رشد 277 درصدی ارزش بازار «همراه اول»

پنج‌شنبه 18 ژوئن 2020 در 15:57


مدیر عامل همراه اول گفت: ارزش بازار شرکت ارتباطات سیار ایران با رشد ۲۷۷ درصدی طی یک سال اخیر، امروز به ۷۰۶۷۵۲ میلیارد ریال رسیده است.

دهمین مجمع عمومی عادی سالیانه همراه اول صبح روز سه‌شنبه ۲۷ خرداد ماه با حضور ۹۲٫۱۳ درصدی سهامداران در سالن اجتماعات همراه اول برگزار شد.

در این مراسم مهدی اخوان بهابادی پس از ایراد سخنان رئیس مجمع و استماع گزارش حسابرس، به ارائه گزارش عملکردی جامع از آنچه در سال ۱۳۹۸ گذشت، اقدام کرد.

مدیرعامل همراه اول با تأکید بر حصول افتخارات چشم‌گیر برای اپراتور اول ایران در سال ۱۳۹۸، اظهار کرد: «کسب رتبه نخست خدمات تلفن همراه در ارزیابی و رتبه‌بندی اپراتورهای ارتباطی» توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، «کسب رتبه اول در بهره‌وری کل عوامل ارتباطات و مخابرات کشور در بیست‌ودومین رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران» و همچنین «دستیابی به رتبه هفدهم فروش و درآمد در بیست‌ودومین رتبه‌بندی شرکت های برتر ایران» بخشی از این دستاوردهاست.

اخوان بهابادی همسو با ذائقه سهامداران به ارائه بخش دستاوردهای کسب شده توسعه بازار در سال گذشته وارد شد و با بیان اینکه بیش از ۹۰ میلیون سیم‌کارت در شبکه اپراتور اول تلفن همراه ایران ثبت شده است، ابراز کرد: از این تعداد، ۲۰٫۳۵ میلیون سیم‌کارت دائمی و ۶۹٫۸۹ میلیون سیم‌کارت اعتباری بوده است.

وی با بیان اینکه ARPU مشترکان این شرکت رشد ۱۸ درصدی را در سال گذشته به ثبت رسانده و به سهم بازار درآمدی حدود ۶۰ درصدی رسیده است، ابراز کرد: همچنین قابل توجه است که در مرداد ماه سال ۱۳۹۸ توانستیم به رکورد جذب یک میلیون و ۳۰۰ هزار مشترک در یک ماه دست پیدا کنیم.

مدیرعامل اپراتور اول تلفن همراه ایران، در ادامه اشاره‌ای به جذب ۱۹ میلیون مشترک برای اپلیکیشن «همراه من» با ۱۲۰ میلیون تراکنش در ماه داشت و بیان کرد: جمعیت باشگاه مشتریان همراه اول بیش از ۱۲ میلیون مشترک است که در کنار ۱۲۹۶۶ شبکه فروش و خدمات حضوری با متوسط خدمات‌دهی بیش از ۳ میلیون در ماه، به ارائه خدمات می‌پردازد.

وی در ادامه این مراسم به تشریح آخرین وضعیت توسعه و پوشش شبکه اپراتور اول تلفن همراه ایران پرداخت و ضمن تاکید بر بالاترین میزان ایجاد پوشش برای اقصی نقاط کشور توسط این اپراتور، تصریح کرد: دسترسی به خدمات ۲G همراه اول با استقرار ۳۸۷۰۰ سایت، هم‌اکنون در ۴۴۹۶۸ روستا نیز ممکن است؛ ضمن اینکه پوشش ۱۰۰ درصدی شهرهای کشور در نسل‌های ۳ و ۴ را نیز فراهم آورده‌ایم.

اخوان بهابادی با بیان اینکه بالغ بر پنج هزار روستا نیز به خدمات ۳G و ۴G دسترسی دارند، گفت: تعداد سایت‌های نسل‌های سوم و چهارم شرکت ارتباطات سیار ایران به ترتیب ۲۱۹۷۰ و ۲۳۳۰۰ است و در مدل برنامه توسعه برای سال جاری، استقرار شش هزار سایت همگام با نسل‌های ۴ و ۴٫۵ را نیز در دستور کار داریم.

• رشد ۲٫۵ برابری ترافیک دیتا در یک سال

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران در ادامه سخنان خود با اشاره به اتصال بیش از ۱۰ هزار سایت نسل چهارم به فیبرنوری، به ترسیم ذهنی روند حرکتی ترافیک صوت و دیتا در شبکه همراه نیز پرداخت و اظهار کرد: در فروردین ماه سال جاری توانستیم به بیش از ۱۱ پتابایت رکورد ترافیک دیتای روزانه برسیم که رشدی دو و نیم برابری را نسبت به میانگین روزانه ترافیک دیتا در فروردین ماه سال ۹۸ (یک سال گذشته) نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: همچنین در آذرماه سال گذشته با رسیدن به ۲۲ میلیون ارلانگ، توانستیم به رکورد جدید ترافیک صوتی در روز دست پیدا کنیم.

بنابر اظهارات مدیرعامل بزرگترین اپراتور تلفن همراه ایران، مصرف کل دیتای مشترکان این اپراتور در سال ۹۸ حدود ۲۱۲۳ پتابایت بوده است.

• مرور برنامه راهبردی ۵ ساله

وی به تشریح راهبرد و برنامه این اپراتور پرداخت و در بیان برنامه پنج ساله راهبرد همراه اول که با نام «منظومه» در حال اجراست، گفت: این برنامه، متمرکز بر توسعه زیرساخت‌های ارتباطی مبتنی بر آخرین تکنولوژی و ایجاد کسب‌وکارهای نوآورانه است و برآن هستیم تا از رهگذر اجرای این برنامه، نقشی تعیین کننده در گسترش خدمات دولت الکترونیک و سرویس‌های دیجیتال در کشور ایفا کنیم.

اخوان بهابادی ادامه داد: در این برنامه چشم‌انداز شرکت، تثبیت جایگاه همراه اول به عنوان «یکی از رهبران بازار ICT منطقه با ارائه خدمات و راهکارهای هوشمند برای توانمندسازی اکوسیستم دیجیتال» تعیین شده است.

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران همچنین با اشاره به جایگاه این برنامه پنج ساله تصریح کرد: در راستای اجرای این برنامه سه لایه کسب‌وکار را در نظر گرفته‌ایم که به «کسب‌وکار اصلی» اپراتور اشاره دارد و به عنوان Core شناخته می‌شود و مبتنی بر ارائه خدمات صوت و پیامک، دیتا و سرویس‌های دیجیتال به مشترکان است.

وی ادامه داد: لایه نزدیک به کسب‌وکار اصلی (Near core) نیز به ارائه خدمات سازمانی، اینترنت اشیاء و ارائه خدمات مدیریت شده شرکتی اشاره می‌کند.

اخوان بهابادی همچنین گفت: اما در لایه سوم که با عنوان Beyond core شناخته می‌شود، به دنبال سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دیجیتال و تبدیل شدن به بازیگر مهمی در عرصه سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر هستیم تا در نهایت بتوانیم درآمد پیش‌بینی شده را محقق سازیم.

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران با اشاره به سرمایه‌گذاری هزار میلیارد تومانی برای سومین لایه، یادآور شد: امیدواریم بتوانیم به ارزش ایجاد شده ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی از این بخش دست پیدا کنیم.

مدیرعامل همراه اول همچنین ضمن مروری بر دستاوردهای مالی شرکت ارتباطات سیار ایران در سال ۱۳۹۸ اذعان کرد: درآمد کل شرکت اصلی با حدود ۲۳ درصد رشد به ۱۸۱۲۰ میلیارد تومان رسیده است. بالغ بر ۸۸۰۰ میلیارد تومان از این رقم مختص درآمد حاصله از بخش خدمات داده بوده است.

اخوان بهابادی افزود: سود خالص شرکت اصلی هم روی ۳۶۰۵ میلیارد تومان قرار گرفته است.

• لانچ پایلوت ۵G در سال جاری

وی همچنین از برنامه لانچ پایلوت ۵G گفت و ادامه داد: این موضوع را برای سال جاری در دستور کار داریم؛ اما بهره‌برداری تجاری از آن در سال ۱۴۰۲ خواهد بود.

مدیرعامل اپراتور اول تلفن همراه با اشاره به اینکه ارزش بازار شرکت با رشد ۲۷۷ درصدی ظرف یک سال گذشته مواجه شد، عنوان کرد: ارزش بازار همراه اول در فروردین ۹۸ حدود ۱۸۸۵۵۰ میلیارد ریال بود که امروز به ۷۰۶۷۵۲ میلیارد ریال رسیده است.

• ورود شرکت‌های زیرمجموعه همراه اول به بورس

اخوان بهابادی در بخش دیگری از سخنانش، به تشریح برنامه برخی شرکت‌های زیرمجموعه همراه اول نظیر «همراه کسب‌وکارهای هوشمند» پرداخت و با تأکید بر اینکه هدف از تشکیل این مجموعه «تقویت موقعیت همراه اول به عنوان اپراتور اول ایران با توجه به تحولات اکوسیستم دیجیتال کشور» بوده است، گفت: توسعه سبد خدمات و محصولات همراه در فضای دیجیتال و ایجاد تحول در ارائه خدمات ارزش افزوده کنونی، توانمندسازی بازیگران اکوسیستم دیجیتال مطابق با چشم‌انداز این اپراتور و توسعه و حمایت از تولیدکنندگان محتوای داخلی بخشی دیگر از اهداف ترسیمی برای این شرکت است.

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران خاطر نشان کرد: به واسطه این شرکت می‌خواهیم برای مشتریان خود تجربه‌ای از فضای دیجیتال بسازیم به نحوی‌که افراد بتوانند هر یک از نیازهای خود را به بهترین شکل ممکن در آن برطرف کنند.

وی ادامه داد: تجارت الکترونیک در فضای عمده و خرده فروشی، خدمات مبتنی بر پرداخت، حمل‌ونقل و لجستیک، سفر و گردشگری، بازی و سرگرمی، آموزش مجازی، تبلیغات و بازاریابی دیجیتال، شبکه اجتماعی و پیام‌رسان و سرویس‌های چند رسانه‌ای نظیر ویدئو و موزیک بخشی از خدمات قابل ارائه توسط این شرکت است و در نظر دارد با ارائه خدمات دیجیتال مبتنی بر محتوای بومی، منجر به افزایش ترافیک داخلی شود.

اخوان بهابادی با نوید دادن «ورود شرکت‌های زیرمجموعه همراه اول به بورس در سال جاری» عنوان کرد: بزودی موضوع افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی‌ها را نیز خواهیم داشت.

• بخشی از فعالیت‌های اپراتور اول در دوره کرونا

وی در پایان گزارش خود از ارائه برخی اقدامات کلیدی سال گذشته، به ذکر نمونه‌ای از فعالیت‌هایی که در ایام کرونا توسط اپراتور اول تلفن همراه انجام شد، پرداخت و عنوان کرد: راه‌اندازی پلتفرم آموزشی شاد با همکاری وزارت آموزش و پرورش، مانیتور به صورت ۷ در ۲۴ شبکه، میزبانی پلتفرم‌های فضای مجازی و افزایش چند برابری ظرفیت آن برای پشتیبانی از دورکاری، ارائه خدمات ستاد ملی کرونا روی سرشماره ۴۰۳۰ همراه اول، تماس رایگان ۶۰ هزار بهورز زیرنظر ستاد ملی کرونا، کمک ۳۰ میلیارد ریالی در ساخت بیمارستان سیار هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا و تهیه ماسک برای مناطق آلوده بخشی از اقدامات صورت گرفته در این ایام خاص بود.

مدیرعامل همراه اول افزود: با پلتفرم شاد توانستیم ۱۴۷ هزار مدرسه، ۱۲ میلیون دانش‌آموز، ۶۵۰ هزار معلم و ۱۲۴ هزار مدیر را به این سامانه آموزشی متصل کنیم.

گفتنی است، در این مراسم که با تأکید بیشتر بر بعد آنلاین برگزار شد، پس از سخنان رئیس مجمع، مدیرعامل و استماع گزارش حسابرس و نظرات سهامداران؛ درباره تعیین سود تقسیمی، پاداش و حق جلسه هیأت مدیره تصمیم گیری شد.

• تخصیص سود ۱۵۶۵ ریالی به هر سهم

در این جلسه با نظرخواهی از سهامداران حاضر و استماع سخنان هیأت رئیسه، با توزیع سود ۱۵۶۵ ریالی بابت هر سهم موافقت و مقرر شد سود سهامداران از طریق بانک پارسیان و سامانه سجام واریز شود.

همچنین اعضای حقوقی هیئت مدیره در مجمع فوق‌العاده با موافقت سهامداران، ابقاء شدند و درباره میزان پاداش و حق جلسه هیأت مدیره تصمیم‌گیری شد.

بر این اساس مقرر شد پاداش اعضای حقوقی هیأت مدیره بدون تغییر و همچون سال گذشته باشد که به گفته رئیس مجمع، طبق هماهنگی با اعضای حقوقی هیئت مدیره شرکت ارتباطات سیار ایران، قرار شد این پاداش در اختیار بیماران کرونایی قرار گیرد.