استاندار تهران: ساخت‌وساز غیرمجاز توسعه تهران را دچار مشکل کرده است

شنبه 12 آگوست 2023 در 23:32


 

 

استاندار تهران با بیان اینکه پدیده حاشیه نشینی، حریم تهران را مخدوش کرده است، گفت: ساخت و ساز غیر مجاز، توسعه تهران را با مشکل مواجه کرده است
علیرضا  فخاری استاندار تهران، در نشست خبری با اصحاب رسانه که ظهر امروز در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار کرد: ۱۷ مردادماه سالروز شهادت شهید صارمی، خبرنگار عزیزی است که به دست جلادان به ویژه مورد حمایت امریکا در افغانستان به شهادت رسید و یادآور خاطراتی برای هویت جریان خبررسان است که در سخت‌ترین شرایط این حرفه را در دستور کار خود داشت.

وی با بیان اینکه در رسانه ها باید واقعیت ها منعکس شوند، گفت: اولین مسئولیت مهم جامعه رسانه ای ما راویت گری است، روایتی که با واقعیات جامعه ما تطبیق دارد.

استاندار تهران افزود: جامعه ای که امروز ما با آن مواجهیم جامعه کنشگری است که به نسبت سایر جوامع ویژگی خاص دارد.

فخاری بیان کرد: حضور مردم و اراده مردم برای دفاع از ارمان ها، اخلاق، دین و مذهب بر کسی پوشیده نیست.

وی ادامه داد: مردم ما یک جامعه کنشگر هستند و برای هر موضوع روایت شده یک رفتاری را از خود نشان می‌دهند، سهم خبرنگاران برای تقویت زیرساخت های کنشکری اجتماعی سهم مهمی است.

استاندار تهران تصریح کرد: معلوم نیست در جوامع دیگر مردم اینطور پای اصحاب رسانه بمانند، بشنوند و ببینند و تحلیل کنند و به نتیجه برسند.

فخاری اضافه کرد: لذا نقش مهم خبرنگاران برای کنشگری متناسب با شرایط اجتماعی یک امر مهم است.

وی گفت: در قبال اینکه فضای در اختیار شما مسئولیت پذیری بسیار مهم است، اصحاب رسانه مسئولیت پذیر هستند، چون آنچه می بینند، منعکس می کنند بدون که نشان از مسئولیت پذیری در جامعه است.

رعایت اخلاق و قانون در انعکاس واقعیت ها مهم است

استاندار تهران ادامه داد: رعایت حدود اخلاق و قانون در انعکاس واقعیت ها مهم است، گاهی با ابزارهای مختلف و با القای برخی موضوعات جهت گیری ها را می شود تغییر داد و این تخت عنوان عملیات روانی در انتشار و کسترش یک خبر نقش افرینی می کند.

فخاری خاطرنشان کرد: خبرنگاران باید بتوانند در رعایت حدود شرع اخلاق و قانون قدم بردارند.

وی تصریح کرد: قلب موضوعات گاهی اوقات فقط به واسطه اقدام حرفه ای رسانه ای ممکن است خبرنگاران را از مسیر حرفه ای دور کند لذا کسب خبر واقعی و نشر آن قابل توجه است.

استاندار تهران بیان کرد: ما شاهد دستاوردهای بزرگی در کشور هستیم، آنچه‌ که امروز دشمنان انقلاب اسلامی تلاش می کند قلب واقعیت کنند، نقش شما را در این مسیر بیشتر می کند و این اقدام جوابگویانه شما را برای انتشار واقعیت های دستاوردهای انقلاب اسلامی به عنوان وظیفه حرفه ای بیشتر می کند.

فخاری اضافه کرد: ما یقینا آنچه‌ که به عنوان اقدامات مثبت همه دولت ها با آن مواجهیم سطح پرواز آن به قدری بالا است که قلم های مزدورانه نمی تواند این چهره نورانی را تخت تاثیر قرار دهد.

وی با بیان اینکه مهم است ما در این تقابل رسانه ای وطیفه خود را به درستی انجام دهیم افزود: از مهم ترین موضوعاتی‌ که در آینده نزدیک با آن مواجهیم مسائل مربوط به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری است.

حضور پررنگ اصحاب رسانه در انتخابات از الزامات است

استاندار تهران گفت: حضور پررنگ و رونق همه اصحاب رسانه برای احیا و تمرکز بر حضور مشوقانه و مشاکرت حداکثری آحاد مردم، صیانت از آرای مردم، امنیت مورد نیاز برای برگزاری انتخابات برای حفظ آرای مردم و برای حداکثرسازی حضور گسترده در این امر مهم از الزامات انتخابات است، که اصحاب رسانه در خط مقدم در این مسیر گام بردارند.

فخاری با تاکید بر اینکه دموکرات تر از جمهوری اسلامی برای انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان در سطح کشورهای منطقه و فرامنطقه نداریم، ادامه داد: لذا ظرفیت انتخابات ما نشان دهنده حضور موثر مردم با اراده مردمی با انتخاب آزاد و توام با شور و اشتیاق از ویژگی هایی است که در هیچ جای دنیا نمونه آن را سراغ نداریم.

عدم شرکت در انتخابات به منزله حذف حق اجتماعی است

وی با بیان اینکه در برخی کشورهای منطقه اصلا انتخابات وجود ندارد، گفت: در بخشی از کشورهای منطقه انتخابات یک امر اجباری اجتماعی است، عدم شرکت در انتخابات به منزله حذف حق اجتماعی مردم است، لذا با ضرب قانون مردم پای صندوق ها می آیند، اما هیچ جای دنیا انقلابی آزاد توام با عزت امنیت و آزادی انتخابات به غیر از جمهوری اسلامی سراغ نداریم و اگر هست نمونه های مخدوش شده است.

استاندار تهران با اشاره به اینکه پروژه مترو پرند یک پروژه مهم برای توسعه محدوده استان است، اظهار کرد: تامین مترو یکی از ابزارهای حمل و نقلی است که باید به طور جدی مد نظر باشد، مترو پرند بر اساس برنامه بازدیدی که در سفر ریاست جمهور در دستور کار قرار گرفت ان‌شاءالله بتواند تا هفته دولت مورد بهره برداری قرار گیرد، و تلاش می کنیم با اقدامات مثبتی که دوستان ما انجام دادند بتوانیم شاهد بهره برداری مناسب از این خط باشیم، اگر یک تاخیری هم در زمان آن ایجاد شود به این معنی نیست که طولانی باشد.

فخاری در رابطه با ساخت و سازهای غیر مجاز عنوان کرد: زمین و ساختمان جزو مواردی است که در تیر اقتصادی برخی افراد قرار گرفته است، که سوداگران را به این وا داشت که به سمت اقدامات غیر مسؤولانه برای ساخت و ساز غیرمجاز بروند.

حاشیه نشینی، حریم تهران را مخدوش کرده است

وی ادامه داد: شکل گیری پدیده حاشیه نشینی در تهران، حریم تهران را نیز مخدوش کرده، ما برای توسعه شهر تهران مواجه با پدیده ساخت و ساز غیر مجاز هستیم که این مسأله توسعه تهران را با مشکل مواجه کرده است.

استاندار تهران با اشاره به ساخت و سازهای غیرمجاز در منطقه ۱۹ که منجر به حادثه دلخراشی شد، تاکید کرد: چشم پوشی و عدم رعایت مقررات و قانون برای جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز دلیل عمده این حادثه است که ما از مراجع قضایی تقاضا کردیم و تشکیل پرونده صورت گرفته است.

فخاری بیان کرد: پیش‌گیری در ساخت و ساز غیرمجاز در اولویت است و اگر در منطقه ۱۹ پیشگیری در زمان مقرر انجام می‌شد، شاهد از دست دادن ۵ نفر نبودیم.

ریزش ۴ ساختمان، در هنگام تخریب یک ساختمان، توجیه ندارد 

وی اضافه کرد: توجیه ندارد برای تخریب یک ساختمان، ۴ ساختمان ریزش کند که نشان از بی تدبیری بر چگونکی تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز است لذا همه مسؤولان در شهرداری تهران و سایر مسؤولان وظیفه دارند امر پیشگیری را در دستور کار قرار دهند.

استاندار تهران با بیان اینکه بازار به عنوان یک بافت تاریخی و مرکز تبادل و تجارت مورد توجه است اظهار کرد: بازار امروز هم به لحاظ وسعت و هم پذیرش کسانی که به عنوان تجار در آن کسب و کار می کنند با یک عدم تناسب مواجه است، بازار تهران قدیمی است که متناسب با نظام حمل و نقل گذشته طراحی شده، یعنی اگر امروز قرار باشد یک کالایی را به هسته بازار برسانیم چاره ای جز از استفاده از چرخ دستی نداریم، این یعنی بازار ما به لحاظ سنتی حفظ شده و نوع فعالیت ها تغییر کرده است.

فعالیت ۲۵۰ هزار نفر در بازار تهران

فخاری با بیان اینکه در یک محدوده ۱۲ هکتاری در بازار ۲۵۰ هزار نفر فعالیت می کنند، گفت: این موضوع نشان از این دارد که تناسب بین این مجموعه ها عاقبت خوشی را برای بازار ندارد، اعم از اینکه برخی بافت بازار متعلق به بازاریان نیست و برخی متعلق به اوقاف است.

وی اضافه کرد: بر اساس این حساسیت جلسات ما در سطح استان به عنوان مجموعه ناظر بر اقدمات شهرداری تهران، اقدامانی که می‌تواند در توسعه آینده بازار نقش داشته باشد، کارگروه هایی را تشکیل دادیم تا بررسی های میدانی انجام شود که این بررسی ها به شهرداری تهران ابلاغ شد که شهرداری به عنوان مجری اصلاح طرح بازار وارد اجرا شود، که ما هم بتوانیم نظارت صحیحی در این مسیر داشته باشیم که اینکار صورت پذیرفته است.

انتقال بازار تهران در دستور کار است

استاندار تهران با بیان اینکه این موضوع در سطح عالی هم با پیگیری وزیر کشور و رئیس سازمان بحران در دستور کار است، افزود: خروج برخی اقلام از بازار که وجه ایمنی بازار را تحت شعاع قرار میدهد مثلا مواد شیمیایی و آتش زا در اولین قدامات در دستور کار است.

فخاری تاکید کرد: محل جدید بازار را باید مثل بازار تره بار گذشته تهیه کنند که ما بتونیم برخی اقلام را انتقال دهیم و جانمایی های جدیدی را دوستان انجام دادند که بعد از مطالعات طرح های آن تهیه می‌شود و کار انتقال بازار در دستور کار است.

اظهار نظر