پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

سه‌شنبه 12 دسامبر 2017 در 21:49


سید سجاد علم‌الهدی در نشست خبری امروز (سه‌شنبه) که به مناسبت هفته پژوهش در محل این پژوهشگاه برگزار شد، ضمن اعلام اینکه ۲۱ تا ۲۷ آذرماه به عنوان هفته پژوهش در تقویم دانشگاهی کشور محسوب می‌شود، ۲۵ آذر، روز پژوهش را نقطه عطفی برای شروع فعالیت‌های جدید پژوهشی در سال پیش رو دانست و افزود: در برنامه هفته پژوهش علاوه بر شخصیت‌های وزارتخانه علوم و فناوری، معاونین رئیس جمهور و اساتید برجسته علوم انسانی نیز حضور به هم می‌رسانند.

وی همچنین از حضور تمام مراکز پژوهشی این پژوهشگاه از جمله ۱۴ پژوهشکده و ۲ مرکز مطالعاتی در مراسم روزهای ۲۵، ۲۶ و ۲۷ آذر ماه خبر داد و گفت: این مراکز در این‌ روزها گزارشی درباره آنچه از برنامه پنج‌ساله توسعه مصوب سال ۹۴ عملی شده و نیز به شرح برنامه‌های آینده خود می‌پردازند.

علم‌الهدی سپس به معرفی پنل‌های علمی تخصصی این برنامه پرداخت و گفت: پنل اول مسأله‌بندی پژوهش در علوم انسانی است.

وی ضمن اشاره به شعار هفته پژوهش امسال که “علوم انسانی؛ مسأله‌مندی، تولید و اشتغال” نام‌گذاری شده است، این مسأله را زمینه‌ساز افزایش تولید و سطح اشتغال عمومی دانست و افزود: مسأله‌مندی پژوهش‌ها گامی در جهت هدفمندسازی آن‌ها به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: پنل دوم این برنامه “اعتلای علوم انسانی” بوده و این از آن جهت است که تلاش برای افزایش کیفیت این علوم مبحث بسیار مهمی به شمار می‌آید. این در حالی است که کمیت‌زدگی در علوم مسأله‌ساز بوده و باید تا حد امکان از آن دوری کرد.

علم‌الهدی، پنل سوم را “کاربردی‌سازی علوم انسانی در کشور” معرفی کرد و گفت: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تنها مؤسسه علمی در کشور است که پژوهشکده مستقلی تحت عنوان “کاربردی‌سازی علوم انسانی” دارد. منظور از کاربردی‌سازی آن است که موارد استفاده پژوهش‌ها در جامعه ملموس باشد و بتوان بر اساس آن‌ها راهکارهای عملی ارائه کرد.

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از برنامه تقدیر از اساتید و پژوهشگران برتر در روز آخر خبر داد و گفت: در این مراسم به ۱۲ تن از اعضای هیئت علمی که دارای بهترین کارنامه پژوهشی طی آذرماه ۹۵ تا آذرماه ۹۶ باشند و نیز ۵ تن از کارشناسان برتر حوزه پژوهش هدایایی تقدیم خواهد شد. معیار شناسایی و انتخاب این افراد، تصمیمات کمیته علمی هفته پژوهش است که از مدت‌ها پیش شروع به کار کرده و امتیاز این پژوهشگران را محاسبه کرده است.

علم‌الهدی ضمن اشاره به مصادف شدن آخرین روز هفته پژوهش با روز “وحدت حوزه و دانشگاه”، از برگزاری برنامه‌ای نیز به مناسبت این روز خبر داد و اظهار کرد: سمبل وحدت حوزه و دانشگاه شهید مطهری است که پژوهشگاه علوم انسانی نیز به همین مناسبت کرسی‌ تحت عنوان “کرسی مطهری‌پژوهی” ایجاد کرده و سعی دارد در آن به ابعاد شخصیتی و ویژگی‌های شهید مطهری بپردازد. در حال حاضر کارهای مقدماتی برگزاری این کرسی با همکاری اعضای خانواده شهید مطهری انجام شده و معرفی آن در روز ۲۷ آذر خواهد بود.

وی در پایان از برگزاری نمایشگاه دستاوردهای علمی و پژوهشی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران درهفته پژوهش خبر داد و بیان کرد: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز در این نمایشگاه فعال بوده و علاقه‌مندان به آن می‌توانند از غرفه ۱۱۸ واقع در سالن‌های ۱۰ و ۱۱ دیدن کنند.

اظهار نظر