برگزاری «مهمونی کیلومتری غدیر» در ۲۴ مرکز استان و ۷۰ شهرستان

چهارشنبه 5 جولای 2023 در 21:42


دبیر ستاد مردمی برگزاری «مهمونی ۱۰ کیلومتری» گفت: بنابر برنامه ریزی های انجام شده «مهمونی کیلومتری غدیر» در ۲۴ مرکز استان و ۷۰ شهرستان ایران اسلامی برگزار می شود.

 

به مناسبت ایام نورانی دهه امامت و ولایت که از عید سعید قربان آغاز و تا عید سعید غدیر خم ادامه دارد، دومین نشست خبری ستاد مردمی برگزاری مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر در مجتمع فرهنگی شهدای هفتم تیر (سرچشمه تهران) با حضور ساسان زارع دبیر ستاد مردمی برگزاری مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر برگزار شد.

در این نشست ساسان زارع دبیر ستاد مردمی برگزاری «مهمونی ۱۰ کیلومتری» در سخنانی اظهار داشت: فارغ از ثواب معنوی تدارک و حضور در این رویداد سه نکته دیگر نیز مورد توجه است. امروز اولویت دشمن هدف قرار دادن امید مردم ایران است. قطعاً این جشن و رویداد به دلیل پیوندی که با خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام دارد امید افزا، نشاط آفرین و موجب انسجام اجتماعی است.

وی افزود: حب امیرالمومنین علیه السلام در دل همه مردم است و این رویداد محوری بود که محبان امام علی علیه السلام را گردهم جمع کند.

دبیر ستاد مردمی برگزاری «مهمونی ۱۰ کیلومتری» بیان کرد: بنابر برنامه ریزی های انجام شده «مهمونی کیلومتری غدیر» در ۲۴ مرکز استان و ۷۰ شهرستان ایران اسلامی برگزار می‌شود.

«مهمونی ۱۰ کیلومتری» جشنی مردمی است

ساسان زارع ادامه داد: جشن «مهمونی ۱۰ کیلومتری» با دیگر جشن‌ها متفاوت است. در برگزاری این جشن سازمان‌ها و نهادهای دولتی صرفاً زمینه ساز هستند و وظیفه خود دانسته اند تا زیر ساختهای لازم را برای برگزاری این رویداد فراهم سازند. بنابراین جشن «مهمونی ۱۰ کیلومتری» جشنی صرفاً مردمی است.

 

دبیر ستاد برگزاری «مهمونی ۱۰ کیلومتری» بیان داشت: با توجه به مسیر میدان امام حسین علیه السلام تا میدان بزرگ آزادی، که برای این جشن در نظر گرفته شده می‌توان گفت مسیر گنجایش ۱۳۰۰ موکب را دارد اما تا شب گذشته قریب به ۲۳۰۰ موکب اقدام به ثبت نام کردند.

وی افزود: با افکارسنجی که روز شنبه هفته پیش صورت گرفت، قریب به ۱۱ درصد مردم تهران اعلام کرده بودند که حتماً در این مراسم شرکت می‌کنند و قریب به ۲۱ درصد نیز گفته بودند احتمالاً شرکت خواهیم کرد و با توجه به استقبال مردم احتمال می‌دهیم حدود ۳ میلیون مهمان در «مهمونی ۱۰ کیلومتری» شرکت می‌کنند.

ساسان زارع با بیان اینکه میزبان و مهمان در «مهمونی ۱۰ کیلومتری» خود مردم هستند، گفت: یکی از اقدامات توصیه شده در روز غدیر اطعام است. بر همین اساس تا کنون ۱۰۰ هزار نفر به عنوان میزبان در سامانه ۳۰۰۰۲۱۲ اقدام به ثبت نام کردند تا بتوانند از مهمانان شرکت کننده پذیرایی کنند.

 

پویش «لقمه میلیونی» برای اطعام روز غدیر

دبیر ستاد برگزاری «مهمونی ۱۰ کیلومتری» افزود: بهره بردن از ظرفیت مردم در برگزاری «مهمونی ۱۰ کیلومتری» بسیار مورد تاکید بزرگان قرار گرفته است، چرا که مردم عنصر پیشرفت در گام دوم به شمار می‌روند.

زارع گفت: چند روزی است پویشی با عنوان «لقمه میلیونی» رونمایی شده است؛ روایتی از امام صادق (ع) بیان شده که در آن تاکید می شود در روز غدیر به مومنین اطعام داده شود و حضرت می فرمایند ثواب اطعام یک مومن در روز غدیر با اطعام یک میلیون پیامبر، صدیق و شهید در خانه خدا برابری می کند؛ در هیچ عیدی به اندازه روز عید غدیر خم توصیه به اطعام دادن نشده است و به دلیل اشتیاق زیادی که برای اطعام روز غدیر در بین مردم وجود دارد این پویش، « لقمه میلیونی» نام گرفت.

دبیر ستاد برگزاری «مهمونی ۱۰ کیلومتری» افزود: بر همین اساس ادوار تشکل های دانشگاه خواجه نصیر با یک اقدام سازماندهی شده در برگزاری این پویش فعالیت خواهند کرد.خانواده هایی که دوست دارند حتی به اندازه یک لقمه در روز غدیر از مردم پذیرایی کنند با مراجعه به سامانه و سایت لقمه میلیونی اقدام به ثبت نام کنند ؛ دلیل این ثبت نام فیلترینگ و رعایت مسائل بهداشتی است.

زارع ادامه داد: ادوار تشکل های دانشگاهی با برنامه های سازمان دهی شده از شب عید سعید غدیر با مراجعه به اقصی نقاط شهر تهران اقدام به جمع آوری لقمه ها می کنند و با رساندن آن لقمه ها به موکب ها، آنها را به دست مردم می رسانند.

وی ادامه داد: پویش دیگری که سال گذشته مورد استقبال قرار گرفت هدیه اسباب بازی بود که قریب به ۲۰ هزار اسباب بازی جمع آوری و بسته بندی شد و در اختیار کودکان مناطق محروم قرار گرفت. امسال نیز همان پویش پابرجاست و در کل مسیر که شهربازی ۱۰ کیلومتری در خط بی. ار. تی در نظر گرفته شده برخی موکب ها اقدام به دریافت اسباب بازی می‌کنند. «کتاب باران» یا «هدیه دانایی و کتاب» از دیگر پویش‌هایی است که در این جشن برگزار می‌شود.

استیج‌های شادی در میدان امام حسین، میدان فردوسی، میدان انقلاب و چهارراه بهبودی

دبیر ستاد برگزاری «مهمونی ۱۰ کیلومتری» با بیان اینکه چهار استیج ویژه برای برگزاری برنامه‌های شاد و متنوع در میدان امام حسین، میدان فردوسی، میدان انقلاب و چهارراه بهبودی در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: ۶۰ استیج نیز در مسیر «مهمونی ۱۰ کیلومتری» به خدمات دهی فرهنگی متنوع و شاد اقدام خواهد کرد. همچنین ۴۰۰ مجموعه فرهنگی در مسیر طراحی شده است و محل استراحت نیز برای مهمانان در نظر گرفته شده است.

 

وی با اشاره به اینکه «مهمونی ۱۰ کیلومتری» خانوادگی طراحی شده است، گفت: دلیل استقبال سال گذشته از این مراسم خانوادگی بودن و ارائه خدمات به کودکان بود. امسال نیز چنین است و شهربازی ۱۰ کیلومتری برپا خواهد شد و برای این شهربازی ۴ هزار نفر به عنوان مربی سازماندهی خواهند شد.

مترو تهران از بعد از ظهر برای مردم رایگان می‌شود

زارع با اشاره به اینکه این خدمات، برای ۴ میلیون نفر مهمان تدارک دیده شده است بیان کرد: اطلاع رسانی محدودیت‌های ترافیکی از دیروز ظهر از سوی پلیس راهور آغاز شده است. بنابراین محدودیت‌ها همانند محدودیت‌های ۲۲ بهمن خواهد بود و مترو نیز از بعد از ظهر برای مردم رایگان می‌شود، خطوط اتوبوسرانی نیز مثل ایام ۲۲ بهمن تدارک دیده شده است. همچنین در خیابان‌های اطراف برگزاری مراسم امکان پارک خودرو وجود دارد که جانمایی دقیق آن توسط پلیس راهور فراجا به مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

وی درباره برپایی نماز جماعت مغرب و عشا عنوان کرد: هنگام اذان مغرب در میدان امام حسین (ع) نماز جماعت با شکوهی برگزار می‌شود و همچنین در مساجد و موکب هایی که در مسیر وجود دارد، برگزاری نماز جماعت خواهیم داشت.

 

زارع به استقرار موکب‌های خارجی در مسیر «مهمونی ۱۰ کیلومتری» اشاره و اظهار داشت: تعدادی از موکب ها را برادران عراقی، پاکستانی و برادران اهل سنت برپا و اقدام به خدمات رسانی خواهند کرد.

دبیر ستاد برگزاری «مهمونی ۱۰ کیلومتری» در پایان خاطرنشان کرد: این مراسم راهپیمایی و شاد پیمایی نیست و هر کسی در هر مسیری وارد مسیر میدان امام حسین تا میدان آزادی شود می‌تواند از خدمات «مهمونی ۱۰ کیلومتری» بهره ببرد.

 

اظهار نظر