دوازدهمین همایش ملی نخبگان ۲۶ مهر ماه برگزار می شود

شنبه 15 اکتبر 2022 در 10:09


ایستگاه اخبار:دبیر دوازدهمین همایش ملی نخبگان با اشاره به آغاز به کار این همایش در روز ۲۶ مهر ماه با حضور رییس‌جمهوری، گفت: برگزاری نمایشگاهی از دستاوردهای نخبگان از برنامه‌های جنبی این همایش به شمار می‌رود.

 

عباس ابراهیمی، دبیر دوازدهمین همایش ملی نخبگان در نشست خبری امروز که در محل بنیاد ملی نخبگان برگزار شد، با اشاره به برگزاری دوازدهمین همایش ملی نخبگان در روزهای ۲۶ و ۲۷ مهر ماه جاری، افزود: اولین دوره این همایش با سابقه ۱۵ ساله، در سال ۸۶ برگزار شد و تا سال ۹۶ به صورت سالانه برگزار شده است و آخرین این رویداد در سال ۹۸ به صورت محدود بوده که در این سال این رویداد در قالب دیدار نخبگان با مقام معظم رهبری بوده است.

وی با اشاره به وقفه ۶ ساله در برگزاری این گردهمایی بزرگ نخبگانی، خاطر نشان کرد: دوازدهمین دوره این همایش با حضور ۵۰۰ نخبه و همچنین مسؤولان و صاحبنظران برگزار می‌شود و فرصتی برای تعامل نخبگان با مسؤولان کشور خواهد بود.

ابراهیمی با تشریح روند برگزاری این همایش، توضیح داد: روز اول با حضور رییس‌جمهوری همایش افتتاح خواهد شد و طی آن علاوه بر سخنرانی رییس‌جمهوری، پنج تن از نخبگان سخنرانی خواهند داشت. برگزاری نمایشگاهی از دستاوردهای نخبگان و همچنین مراکز ارائه دهنده خدمات نخبگی و چهار نشست در حوزه‌های حکمرانی از دیگر برنامه‌های جنبی این رویداد به شمار می‌رود.

دبیر دوازدهمین همایش ملی نخبگان، ادامه داد: در روز دوم این همایش برابر با چهارشنبه، ۲۷ مهر ماه نخبگان با مقام معظم رهبری دیدار خواهند داشت.

وی تبیین گفتمان و شعار حکمرانی نخبگانی که منجر به سرآمدی ایران اسلامی خواهد شد، لزوم استفاده حداکثری از نخبگان و اجتماع نخبگانی در مدیریت بحران کشور، لزوم مشارکت جامعه نخبگانی در رفع مسائل جامعه و صنعت و رفع موانع فعالیت نخبگانی و نگهداشت نخبگان در چرخه خدمت را از اهداف برگزاری این رویداد نام برد.

ابراهیمی خاطر نشان کرد: برای پیگیری و اجرای این اهداف، دبیرخانه دائمی این همایش در بنیاد ملی نخبگان راه‌اندازی خواهد شد تا در طول سال با برگزاری نشست‌های متنوع در حوزه‌های مختلف حکمرانی، اجرایی‌سازی این اهداف را پیگیری کند.

دکتر ناصر باقری مقدم قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اظهار کرد: شعار این، همایش حکمرانی نخبگان است و ما به دنبال آن هستیم که نخبگان مدیریت تحول کشور را به کار بگیرند. براساس آمار نزدیک به ۵۰ هزار نفر مشمولین بنیاد ملی نخبگان وجود دارد. بین ۱ تا ۱٫۲ درصد جامعه افراد مستعد جامعه هستند و اگر بر همین آمار پیش برویم به ۱ میلیون نفر نخبه خواهیم رسید.

وی تصریح کرد: نخستین رویکرد این است که در سه سال آینده تعداد نخبگان کشور را شناسایی کنیم و با حفظ استاندارد اینکار را خواهیم کرد.  ما تعداد قابل توجهی نخبه داریم که هنوز شناسایی نشدند  و وظیفه بنیاد است که به فکر شناسایی آنها باشد.

باقری ادامه داد: ما تنوع بخشی به شیوه نامه شناسایی نخبگان را باید در دستور کار قرار دهیم. مثلاً در حوزه رسانه ما باید بدانیم نخبگان رسانه‌ای چه کسانی هستند. رویکرد دوم بنیاد ملی نخبگان این است که با توجه به ظرفیت‌های کشور به دنبال این هستیم تا نخبگان در حل مسائل کشور اثربخش باشند  و زمینه‌های اثربخشی آنها را فراهم کنیم که می‌تواند با به کارگیری آنها در مشاغل دولتی و … باشد.

وی گفت: محور سوم تغییر و تحول و توجه ویژه به علوم انسانی و علوم پایه است و ما نیازمند این است که نخبگان را در این حوزه حمایت کنیم.  توجه ویژه بنیاد یه بازگشت نخبگان در دستور کار قرار دارد البته این مختص کشور ما نیست. گردش نخبگان امری بدیهی است و حتی یه این امر هم تشویق می‌کنیم تا نخبگان برای فرصت‌های مطالعاتی اعزام شوند اما تلاش می‌کنیم تا این نخبگان را بعد از بازگشت به کار بگیریم.

در این نشست خبری همچنین دکتر موحد، معاون مستعدان و سرآمدان بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه بنیاد ملی تاکنون دوران مختلفی را گذرانده است، گفت: این نهاد در هر دوره‌ای، یک مساله اصلی را در زمینه اثرگذاری اجتماع نخبگانی و تثبیت نظام نخبگانی در دستور کار خود قرار داده است.

وی تاسیس، گسترش، تحول و تثبیت پیشبرد سند راهبردی نخبگان را از دوران تحولی بنیاد ملی نخبگان نام برد و افزود: اکنون این نهاد وارد دوران جدید شده است و به نوعی به اثربخشی عرصه‌های نخبگی و تاکید بر مطالبه‌گری از نهادها و سازمان‌ها توجه کرده است.

موحد خاطر نشان کرد: برگزاری این همایش ایجاد فضای تعاملی میان اجتماع نخبگان با مسؤولان است تا زمینه را برای تصمیم‌سازی مؤثرتر فراهم کند.

اظهار نظر