مشکلات اقتصادی، آزمایشگاه ها را با خطر تعطیلی مواجه کرده است

یکشنبه 2 دسامبر 2018 در 19:59


دبیر اجرایی بیستمین همایش آسیب شناسی و طب آزمایشگاه گفت: آزمایشگاه های بخش خصوصی به دلیل اعمال تحریم های ظالمانه، مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت ارز با مسائل زیادی مواجه اند و خطر تعطیلی آنها را تهدید می کند.

مهران قهرمانی روز شنبه در یک نشست خبری که در محل انجمن آسیب شناسی برگزار شد، افزود: افزایش قیمت ارز باعث شده قدرت اقتصادی مردم پایین بیاید و به طبع آن مراجعه مردم به آزمایشگاه های خصوصی با توجه به افزایش هزینه ها نیز کم شده است که این مساله خطر تعطیلی آزمایشگاه ها را به دنبال دارد.
وی اظهار داشت: آزمایشگاه هایی که در شهرهای محروم و دورافتاده با ۳۰ تا ۴۰ بیمار فعال دارند نیز با توجه به تحریم و افزایش قیمت ارز رو به تعطیلی هستند.
قهرمانی ادامه داد: بیش از ۶ هزار آزمایشگاه در کشور وجود دارد که از این تعداد حدود سه هزار آزمایشگاه خصوصی هستند و تغییرات روزانه قیمت ارز و هزینه بالای تجهیزات پزشکی شرایط مردم را تحت تاثیر قرار داده است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر معوقات بیمه ها به ویژه سازمان تامین اجتماعی به آزمایشگاه ها که به یک سال می رسد، هنوز پرداخت نشده و در کنار آن هزینه خدمات آزمایشگاهی افزایش یافته است.
قهرمانی اضافه کرد: تجهیزات و کیت هایی که آزمایشگاه ها استفاده می کنند، خارجی است یا مواد اولیه آنها وارداتی است. با توجه به اینکه در سیستم جدید به آنها ارز نیمایی تعلق نگرفته و هزینه تعمیرات این تجهیزات افزایش یافته است که این موضوع نیز یکی از دلایلی است که بسیاری از آزمایشگاه ها را به تعطیلی می رساند.
به گفته وی، هزینه خدمات آزمایشگاهی سه برابر افزایش یافته و به روز شدن آزمایشگاه ها با توجه به افزایش قیمت ارز در هاله ای از ابهام قرار دارد که باید مسئولان وزارت بهداشت در این زمینه تمهیداتی بیاندیشند.
قهرمانی افزود: عوامل آزمایشگاه ها از معتمدترین اعضای جامعه پزشکی هستند و از مسئولان می خواهیم که مشکلات در زمینه تهیه کیت و تجهیزات آزمایشگاهی را حل کنند.
وی تصریح کرد: همچنین در شرایط کنونی کیت های آزمایشگاهی به سختی تهیه می شوند و ما مجبوریم با هزینه بسیار بالا آنها را تامین کنیم.
قهرمانی در ادامه به یکی از فعالیت های مهم انجمن علمی آسیب شناسی اشاره کرد و گفت: مدیریت بهره وری در خدمات آزمایشگاهی از مهمترین برنامه هایی است که از سوی این انجمن در حال انجام است و شامل تجویز منطقی آزمایش در زمان مناسب برای بیمار می شود.
وی خاطرنشان کرد: این برنامه با حمایت وزارت بهداشت در حال انجام است و به زودی راهنمای این برنامه برای پزشکان و مراکز درمانی تدوین می شود.

* مشکل تهیه کیت های آزمایشگاهی
افشین مرادی مدیر گروه پاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این نشست گفت: بیشترین تاثیر اعمال تحریم های اقتصادی در تهیه کیت های آزمایشگاهی نمایان شده است و در این شرایط نیاز به آن در کشور بیشتر احساس می شود.
وی افزود: در اقدامات تشخیصی اولیه مشکلی نیست و پاتولوژی کار خود را انجام می دهد اما در کیت و تکنیک های پیشرفته مشکلات زیادی ایجاد شده است که امیدواریم با مساعدت مسئولان به زودی برطرف شود.
مرادی به برگزاری بیستمین همایش آسیب شناسی و طب آزمایشگاه که قرار است ۱۴ تا ۱۶ آذر در سالن همایش های رازی برگزار شود، اشاره کرد و گفت: در این همایش در زمینه بیماری های زنان، گوارش، میکروب شناسی و خون شناسی با حضور سخنرانان داخلی و خارجی بحث و تبادل نظر می شود.

اظهار نظر