ضربه مغزی علت 45 درصد مرگ و میرها در ایران است

شنبه 28 آوریل 2018 در 15:48


دبیر علمی چهل و دومین کنگره علمی سالانه جامعه جراحان ایران گفت : ۵۴ درصد علت مرگ و میرها در ایران ضربه های مغزی است که بیشتر موارد آن در موتورسواران و به دلیل نداشتن کلاه ایمنی رخ می دهد.

دکتر سیاوش صحت روز شنبه در نشست خبری چهل و دومین کنگره علمی جامعه جراحان ایران اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰ میلیون موتورسوار در کشور داریم که یک سوم آنها گواهی نامه موتور ندارند.
وی در خصوص برخی آمارهای موجود تصادفات که موتورسواران در آن نقش دارند، گفت: طبق آمار فرهنگستان علوم پزشکی در ۶۲ درصد تصادفات رانندگی، موتورسواران یا عامل تصادف هستند و یا در بروز آن نقش دارند.
دبیر علمی چهل و دومین کنگره علمی سالانه جامعه جراحان ایران توضیح داد: بر اساس این آمار، در ۴۲ درصد تصادفات در تهران و ۴۱ درصد تصادفات در اصفهان، موتورسواران نقش داشته اند.
صحت ادامه داد: همچنین سالانه ۱۸ تا ۲۸ هزار نفر در اثر تصادفات جاده ای که موتورسواران در آن نقش دارند، جان خود را از دست می دهند؛ این آمار نشان دهنده یک معضل بزرگ در کشور است که باید به آن توجه جدی شود.
وی با انتقاد از برخی بی توجهی ها در ساماندهی وضعیت رانندگی موتورسواران در کشور گفت: به عنوان نمونه در برخی از تونل های داخل شهر تهران تابلویی نصب است که روی آن ورود کامیون و موتورسیکلت ممنوع اعلام شده است؛ با این حال شاهد هستیم که روزانه موتورسواران زیادی با بی توجهی به قانون در این مسیرها تردد می کنند و راهنمایی و رانندگی با آنها برخوردی نمی کند درحالی که این بی توجهی به نقض کنندگان قانون، خود به نوعی تشویق بی قانونی است.

** ۹۵ درصد شکایات پزشکی بی مورد است
دبیر علمی چهل و دومین کنگره جامعه جراحان با تاکید بر تلاش متخصصان و جراحان رشته های مختلف پزشکی در ارایه بهترین درمان به بیماران و حفظ سلامت و جان آنان، اظهار کرد: جامعه پزشکی همواره تمام تلاش خود را به کار می برد که بیماران را به بهترین شکل درمان کند اما گاهی موفق می شود و گاهی نیز این موفقیت حاصل نمی شود که بخش عمده آن عوارض درمان و جراحی است و ربطی به کم کاری یا خطای پزشکی ندارد.
صحت توضیح داد: در کتاب های جراحی در کنار ارایه توضیحاتی در مورد بیماری و روش های درمان، عوارض ناشی از این روش های درمانی نیز ذکر شده است؛ عوارض را نباید با خطای پزشکی اشتباه کرد و باید این دو را از هم جدا کرد چراکه هیچ جراحی نداریم که عوارض نداشته باشد.
وی در مورد شکایات پزشکی گفت: سه تا پنج سال طول می کشد تا نتیجه نهایی شکایات پزشکی مشخص شود و در نهایت ۹۵ درصد شکایات بی مورد تشخیص داده می شود و فقط پنج درصد حقیقی هستند.

** پیشنهاد تشکیل ستاد بحران زیر نظر ریاست جمهوری
دبیر کنگره جامعه جراحان به ارایه پیشنهاد تشکیل ستاد بحران زیر نظر ریاست جمهوری به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور از سوی جامعه جراحان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ستاد مدیریت بحران در کشور داریم اما شاهد هستیم که به عنوان نمونه در موضوع زلزله کرمانشاه چگونه عمل شد و هر گروهی بدون هماهنگی وارد صحنه شد و به امدادرسانی پرداخت.
صحت توضیح داد: در چهارچوب این ستاد و در صورت بروز هر حادثه در کشور، تمام مراکز کشوری و لشکری موظف هستند تنها از رئیس جمهوری دستور بگیرند و زیرنظر او اقدام کنند.
وی همچنین به تدوین راهنمای بالینی طب رزم اشاره و اظهار کرد: در همین راستا، یک راهنمای بالینی برای مجروحان جنگ یا بلایای طبیعی تنظیم کرده ایم که مربوط به طب رزم است تا اگر جنگی رخ داد یا حادثه طبیعی بروز کرد، بدانیم که چگونه باید با آن برخورد کنیم.

** معاینه روزانه بیش از ۱۵ بیمار و افزایش ۳۰ درصدی خطای پزشکی
دبیر کنگره جامعه جراحان با بیان اینکه تاکید بر رعایت اخلاق پزشکی یکی از اهداف برگزاری این کنگره است، گفت: طبق استانداردهای جهانی هر پزشک مجاز است که روزانه بین ۱۲ تا ۱۵ بیمار را معاینه کند؛ زیرا از بیمار دوازدهم به بعد ۳۰ درصد خطای پزشکی افزایش می یابد.
صحت در اشاره ای به برخی پزشکان که در ساعات غیرمعمول به معاینه تعداد زیادی از بیماران می پردازند، این رویه را خلاف اصول اخلاق پزشکی دانست و افزود: تحمیل ساعات غیرعادی به بیماران، معاینه روزانه تعداد زیادی از بیماران یا معاینه چند بیمار همزمان، خلاف اخلاق، نیازمند فرهنگ سازی در جامعه پزشکی و همچنین نظارت بیشتر مسئولان حوزه سلامت کشور است.
وی اظهار کرد: در همین راستا، یک بررسی از سوی جامعه جراحان در خصوص میزان هزینه های تعدادی از مطب ها به صورت رندوم(تصادفی) در تهران، مشهد، شیراز، رشت و اصفهان با میزان درآمد آنها بر اساس تعداد بیمارانی که روزانه در این مطب ها تحت معاینه قرار می گیرند، انجام شده است.
عضو هیات مدیره جامعه جراحان ایران گفت: همچنین راهنمایی در خصوص روش های مطب داری و نحوه برخورد با بیماران در مطب های پزشکان تدوین و به وزارت بهداشت ارایه کرده ایم.

** پیشرفت جراحی ایران همتراز با کشورهای پیشرفته دنیا
دکتر کاظم عباسیون دبیر اجرایی کنگره جامعه جراحان و نایب رئیس جامعه جراحان ایران نیز با تاکید بر همترازی تخصص و دانش جراحان ایرانی با جراحان کشورهای پیشرفته دنیا و حتی در مواردی پیشروتر از آنها، گفت: درحال حاضر هیچ عمل جراحی یا درمان پزشکی نیست که در ایران امکان انجام آن نباشد؛ طی هشت سال گذشته هیچ بیماری برای درمان به خارج از کشور اعزام نشده و هیچ ارزی به این منظور از کشور خارج نشده است.
وی افزود: ما در رشته های پزشکی بیشتر از هر بخش دیگری در کشور، به مرز خودکفایی رسیده ایم و امروزه هیچ درمانی نیست که در ایران در دسترس بیماران نباشد؛ اما گاهی قضاوت های نادرستی می شود که شاید برخی از آنها ناشی از کم کاری ما در انتشار دادن و رسانه ای کردن پیشرفت های علمی پزشکی خودمان باشد.
عباسیون توضیح داد: ما عادت نداریم نوآوری ها و دستاوردهای پزشکی خود را مقاله کرده و منتشر کنیم؛ به طوری که ۹۰ درصد مقالات علمی ما منتشر نمی شوند و گاهی همین مساله سبب قضاوت های نادرست می شود.
وی درخصوص پیشرفت های حاصله در رشته جراحی اعصاب و انتشار تعداد مقاله در این زمینه گفت: درعین حال در رشته جراحی اعصاب، چهار مقاله از تجربیات خود در جنگ تحمیلی را منتشر کرده ایم که اساتیدی که مایل به تدریس پزشکی جنگ هستند، می توانند از آن استفاده کنند.

** تدوین برنامه جامع دانشگاه ایده آل
عضو هیات مدیره جامعه جراحان ایران با انتقاد از نحوه پذیرش دانشجو در رشته های پزشکی در ایران اظهار کرد: در کشور ما متقاضیان ورود به رشته های پزشکی پس از پایان دوره دیپلم تنها با گذر از کنکور و در مواردی تحت فشار خانواده ها، وارد رشته های پزشکی می شوند و برخی در میانه راه پشیمان و از ادامه تحصیل در این رشته ها منصرف می شوند؛ درحالی که در کشورهای پیشرفته، متقاضیان این رشته ها از مقطع لیسانس یا فوق لیسانس رشته های مرتبط پذیرش می شوند که اگر توانایی ادامه مسیر را نداشتند، در رشته اولیه خود ادامه تحصیل دهند و دکترا بگیرند.
عباسیون گفت: از این رو به فرهنگستان علوم پزشکی توصیه کرده ایم که در این زمینه بررسی های لازم را انجام دهد تا پذیرش در رشته های پزشکی در ایران نیز به همین منوال صورت بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: در همین راستا، برنامه جامع دانشگاه ایده آل نیز تدوین و به وزارت بهداشت ارایه شده اما تاکنون به مرحله اجرا نرسیده است.
چهل و دومین کنگره علمی جامعه جراحان ایران از ۱۵ تا ۱۷ اردیبهشت ماه در مرکز همایش های رازی تهران برگزار می شود.

اظهار نظر