منطقه ویژه فرهنگی در بزرگراه حکمت از سهرورد تا همدان راه اندازی می شود

چهارشنبه 16 آگوست 2023 در 21:23


شالویی از راه اندازی منطقه ویژه فرهنگی در بزرگراه حکمت از سهرورد تا همدان همزمان با هفته ابن سینا خبر داد و گفت: این برنامه در راستای تحقق پیوند دو جریان حکمت مشا و اشراق صورت می گیرد.

 

 نشست هفته بزرگداشت ابن سینا با حضور آیت الله غیاث الدین طه محمدی، رییس بنیاد علمی فرهنگی ابن سینا و نماینده همدان در مجلس خبرگان رهبری،  محمود شالویی، رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ، مسعود ویژه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان بعد ظهر امروز ۲۴ مرداد ماه در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

 

در این نشست” محمود  شالویی”،  رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با اشاره به اهمیت ابوعلی سینا در جهان علم و اندیشه و  برپایی هفته ابن سینا  برای نخستین بار در کشور گفت: حکیم حسین بن سینا معروف به شیخ الرئیس با القاب و نشانه های مختلف یکی از سرامدان روزگار و نشان تمدن دیرینه ماست به یقین در قلمرو ایران آن روز چنان درخششی یافت که پس از قرن های متمادی همچنان جهان علم و دانش نیاز به آثار و اندیشه های او دارد.

 

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با تاکید بر برپایی هفته مفاخر به جای برگزاری بزرگداشت یک روزه اظهار کرد: انجمن اثار  و مفاخر فرهنگی برای پاسداشت مفاخر اقدامات زیادی در دست دارد و معتقد است برای بزرگداشت شخصیت ها مراسم  یک روز کافی نیست بلکه یک هفته تا ده روز ادامه دارد،  در همین راستا برای ابن سینا و دیگر شخصیت ها برنامه های متنوعی دارد.

محمود شالویی از چاپ کتاب ابن سینا در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی خبر داد و گفت: سیر فکری و اندیشه و آثار ابوعلی سینا در یک کتاب و به زبان های مختلف چاپ و منتشر می شود. همچنین این برنامه برای همه مفاخر ادامه خواهد یافت.

 

وی افزود: در هفته بزرگداشت ابن سینا ساخت بناهای یادبود و‌ معرفی آثار برنامه های ویژه در داخل و خارج کشور در دستور کار است، بر همین اساس برنامه ها به همدان محدود نمی شود؛ ابن سینا در شهرهایی چون اصفهان ، گرگان، شهرری و نقاط دیگر رفت و امد داشته و در این شهرها نیز  برنامه های  ویژه اجرا  خواهد شد  همچنین در خارج از کشور  در رایزنی های فرهنگی جمهوری اسلامی برنامه هایی تدارک دیده شده است.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با اشاره به راه اندازی منطقه ویژه فرهنگی در بزرگراه حکمت از سهرورد تا همدان گفت: یکی از مهمترین برنامه های ما در این هفته درپیوند دو جریان حکمی مشا و اشراق است،  پس در حاشیه بزرگراه حکمت سهرورد به همدان متصل می شود، در این منطقه هفت منزل  برپا می شود؛  عملیات اجرایی و بهره برداری این طرح  به خصوص در  مبدا و‌ مقصد بزودی آغاز می شود.

 

محمود شالویی از افتتاح هفته بزرگداشت این سینا در  تهران و همدان با حضور وزیر فرهنگ خبر داد و گفت:  هفته بزرگداشت ابن سینا از یکم تا هفتم شهریور ماه در همدان برپا می شود.

 

وی خاطر نشان کرد: در هفته بزرگداشت ابن سینا برنامه های متنوعی از جمله برپایی نمایشگاه اسناد و چاپ کتاب  و راه اندازی کتابخانه تخصصی بوعلی سینا  اجرایی خواهند شد. همچنین کمیسیون یونسکو هم پیام و جایزه جهانی ابن سینا خواهد داشت، فرهنگستان علوم پزشکی نیز هفته بزرگداشت همزمان برنامه های ما خواهد داشت. موسسه فرهنگی اکو هم تعلق به ابن سینا دارد و مشارکت خواهد داشت.

 

شالویی افزود: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هم تصمیم دارد ابن سینا پژوهان را شناسایی و برنامه تجلیل از آنها را داشته باشد.

اظهار نظر