اجرای سراسری مهارت‌آموزی دانش‌آموزان از مهرماه/ طرح جدید برگزاری مسابقات ملی مهارت

سه‌شنبه 24 جولای 2018 در 22:06


رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از اجرای سراسری طرح ایران‌مهارت برای مهارت‌آموزی دانش‌آموزان از مهرماه امسال خبر داد و همچنین پیشنهاد طراحی مدل جدیدی برای برگزاری مسابقات ملی مهارت با همکاری وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم را مطرح کرد.

سلیمان پاک‌سرشت رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در نشست خبری مشترک این سازمان با معاونت‌های وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش که به مناسبت هفته ملی مهارت برگزار شد،‌ اظهار داشت: مهارت‌آموزی در شرایط فعلی اقدام اساسی و مورد اجماع نظر همه حوزه‌ها است.

معاون وزیر کار ادامه داد: اینکه مهارت نیروی کار در کشور ما کافی نیست و این ضعف خود در مصادیق مختلفی آشکار می‌کند از جمله در بیکاری فارغ‌التحصیلان و بهره‌وری نیروی کار شاهد آن هستیم، ضرورت برداشتن گام‌های جدید در حوزه مهارت‌آموزی را الزامی می‌کند.

پاک‌سرشت با بیان اینکه پیوند بین آموزش‌های رسمی و غیررسمی همواره به عنوان یک دغدغه مطرح بوده است،‌تأکید کرد: دستگاه‌های مختلفی که در این حوزه مأموریت دارند، گرچه تا به حال به صورت منفصل کارهایی را انجام داده‌اند اما همگرایی این دستگاه‌ها ضروری بوده است.

وی با اشاره به مصادیقی از این همگرایی و اقدامات مشترک به طرح ایران‌مهارت که در سال ۹۶ مصوب شده اشاره کرد و گفت: این طرح مربوط به دوره‌ متوسطه اول و دوم برای آشنایی دانش‌آموزان با فضای کار و مهارت‌های مرتبط با استعدادهای آنها و فعالیت‌های کارآفرینانه در نظر گرفته شده است و بر مبنای تفاهم‌نامه نیز میان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و آموزش و پرورش دستورالعمل اجرایی آن تصویب شده است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی مهارتی در آموزشگاه‌های آزاد در چند استان به صورت پایلوت،‌گفت: فاز اول این طرح به صورت پایلوت در استان‌های قزوین، مرکزی، سمنان، گلستان، مازندران و البرز بوده، به صورت دوره‌های ۲۰ ساعته مهارتی در خارج از ساعات فعالیت‌های تحصیلی به اتمام رسیده و از مهر ماه امسال اجرای سراسری آن در کشور آغاز خواهد شد.

وی طرح دیگر را طرح مهارتی‌ سازی آموزش‌های دانشگاهی در قالب همکاری با وزارت علوم تحقیقات و فناوری برشمرد و افزود: تفاهم‌نامه این کار برای اجرای آن در چند فاز منعقد شده است، در فاز اول واحدهای کارآموزی دانشجویان قرار است در مراکز فنی و حرفه‌ای گذرانده شود و نظام ارزشیابی هم برای آن دیده شده است که چارچوب کار آماده است.

پاک‌سرشت ادامه داد: گام دوم ورود مراکز فنی و حرفه‌ای به واحدهای کارگاهی دانشجویان است که این کار نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد چرا که ارزشیابی تحصیلی دانشجویان نیز مطرح است لذا با برنامه‌ریزی این تعریف از مهرماه آغاز خواهد شد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با اشاره به اینکه ۴۰ درصد افرادی که به مراکز آموزشی این سازمان مراجعه می‌کنند فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند، گفت: انجام فعالیت‌های مشترک با دانشگاه‌ها زمان رسیدن دانشجویان به مهارت را کوتاه و به دوران تحصیل آنها منتقل می‌کند.

وی همچنین با اشاره به برگزاری مسابقات ملی مهارت از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای پیشنهاد داد: برگزاری این مسابقات با همکاری دستگاه‌هایی که در بحث مهارت فعالیت دارند، برگزار شود و برای سال بعد مدل جدید و فراگیری برای برگزاری این مسابقات در نظر گرفته شود.

 

اظهار نظر