اعلام زمان پرداخت عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی

دوشنبه 6 فوریه 2023 در 15:52


مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره پرداخت عیدی بازنشستگان گفت: سعی می کنیم عیدی بازنشستگان را پیش از پرداخت عیدی کارمندان خودمان بپردازیم.

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی امروز در نشست خبری با رسانه‌ها که به مناسبت ایام الله دهه فجر برگزار شد، اظهار کرد: ۴۴ سال از انقلاب اسلامی گذشته و ما امروز افتخار داریم که خدمتگزار این انقلاب در عرصه حکمرانی و بیمه‌های تأمین اجتماعی و ..‌ باشیم.

وی افزود: ما باید مفتخر باشیم به این اتفاقاتی که در ۴۴ سال از انقلاب و در حوزه بیمه‌های اجتماعی گذشته است‌. در پیش از انقلاب حدود ۲۰ درصد از جامعه ۳۵ میلیونی تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی بودند اما امروز امروز بیش از ۷۰ درصد از جامعه ما تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار دارند.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: در حوزه درمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم تقریبا ۱۰۰ درصد آحاد جامعه تحت پوشش بیمه اجتماعی و سلامت بوده و ۵۴ درصد در حوزه تأمین اجتماعی قرار دارند، این با پیش از انقلاب قابل قیاس نیست و دستاورد بزرگی است که در راستای تحقق عدالت اجتماعی صورت گرفته است.

۱۳هزار نفر خدمات بستری دریافت می کنند

وی ادامه داد: در حوزه درمان نیز اتفاقات خوبی رخ داده است. امروز ما ۴۰۰ مرکز درمانی، بیمارستانی و تخصصی و فوق تخصصی داریم و توانسته‌ایم با بیش از ۵۰ هزار طرف قرارداد همکاری داشته باشیم. از طرفی دیگر به یک میلیون نفر روزانه خدمات سرپایی ارائه می‌دهیم و ۱۳ هزار نفر نیز از ما خدمات بستری دریافت می‌کنند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره پرداخت عیدی بازنشستگان گفت: سعی می کنیم عیدی بازنشستگان را پیش از پرداخت عیدی کارمندان خودمان بپردازیم.

وی افزود: زمان پرداخت عیدی فعلا مشخص نیست اما به زودی اعلام خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به میزان نفوذ بیمه ای تأمین اجتماعی اعلام کرد: این میزان پیش از انقلاب اسلامی ۱۹.۵ درصد بوده است و از ۹ میلیون شاغل، ۱.۷ میلیون نفر تحت پوشش تامین اجتماعی بوده است اما امروز ۶۵ درصد ضریب نفوذ بیمه‌ای در تامین اجتماعی داریم و از ۲۳ میلیون شاغل کشور نیز ۱۵ میلیون شاغل تحت پوشش ما قرار دارند.

وی ادامه داد: ما حدود ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته داریم که ضریب پشتیبانی ۴.۲ است و پس از انقلاب نیز برای بیمه های خاص کمک هایی بوده که دولت توانسته است انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در قالب کارگاه‌های زیر پنج نفر کمک‌های حمایتی دولت را دریافت می‌کنند، گفت: ما ۷۶۰ هزار راننده تحت پوشش داریم که دولت ۵۰ درصد از حق بیمه آن‌ها را پرداخت می کند و ۲۷۰ هزار قالی باف نیز در قالب اقشار خاص حمایت می شوند.

موسوی در بخش دیگری از این نشست، با بیان اینکه بیمه همگانی از اهداف کلان و اساسی است، عنوان کرد: درسال گذشته ما یک میلیون بیمه شده جدید تحت پوشش داشتیم که تحت پوشش بیمه فراگیر خانواده ایرانی قرار گرفتند و تاکنون نیز ۷۸۰ هزار بیمه شده جدید به جمعیت ما اضافه شده است.

وی همچنین به اصلاح ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی نیز اشاره و تصریح کرد: ایراد شورای نگهبان اصلاح و ابلاغ خواهد شد، ما برآورد می کنیم که ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر پشت نوبتی داشته شاید و بدون محدودیت پس از ابلاغ قانون تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی عنوان کرد: ۱۹درصد از بازنشستگان ما در سال ۱۳۹۱ پیش از موعد بودند که این رقم امروز به بیش از ۵۰ درصد رسیده است. متوسط سن زندگی و دریافت مستمری بعد از بازنشستگی‌ در کشورهای دیگر ۱۰ تا ۱۲ سال است در حالی که در کشور ما ۲۴ سال است. سن امید به زندگی افزایش یافته، اما سن بازنشستگی اصلاح نشده است.

موسوی افزود: تعهدات ما در بخش بیمه تکمیلی بازنشستگان قابل توجه بوده‌است و به ازای هر نفر ۱۰۲ هزار و ۵۰۰ تومان از مبلغ حق بیمه تکمیلی را می‌پردازیم. در ایام دهه فجر دو بیمارستان هدایت و لنگرودی را افتتاح خواهیم کرد و ۲۵۶ تخت به تخت های بیمارستانی و ۶۴ تخت ویژه به تخت‌های ویژه ما اضافه می‌شود. همچنین چند درمانگاه در مناطق محروم افتتاح می‌شوند.

وی به توسعه پوشش بیمه‌ای در این دولت اشاره کرد و گفت: دولت طرحی در دست دارد و خبرهای خوبی در حوزه درمان در آینده نزدیک خواهیم داشت. پوشش بیمه ناباروری و بیماری‌های خاص چون اوتیسم در سال جاری محقق شد و ۲۴۳ قلم دارو در قالب طرح دارویار تحت پوشش قرار گرفت.

وی ادامه داد: اعزام بازنشستگان به مشهد مقدس بکی از برنامه های سازمان تأمین اجتماعی بوده است و تاکنون ۳۰ هزار نفر به صورت رایگان اعزام شده اند و بنا داریم تا این عدد را به ۵۰ هزار نفر در سال جاری برسانیم.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: یکی از اهداف هوشمندسازی خدمات توسط سازمان تامین اجتماعی است و باید به سمتی برویم که مداخلات انسانی را کاهش بدهیم و در این دوره ۳۰ خدمت غیرحضوری به ۴۲ خدمت رسیده است و ان‌شاءالله این تعداد در آینده نزدیک به ۵۲ خدمت خواهد رسید.

موسوی افزود: در بحث نسخه الکترونیک در دولت قبل حدود ۶۰ درصد پیشرفت بود که هم اکنون این آمار به ۹۰ درصد رسیده است و ما توانستیم پیشرفت خوبی را در اجرای نسخه الکترونیکی داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به آخرین وضعیت مناسب سازی حقوق بازنشستگان، اظهار کرد: یکی از دغدغه های ما، معیشت بازنشستگان است، ۷۰ درصد بازنشستگان ما حداقل بگیر هستند. افزایش ۵۷ درصدی و ۳۸ درصدی برای دو گروه درآمدی ما یک افزایش بی سابقه در سال جاری بوده و ما به قانون عمل کردیم. متناسب سازی ۲۵ درصد حقوق بازنشستگان در سال های ۹۹ و ۱۴۰۰ رقم خورده و آن ۲۵ درصد باقی مانده برای سایر سطوح است که ۹۰۰ هزار نفر هستند و در کل حقوقشان ۵ درصد اثر دارد.

وی تاکید کرد: در خردادماه سال جاری قبل از اعمال افزایش ۳۸ درصدی گفتیم ظرفیت ۲۵ درصدی را داریم و اعمال می‌کنیم اما وقتی افزایش ۳۸ درصدی به علاوه ۵۱۵ هزار تومان اعمال شد، در متنی که به موجب قانون ابلاغ شده بود، گفته شد سقف پرداختی به موجب ماده ۹۶ خارج از این ۳۸ درصد نباید باشد و فرصت قانونی اعمال ۲۵ درصد را نداریم. اگر ظرفیت قانونی ایجاد شود آن را در راستای ارتقای معیشت بازنشستگان به کار می بندیم.

اظهار نظر