قیمت خودروهای مونتاژی منتظر تعیین تکلیف/ اعلام قیمت از سوی وزارت صمت یا شورای رقابت؟

شنبه 15 آوریل 2023 در 11:08


قیمت خودروهای مونتاژی منتظر تعیین تکلیف/ اعلام قیمت از سوی وزارت صمت یا شورای رقابت؟

پس از تصویب دستورالعمل افزایش قیمت خودروهای داخلی، شورای رقابت از تعیین قیمت خودروهای مونتاژی برای اولین بار توسط این شورا خبر داد و اعلام کرد که پس از اعلام قیمت توسط وزارت صمت، موضوع در شورا بررسی و نتیجه ابلاغ خواهد شد؛ این درحالیست که وزارت صمت اعلام قیمت را بر عهده شورای رقابت دانست؛ بنابراین هنوز این موضوع تعیین تکلیف نشده و مشخص نیست اولین بار کدام نهاد قیمت‌ها را اعلام خواهد کرد، اما احتمالا امروز (شنبه) تکلیف این موضوع مشخص خواهد شد.

به گزارش ایسنا، پس از تصویب دستورالعمل افزایش قیمت خودروهای داخلی (غیرمونتاژی) در تاریخ ۱۵ فروردین ماه، شورای رقابت صحبت از آغاز تصمیم‌گیری برای خودروهای مونتاژی (CKD) را پس از طی فرآیند مشابه (تصمیم‌گیری و تصویب قیمت خودروهای داخلی) به میان آورد و در بیانیه خود ضمن تشریح عواملی که در تعیین قیمت کارخانه‌ای خودروها موثر است، اعلام کرد که قیمت‌های خودروهای مونتاژی متعاقباً ابلاغ خواهد شد.

پس از آن، سه‌شنبه هفته‌ای که گذشت (۲۲ فروردین ماه)، سخنگوی شورای رقابت از احتمال تعیین تکلیف قیمت خودروهای مونتاژی در جلسه همان روز شورا خبر داد و اعلام کرد که شورا (شورای رقابت) همه‌ بازار خودروی کشور را انحصاری تشخیص داده و بر همین اساس برای اولین‌بار خودروهای مونتاژی را هم قیمت‌گذاری می‌کند؛ بنابراین در این جلسه موضوع قیمت‌های خودروهای مونتاژی (CKD) بررسی خواهد شد و چنانچه این موضوع به نتیجه نهایی برسد (در حقیقت قیمت‌ها آماده باشد)، به رای گیری اعضا گذاشته و نتیجه آن به وزارت صمت ابلاغ خواهد شد. در آن زمان مطرح شد که اگر این جلسه (سه‌شنبه ۲۲ فروردین) به نتیجه برسد، احتمالا روز شنبه (امروز ۲۶ فروردین) به وزارت صمت ابلاغ خواهد شد.

پس از پایان جلسه مذکور، در پیگیری ایسنا، از نتیجه جلسه و تصمیم برای قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی، یک مقام مسئول در شورای رقابت اعلام کرد که موضوع خودروهای مونتاژی هنوز از کارگروه به شورا نیامده و در کارگروه در حال بررسی است؛ چرا که هنوز سازمان حمایت و وزارت صمت قیمت‌ها را اعلام نکرده‌اند. وظیفه قیمت‌گذاری بر عهده دستگاه اجرایی است.

اسماعیل شجاعی تاکید کرد: در خودروهای مونتاژی احتمالا نه تنها افزایش قیمت نخواهیم داشت، بلکه تا حدودی کاهش قیمت هم متصور هستیم. قیمت خودروهای مونتاژی با توجه به شاخص رقابت‌پذیری با سه خودروی مشابه خارجی مقایسه شده و مشخص می‌شود و احتمالا در این خودروها کاهش قیمت نیز داشته باشیم.

پس از اظهار نظر سخنگوی شورای رقابت در رابطه با موضوع قیمت خودروهای مونتاژی و محول کردن مسئولیت اعلام قیمت‌های جدید بر دوش وزارت صمت، همتای او در وزارت صمت ضمن تاکید بر اینکه مسئولیت کامل قیمت‌گذاری، بر عهده شورای رقابت است به صراحت اعلام کرد وزارت صمت مسئولیت مصوبهِ نهاد دیگری را برای اطلاع رسانی قیمت‌ها نخواهد پذیرفت. مسئولیت کامل قیمت‌گذاری و تبعات آن در صنعت خودرو و همچنین مسئولیت اطلاع‌رسانی و پاسخگویی بر عهده شورای رقابت است.

بر اساس آخرین پیگیری ایسنا، از وزارت صنعت، معدن و تجارت، با توجه به تعطیلی روزهای اخیر، گویا هنوز مصوبه یا اعلام قیمتی بین این دو نهاد ردوبدل نشده و موضوع قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی تعیین تکلیف نهایی نشده است؛ بنابراین وزارت صمت نیز منتظر است تا ببیند، امروز (شنبه ۲۶ فروردین) مصوبه‌ای از شورای رقابت به وزارت صمت ابلاغ خواهد شد یا خیر؟.

اظهار نظر