تجلیل از پژوهشگر پیشکسوت در اختتامیه جشنواره پژوهش فرهنگی/ هزار اثر به دبیرخانه ارسال شد

سه‌شنبه 26 فوریه 2019 در 21:01


نشست خبری پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال، در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد. نشست خبری مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

محمد سلگی رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات طی ایراد سخنانی در این نشست اظهار کرد: هدف اصلی از برگزاری این جشنواره که قدمت ۱۴ ساله دارد، تقدیر از پژوهش‌های فرهنگی است. در سال‌های دور به پژوهش‌های فرهنگی از طریق جشنواره‌های مختلف از جمله فارابی و خوارزمی توجه می شد.

وی افزود: با توجه به اینکه بخش پژوهش از جمله حوزه‌های کم توجه محسوب می‌شود، کارشناسان به این نتیجه رسیدند که جشنواره‌ای با جهت گیری خاص فرهنگی برگزار و آثار در قالب پروژه، پایان نامه و کتاب ارائه شود.

سلگی با اشاره به اینکه در این دوره در بازه زمانی کوتاه ۱۰۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد، ادامه داد: آثار در محور‌های ده گانه مطالعات فرهنگی و در ۱۰ سرفصل مورد ارزیابی تیم ۱۰۰ نفره داوری قرار گرفت. در نتیجه آن، آثار برتر و شایسته تقدیر معرفی شدند. در بخش استانی هم، در مراسم اختتامیه از بین استان‌ها یک استان تقدیر خواهد شد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اظهار کرد: در کنار بخش اصلی تقدیرها، از یک پژوهشگر پیشکسوت فرهنگی هم تقدیر خواهد شد. درباره داوری هم بگویم که بسیار کار سخت و مهمی است؛ آثار توسط چند نفر خوانده و در نهایت این مجموعه انتخاب شد که آن‌ها را مفیدترین آثار برای بخش پژوهش فرهنگی دانستیم.

در ادامه، حسین دهقان دبیر علمی جشنواره گفت: فرآیند داوری و ارزیابی موضوعات فرهنگی هم در بعد ساختاری و هم در ابعاد خرد و ساختار‌های شخصیتی افراد بسیار مهم است. بنابراین باید فرآیندی را پیش بینی می‌کردیم که طی آن کار‌های حوزه‌های مختلف مورد داوری و سنجش دقیق‌تر قرار می‌گرفت

وی افزود: ۱۰۰ داور از دانشگاه و پژوهشگاه‌های مختلف را در گروه‌های ده گانه علمی دعوت کردیم و داوری‌ها در ۴ مرحله انجام شد. الان هم بر اساس داده‌هایی که از اساتید دریافت می‌شود، در می یابیم که داوری به شکل عادلانه خود انجام شده است.

داریوش مطلبی از اعضای شورای سیاست گذاری جشنواره هم در سخنان خود با اشاره به اینکه می‌خواهیم این جشنواره همچنان حیات خود را ادامه دهد، بیان کرد: همیشه وقتی جشنواره‌ای تمام می‌شود، آثار و برگزیدگانش به حال خود رها می‌شوند. در حالی که آن افراد و آثار برگزیده مطرح مملو از تجربه هستند. هدف در این دوره این است آثاری که به جشنواره پژوهشی سال ارسال شده‌اند را در پژوهشگاه برای پژوهشگران در دسترس قرار دهیم.

وی افزود: برای آثار برگزیده و شایسته تقدیر جلسات نقد و بررسی برگزار خواهیم کرد. از پژوهشگران برتری که آثارشان برگزیده و شایسته تقدیر شده است، در بخش‌های مختلف حوزه فرهنگ، محل اجرا و … مشورت خواهیم گرفت و امیداریم که بتوانیم حمایتی از آنان داشته باشیم.

گفتنی است مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال روز یکشنبه ساعت ۱۰ صبح در فرهنگستان هنر برگزار و از آثار برتر و شایسته، قدردانی خواهد شد.

اظهار نظر