به این دو شرط که گفته شد عمل نکنند وضعیت به همین شکل خواهد ماند با این تفاوت که با توجه به افزایش تصاعدی اتومبیل در شهرها مشکل پارکینگ هم تصاعدی بالا خواهد رفت و همچنین قادر به حل این مشکل و معضل اجتماعی که گریبان شهر و شهروندان را گرفته است نخواهیم بود و در این راه نیز باید همه پای کار باشند و مردم هم مشارکت کنند و این مهم بدون شک احتیاج به فرهنگ سازی دارد.

خبر از :شاهین احمدنژاد باروق

اظهار نظر