رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور: سند ملی مقابله با عوارض روانی و اجتماعی کرونا تدوین می‌شود

جمعه 2 سپتامبر 2022 در 21:18


رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور از تدوین یک سند ملی در عرصه سلامت روان در پاندمی کرونا خبر داد و گفت: این سند با هدف تهیه یک برنامه عملیاتی برای مقابله با عوارض روانی و اجتماعی کرونا تدوین می‌شود.
محمد حاتمی روز پنجشنبه در نشست خبری حاشیه همایش ملی آسیب‌شناسی روانی و مداخلات روانی اجتماعی در وزارت کشور، گفت: اسفندماه ٩٨ مصادف با پیدایی کرونا و تبدیل این بیماری به یک بحران بود که عوارض و تبعات مختلفی را به همراه داشت و به دلیل ابهامات متعدد آحاد مردم را تحت فشار روانی قرار داد.
رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور ادامه داد: این عوارض روانی و اجتماعی در دوران پساکرونا تشدید می‌شود و هدف از برگزاری این همایش‌ نیز پایش و رصد آسیب‌های روانی – اجتماعی این بحران و کمک به تأمین امنیت روان و سلامت اجتماعی با بهره‌گیری از ظرفیت اساتید و صاحب‌نظران دانشگاهی است.
حاتمی تاکید کرد: در دوران پساکرونا نیاز به علم دانشگاهی و پژوهش بود و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور نیز در این دوران، به دفعات آمادگی برای پیوست‌های سلامت روان جهت نقش‌آفرینی کنار ستاد ملی مقابله با کرونا را اعلام کرده است.
رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور یادآور شد: ٧٠٠ نفر از مشاوران و روان‌شناسان سازمان نیز در دوران بحران در سامانه ۴٠٣٠ خدمات‌رسانی کردند و با ارایه خدمات مشاوره‌ای در راستای کاهش عوارض روانی کرونا فعالیت داشتند.
وی افزود: مشاوره‌های آنلاین در این دوران، حضور در رسانه‌ها با هدف آگاهی‌بخشی عمومی، آموزش و تهیه بروشورهای مختلف در زمینه کرونا با هدف ارتقای آگاهی جامعه نیز از اقدامات ارزشمند مشاوران و روان‌شناسان سازمان است.
ارایه راهکارهای عملی براساس فرهنگ دینی برای مقابله با عوارض کرونا
حاتمی با تاکید بر ضرورت ارایه راهکارهای عملی مطابق با فرهنگ دینی و اسلامی در حیطه چالش‌های کرونا اظهار داشت: با برنامه‌ریزی‌های منسجم در این زمینه می‌توان نرخ اختلالات روانی را در جامعه کاهش داد.
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره افزود: امروز روانشناسی می‌تواند با حضور در مدارس و دانشگاه‌ها و بین خانواده‌ها و… آسیب‌های روانی را کنترل کند. علم روانشناسی به عنوان یک تخصص برای نشاط اجتماعی، ارتقای سطح کیفی و بهزیستی زندگی برنامه دارد.
وی با تاکید بر ضرورت پیشگیری از فعالیت روان‌شناس‌نماها تصریح کرد: نباید اجازه داده شود که این جمعیت به جامعه آسیب بزنند.
برخورد با روان‌شناسان فاقد مجوز
حاتمی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر حذف برخی از اسامی از لیست مربوط به روانشناس‌نماها که طی ماه‌های اخیر توسط این سازمان منتشر شده بود نیز اظهار کرد: برخی از این گروه‌ها به دلیل عدم تمدید مجوزها و… در این لیست قرار گرفته بودند و با اظهار ندامت و تمدید مجوزهای مربوطه از این لیست حذف شدند.
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره تأکید کرد: در حال حاضر نیز هر یک از این اشخاص (اعم از جناب هلاکویی و…) که اظهار ندامت کرده و اعلام کنند که روانشناس نبوده و پیج‌های فعالیتی خود در شبکه‌های اجتماعی را ببندند، از لیست مربوطه حذف خواهند شد.
حاتمی تصریح کرد: اکنون قوه قضاییه هم لیست اعضای فاقد مجوز فعال در این زمینه (٢۴٠ نفر) را از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره دریافت کرده و در صورت فعالیت بدون مجوز در این حیطه روانشناسی و مشاوره، با اشخاص برخورد خواهد شد.
به گفته وی، تمامی گروهها جهت برگزاری کارگاه‌های آموزشی و فعالیت در حیطه علم روانشناسی باید مجوز مربوطه را کسب کرده باشند.
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در ادامه با اشاره به بیمه‌های پایه و تکمیلی نیز گفت: در حال حاضر برخی از نهادها همچون نیروهای مسلح به‌همراه خانواده از این بیمه‌ها استفاده می‌کنند؛ وضع این بیمه‌ها برای تمامی اقشار جامعه ضروری است و استفاده از خدمات مشاوره‌ای نباید به عنوان یک کالای لوکس تلقی شود. براساس آمار سازمان جهانی بهداشت در سال ٩٩ نیز اضطراب و افسردگی در سراسر دنیا با شیوع کرونا افزایش یافته است.
حاتمی با اشاره به ارسال ٣۵٠ مقاله ارسالی در این همایش افزود: سند ملی مقابله با عوارض روانی و اجتماعی کرونا پس از پایان این همایش دو روزه با جمع‌آوری مقالات، پژوهش‌ها و دستاوردهای علمی این حوزه تدوین خواهد شد.
وی با تاکید بر ضرورت ساماندهی خدمات مشاوره‌ای در فضای مجازی گفت: فعالیت اسنپ، تمامی اشخاص و گروه‌ها که فاقد مجوز مربوطه بوده و در این زمینه فعالیت می‌کنند، مورد تایید سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور نیست و تمامی فعالیت‌ها در صورت عدم نظارت فاقد تاییدیه این سازمان است.

اظهار نظر