نشست علمی زن در ادیان در دانشگاه سنت اسکلاستیک مانيل با حضور اساتید و دانشجویان برگزار شد

سه‌شنبه 26 مارس 2019 در 01:05


نشست مشترک زنان در ادیان مختلف با مشارکت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مانیل , دانشگاه سنت اسکلاستیک و شورای جهانی برنامه درسی و آموزش در دانشگاه سنت اسکلاستیک برگزار شد .

خواهر مری جان مانانسان Mery .Manansan معاون دانشگاه سنت اسکولاستیک ضمن خوش آمدگویی به حضار بیان داشتند که همگی ما در کالج سنت اسکولاستیک دارای هدف واحد و علایق مشترکی می باشیم . وی اشاره داشت که در زمینه مطالعات زنان پیشگام می‌باشیم و تمامی دانش آموزان در این کالج موظف به گذراندن این واحد درسی می باشند. ایشان عقیده دارند که بسیار مهم می باشد که این واحد درسی به دانش آموزان مذکر نیز تدریس شود . وی در پایان ابراز امیدواری کرد که در این گردهمایی ایده های درخشانی در جهت برقراری تعادل که به معنای تساوی حقوق زنان و مردان و قدرت زنان می باشد به اشتراک گذاشته شود .
در ادامه خواهر مرسدیتاس اَنگMersditas Ang ، رئیس شورای جهانی برنامه درسی و آموزش بیان کرد که یکی از سیاست‌های آنها برابری جنسیتی می باشد . وی افزود به این دلیل ما امروز گرد هم آمده‌ایم تا بیاموزیم و ایده هایمان را به اشتراک بگذاریم و مسائل و مشکلات مرتبط ، سیاست ها ، چالش ها و موقعیت هایی که امروزه در خصوص تساوی حقوق جنسیتی ، حساسیت های جنسیتی و برابری جنسیتی با آن روبه‌رو می‌شویم را به بحث بگذاریم . همانطور که موضوع گردهمایی “ تعادل بهتر ، دنیای بهتر “ حامل این پیام می باشد. ایشان اظهار کرد که تلاش جمعی ما ، و مسئولیت دنبال کردن توازن و تساوی جنسیتی ،جامعه شادتر ، سلامت تر ، پربارتر و مترقی را ترویج خواهد کرد . وی در ادامه به دو هدف سازمان ملل متحد در جهت اجرای تاثیرگذار اشاره کرد : دستیابی به تساوی جنسیتی و قدرت دهی به زنان و دختران ، اطمینان از احتساب آموزش با کیفیت برای همگان و ترویج فراگیری مادام العمر .

سرکارخانم مارینا مریدا Marina Merinda ، رئیس دانشکده هنر و علوم کالج سنت اسکولاستیک سخنان خود را با بیان تاریخچه ای از بزرگداشت روز زن در کشورهای مختلف آغاز کرد . او اظهار داشت روز زن ، روزی است که زنان برای موفقیت ها و دستاوردهایشان بدون هیچگونه دسته‌بندی ، چه به صورت ملی ، قومی ، زبان‌شناختی ، فرهنگی ، اقتصادی یا سیاسی به رسمیت شناخته می‌شوند .
وی در خاتمه افزود ، در جهت یکپارچگی و همبستگی زنان با رنگ ها ، قومیت ها ، نژاد و شرایط اقتصادی متفاوت در جهان ، ما با برگزاری گردهمایی گفت و گوی زنان ، ماه بزرگداشت زنان را جشن می گیریم .
خانم امریتا پائز گارون Emerita Garon، رئیس سابق سازمان برنامه و آموزش جهانی در فیلیپین و کمیسیونر سابق یونسکو، ضمن به اشتراک گذاری تجربیات خود به عنوان یک زن و چالشهایی که با آن روبه‌رو شده است، زنان را تشویق به باور قدرت و نیرومندی خود کرد .
ایشان در ادامه به حقوق طبیعی زنان به خصوص در فیلیپین از قبیل فراهم کردن مرکز یادگیری توسط شهرداری ، مراقبتهای زایمان و در نظر گرفتن حقوق برابر برای زنان در محل کار اشاره کرد . ایشان تأکید کردهدف از انجام این فعالیت ها تساوی حقوق زنان و مردان در جهت داشتن صلح پایدار جهانی میباشد .
در ادامه مراسم از سخنرانان مهمان دعوت شد تا بازتاب خود را در خصوص موضوع مطرح شده ارائه دهند .
دکتر تندیس تقوی رئیس انجمن آموزش وپرورش تطبیقی ایران شعبه مانیل به عنوان سخنران بعدی سخنان خود را در خصوص مقایسه مشارکت زنان در جهان شروع نمود و گفت :کشورهای سراسر جهان روز جهانی زن را جشن می گیرند، تعداد رهبران زن در سراسر جهان افزایش یافته است، اما آنها هنوز یک گروه کوچک هستند جالب است به پژوهش تطبیقی پیرامون حضور زنان اشاره کنم که در مورد مشاغل کلان ۶ کشور صنعتی غربی نتایج قابل تاملی داده است . آلمان در رده آخر این کشور قرار گرفته است که با ترکیه و هندوستان مقایسه می شود و ۳۰ شرکت کلانی که در بازار بورس این کشور حرف اول را می زنند و مورد مطالعه قرار گرفته‌اند هیچ کدام از این شرکتها مدیرعامل زن ندارند و این در صورتی است که هوش بالا و توانمندی باید در احراز شغل تعیین کننده باشد نه جنسیت.
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود گفت : دوستان فرهیخته ام لازم میدانم در مورد عبارت سقف شیشه ای بگویم عبارت سقف شیشه ای اولین بار در نشریه وال استریت در سال ۱۹۸۶ عنوان شد و پس از آن درعنوان یک مقاله دانشگاهی Ann M.Morison و همکاران در سال ۱۹۸۷ استفاده شد که اشاره به سقفی نامرئی می کنند که زنان برای رسیدن به موقعیت های بالاتر برای پیشرفت شان برخورد می کنند . با همه ی این اوصاف حتی مدیران زن در آمریکا در سال ۲۰۰۰ هم نسبت به ۱۹۵۵ حقوق کمتری داشتند .به شما دوستان عزیز پیشنهاد مطالعه می دهم :تاریخ نانوشته زنان سیاهپوست فمنیست – دوره روسی در فمنیسم آمریکایی : جولیا مکینبرگ ، استادیار مطالعات امریکایی دانشگاه تگزاس آمریکا که در دهه ۱۹۲۰ گروهی از زنان خانه دار آمریکایی برای دستیابی به آزادی و زندگی آرمان شهری به اتحاد جماهیر شوروی مهاجرت کردند.

به دلیل سوالات مکرر شما ازحوزه حجاب مطالبی را برای شما می گویم ایشان ابتدا نظر رهبر معظم انقلاب در خصوص حجاب را نقل کردند؛ “حجاب، تکریم آن کسی است که در حجاب است. حجاب زن، تکریم زن است. در بیشتر کشورها- حالا من «بیشتر» که می گویم، چون همه را اطلاع ندارم- در گذشته، در قدیم، در همین اروپا تا دویست سیصد سال پیش زنهای اعیان و اشراف حجابی روی صورتشان می انداختند؛ در بعضی از فیلمهای قدیمی شاید دیده باشید. یک حجاب می انداختند که چشمها به روی آن ها نیفتد. این، تکریم است. در ایران باستانی زنهای اعیان و اشراف و رؤسا همه باحجاب بودند؛ زنهای افراد پائین و طبقات پست، نه، بی حجاب هم می آمدند؛ مانعی هم نبود. اسلام آمد این تبعیض را کنار گذاشت ، گفت نخیر، زن باید باحجاب باشد؛ یعنی این تکریم برای همه ی زنان است.
تقوی تصریح کرد من همیشه به خواهران وبرادران کاتولیکم اشاره کرده ام شما هیچ جای دنیا سمبل های حضرت مریم وپرتره هایی که ازایشان به تصویر درآمده است را بدون پوشش نمی بینید این نیست که حجاب فقط خاص اسلام است…..
اینجا میخواهم اشاره کنم حضرت امام خمینی ره بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران برای ابلاغ نامه خود به میخاییل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیرشوروی یک بانو (خانم مرضیه حدیده چی دباغ )را درهیئت سه نفره ای که برگزیدندعضو نمودند .واین نشان ازتاکید ایشان به حضور جدی زنان حتی درعرصه های سیاسی دارد .
و در آخر، با همه وجودم برای همه زنان دنیا آرزو می کنم در دنیای بدون فشار کاپیتالیزم و برای اصراردر زیبایی بیشتر،خرید برندهای آرایشی بیشتر و وقت بیشتر برای زیبایی ظاهر بیشتر و بدون فشار دنیای صورتی و آبی و تفکیک جنسیتی برای ساختن دنیای بهتر موفق شوند،
آن هم به کمک مردان ،پدران ، پسران و برادران و همسران ما که همراه وهمدل ما برای رسیدن به دنیای امن هستند تا نسل آینده ما دنیای بدون جنگ ، بدون تبعیض ، بدون هوای آلوده ، سبز و زیبا و صلح پایدار را تجربه کند. انشااللهسخنران بعدی خانم پروفسور آرچی لیگو Arci ligu بیان داشت نیمی از جمعیت جهان را زنان تشکیل می‌دهند . وی به نقش مهم زنان در خانه و خانواده اشاره کرد.ایشان معتقد است که زنان توانایی اداره کردن ، رهبری کردن ، هدایت کردن و همچنین حل مشکلات را در خانواده و همچنین در جامعه نیز دارند .
آرچی لیگو ضمن اشاره وتایید سخنان دکتر تقوی بیان کرد که هویت ما ، شخصیت ظاهری ما نیست ، بلکه آن چیزی است که از قلب و وجود ما نشأت گرفته است.
خانم مارسلا بالائو اکتاویانو Marsella Balao Octaviano، رئیس بنیاد علوم زمین و مسیحیت بیان کرد که آموزش زنان یک نیاز و ضروری می باشد . ایشان معتقد است که قدرت نهفته در وجود زنان باید کشف شود و به نحو درستی از آن بهره گرفته شود .
وی در خاتمه افزود تا زمانی که زنان در جامعه نقش داشته باشند ، ما شاهد زندگی بهتر و دنیای بهتری خواهیم بود .

اظهار نظر