آغاز هوشمندسازی ساختار هلال‌احمر/سلامت 90 درصد زائران حج تایید شد

یکشنبه 7 می 2023 در 12:56


دکتر پیرحسین کولیوند در نشست خبری با اهالی رسانه که به مناسبت فرا رسیدن سالروز تاسیس جمعیت هلال احمر برگزار شد، گفت: هلال احمر در راستای خدمت رسانی بهتر به شهروندان، هوشمندسازی ساختار خود را آغاز کرده است.

به گزارش ایستگاه اخبار: دکتر پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر در نشست خبری با اهالی رسانه به مناسبت گرامیداشت هفته هلال احمر گفت: در آستانه یکصد و یکمین سالروز تاسیس جمعیت هلال احمر ایران قرار داریم اما باید توجه داشت که قدمت خدمت رسانی به مردم تاریخچه ای به اندازه دین و آیین ما دارد.

وی افزود: در قرآن مجید آیه‌های زیادی وجود دارد که منطبق بر ماموریت های هلال احمر هستند. این امر در سیره اهل بیت نیز مورد تاکید قرار گرفته است. در دین اسلام تاکید شده که نجات جان یک انسان برابر با نجات جان تمامی‌بشر است و هلال احمر نیز بر این ماموریت همواره تاکید دارد.

کولیوند ادامه داد: این تنها یک مصداق از فعالیت های جمعیت هلال احمر است که در دین اسلام مورد تاکید قرار گرفته و امروز رسانه‌ها با قلم ارزشمند خود در گسترش این تعالیم کمک کننده هستند و قدردان این همراهی هستیم.

رئیس جمعیت هلال احمر تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز همواره توصیه به انجام وظایف جمعیت هلال احمر دارند و در این عرصه جوانان و داوطلبان که همواره مورد توجه ایشان هستند، با جمعیت هلال احمر همکاری تنگاتنگی دارند و جلوه ای خاص به ماموریت های هلال احمر بخشیده اند. امروز از خودگذشتگی‌های جوانان و داوطلبان هلال احمر است که سبب شده تا اقبال مردم به جمعیت بیشتر شود و سرمایه اجتماعی هلال احمر ارتقا یابد.

وی افزود: سال گذشته سال سخت و پرماموریتی برای جمعیت هلال احمر بود که سبب شد تا تجربیات این جمعیت افزایش پیدا کند و آماده خدمت رسانی هر چه بهتر به مردم شود. بر همین اساس امروز در یکصد و یکمین سالروز تاسیس جمعیت، جوان تر و پرنشاط تر از همیشه آماده خدمت رسانی به مردم هستیم.

 

تشریح برنامه‌های هفته هلال

دکتر کولیوند با اشاره به فعالیت های جمعیت هلال احمر در هفته هلال احمر گفت: تجلیل از شهدا و خانواده‌های آنان و قدردانی از جوانان و داوطلبان از مهم ترین برنامه‌های جمعیت هلال احمر در این هفته است. در این هفته از ناجیان سلامت و امدادگران نیز تقدیر خواهد شد و روزهایی نیز به نام این عزیزان در هفته هلال نام گذاری شده است.

مقام عالی جمعیت با اشاره به خدمات جمعیت در سال گذشته گفت: در سال گذشته ۷۰۰ هزار عضو جدید داوطلب به هلال احمر پیوسته و همین جوانان و داوطلبان رکورد کاشت درختان را نیز شکسته و گامی موثر در مسیر توسعه کشور برداشتند. هر ساله این جوانان داوطلب پس از گذراندن دوره‌های تخصصی و با حضور در مشهد شهدا طی مراسمی‌به تیم های امدادی جمعیت معرفی می‌شوند تا از ظرفیت این عزیزان در تمامی عرصه‌ها بهره گرفته شود.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به سایر فعالیت ها-ی جمعیت هلال احمر گفت: تیم های سحر جلوه ای دیگر از خدمات هلال احمر هستند که در سوانح مختلف فعال بوده و پس از پایان امداد و نجات و اسکان متاثرین، به سلامت روان حادثه دیدگان رسیدگی می‌کنند. توانمندسازی جوانان و شهروندان یکی از اولویت‌های هلال احمر است و به همین علت توسعه آموزش های همگانی مورد توجه جدی قرار دارد.

وی افزود: بخش قابل توجهی از خدمات در مواقع اضطراری به شهروندان از سوی امدادگران و نجاتگران صورت می‌گیرد و به همین علت توجه ویژه ای به معیشت این عزیزان شده است. در همین رابطه برای نخستین بار بیمه امدادگران و نجاتگران صورت گرفت و حق الزحمه این عزیزان نیز افزایش یافت. بی شک ما هر روز تلاش خواهیم کرد تا وضعیت معیشتی امدادگران بهبود یابد.

دکتر کولیوند خاطرنشان کرد: توسعه خانه‌های هلال ، حضور موثر در ماموریت های ملی و بین المللی امدادی، عملیات امدادرسانی در زلزله خوی، کولاک کوهرنگ، زلزله سوریه و ترکیه به صورت همزمان تنها گوشه ای از تلاش های شبانه روزی هلال احمر در سال گذشته بود که سبب شد تا صلیب سرخ جهانی از هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به شکلی ویژه قدردانی کرد.

 

شفافیت مالی و مبارزه با فساد

مقام عالی جمعیت در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه ساختاری و اداری جمعیت هلال احمر توضیح داد و گفت: شفافیت مالی و مبارزه با فساد از اولویت های مهم ما بوده و همین امر سبب شد تا اقبال مردم و مسئولین به هلال احمر بیشتر شود. در همین راستا مولدسازی اموال و دارایی‌های هلال احمر در دستور کار قرار گرفته و بسیاری از اموال و املاک جمعیت را از تصرف دیگران خارج کردیم.

وی افزود: عمل به نیت واقفین و احیای بسیاری از موقوفات و بهره برداری از آن‌ها در همان مسیری که واقف توصیه کرده است، در یک سال گذشته به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و سبب شد تا موقوفات هلال احمر سازماندهی شود.
رئیس جمعیت هلال احمر با بیان این که اقدامات متعددی در راستای تقویت جمعیت انجام شده، توضیح داد: همکاری با شرکت های دانش بنیان، بهره گیری از دانش و تجربیات نخبگان، راه اندازی مرکز فرماندهی عملیات و تقویت ناوگان زمینی، دریایی و هوایی هلال احمر از جمله اقداماتی است که برای ارتقا سطح کیفی خدمات انجام شده و بر همین اساس تا پایان سال جاری یک هزار دستگاه خودرو امدادی و پشتیبانی به ناوگان هلال احمر اضافه خواهد شد.

راه اندازی مرکز شبیه سازی مخاطرات
وی افزود: هوشمندسازی ماموریت های هلال احمر، توسعه مهارت‌ها و آموزش به شهروندان، راه اندازی مرکز شبیه سازی مخاطرات و فعالیت این مرکز به صورت بین المللی نیز در دستور کار قرار گرفته و تلاش می‌شود تا این هوشمندسازی در راستای ارائه هر چه بهتر خدمات به شهروندان به کار گرفته شود.
دکتر کولیوند تصریح کرد: یکی از مهم ترین ماموریت های جمعیت هلال احمر، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مراسم پیاده روی اربعین حسینی است که مصداق بارز مدیریت تجمع های انبوه است. بر همین اساس تشریح این برنامه بی نظیر در مجامع بین المللی صلیب سرخ انجام و برگزاری کنگره و حضور مسئولین جهانی صلیب سرخ در کنگره و پیاده روی جمعیت انجام شد. این تلاش ها سبب شده تا آموزش نیروهای صلیب سرخ در خصوص تجمعات انبوه به جمهوری اسلامی ایران واگذار شود.
در ادامه این نشست خبری، رئیس جمعیت هلال احمر در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص توزیع اقلام امدادی در مواقع بحران گفت: تلاش جمعیت هلال احمر همواره بر این است که اقلام امدادی و زیستی به دست افرادی برسد که به آن‌ها نیاز دارند اما همیشه تعداد کمی افراد سودجو وجود دارند  که از این فرصت ها سواستفاده می‌کنند. مساله فروش چادرهای هلال احمر در بازار آزاد به ندرت رخ می دهد و این اتفاق شایعی نیست و دقیقا هوشمندسازی فعالیت های  هلال احمر برای جلوگیری از همین سوءاستفاده‌ها است زیرا در حین اسکان اضطراری سودجویان برخی از اقلام هلال احمر را خارج می‌کنند. هلال احمر در همکاری با نیروهای انتظامی مانع این اتفاق خواهد شد و آسیب شناسی را در دستور کار قرار داده تا مانع این اتفاقات ناخوشایند شود.

تایید سلامت ۹۰ درصد از زائرین
دکتر کولیوند در رابطه با عملیات جمعیت هلال احمر در حوزه حج تصریح کرد: فعالیت های پیش از حج انجام و غالب زائرین معاینه شده و سلامت ۹۰ درصد زائرین تایید شد. در ادامه نیز واکسیناسیون حجاج آغاز و تا ۱۰ روز پیش از حج واکسیناسیون تمامی زائرین تمام می‌شود.
وی افزود: در این عرصه از ۴۰۰ پزشک و پیراپزشک داوطلب استفاده خواهیم کرد. در حین برگزاری آیین حج تمتع نیز در عرفات، مشعر، منا و مدینه نیز مراکز درمانی و تخصصی برپا می‌شود که به حجاج خدمت رسانی می‌کنند. از سوی دیگر در شهر مکه نیز این فعالیت ها ادامه دارد و حتی در محل اسکان زائران پزشکان و متخصصین حضور خواهند داشت تا در تمامی لحظات تیم های پزشکی در کنار حجاج حضور داشته باشند. علاوه بر این، ظرفیت آن وجود دارد تا در صورت نیاز بیماران بدحال به داخل کشور برای درمان تخصصی منتقل شوند.
رئیس جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که زائرانی که داروی خاصی مصرف می‌کنند، به میزان مدت سفر دارو همراه خود آورده تا مشکلی خاصی برای آن‌ها ایجاد نشود. هر چند در مراسم حج نیز دارو به اندازه کافی وجود دارد و نیازهای دارویی بیماران به صورت کامل تامین می‌شود. خوشبختانه با هلال احمر عربستان نیز هماهنگی صورت گرفته و با تجهیزات و امکانات بهتر در خدمت زائران در مراسم سال جاری خواهیم بود.
دکتر کولیوند در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر در نشست خبری در رابطه با شارژ انبارهای امدادی گفت: هیات دولت برای شارژ انبارهای امدادی مصوبه ای داشته اما فقط ۱۰ درصد اعتبارات تخصیص داده شده اما مقرر است در ادامه نیز اعتبارات بیشتری تخصیص یابد تا هلال احمر در مواقع اضطراری با مشکل مواجه نشود.
مقام عالی جمعیت در قسمتی دیگر از نشست خبری در خصوص اقدامات پیشگیرانه جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: پیشگیری و مقابله با حوادث امروز در دستور کار هلال احمر است و کاشت ۱۰۰ هزار نهال نیز در همین راستا انجام شده است. این یک اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع طوفان و پدیده گرد و غبار بود و بر همین اساس هلال احمر در حوزه تغییرات اقلیمی نیز فعال و به یکی از مجموعه‌های فعال در این حوزه بدل شده است.

راه اندازی موکب های بهداشت و درمان
رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به ماموریت های هلال احمر در ایام اربعین حسینی گفت: راه اندازی موکب های بهداشت و درمان یکی از اقداماتی است که در مراسم پیاده روی سال جاری انجام می‌شود و در این مسیر از پزشکان و پیراپزشکان داوطلب نیز استفاده خواهیم کرد تا به زائران بهترین خدمات ارائه شود.
وی افزود: برای پیاده روی اربعین همکاری‌های خوبی با مسئولین عراقی صورت گرفته است و منسجم تر و بهتر از سال قبل به مردم خدمت رسانی خواهیم کرد. مشکلات مراسم سال های قبل احصا شده و آسیب شناسی صورت گرفته تا بدون کاستی در کنار مردم حضور داشته باشیم و مراسمی ایمن برگزار کنیم. لازم به ذکر است که در مراسم اربعین امسال علاوه بر مراکز درمانی موجود از ظرفیت بیمارستان امام علی (ع) هم استفاده خواهد شد.
دکتر کولیوند با اشاره به اتفاقات کم سابقه ای که در سال گذشته در جمعیت هلال احمر انجام شد، اظهار کرد: حضور سریع در عملیات امدادرسانی به سیل پاکستان و زلزله افغانستان، کسب عالی ترین نشان از کشور ترکیه و کسب جایگاه در مجامع بین المللی، اتفاقاتی است که هلال احمر پیش از این، موفق به انجام آن‌ها نشده بود اما در سال گذشته با عملکردی درخشان، در این عرصه‌ها حاضر شد.

تداوم برگزاری نذرآب
رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به برگزاری نذرآب در مناطق کم برخوردار کشور گفت: نذرآب با تمام توان در مناطق محروم کشور در حال پیگیری است و آخرین ماموریت در این حوزه در شهرستان خاش انجام شده است. در نذرآب کمک به معیشت مردم، مرمت ساختمان‌ها، آب رسانی و ارائه خدمات پزشکی صورت می‌گیرد.
وی افزود: حضور فعال در تنش آبی همدان، کمک رسانی به مردم محروم لرستان، خوزستان و سیستان وبلوچستان، خدمات رسانی به ۲۰۲۰ محله کم برخوردار و توزیع بسته‌های معیشتی در ماه مبارک رمضان در میان نیازمندان، جلوه‌هایی از تلاش های هلال احمر برای کمک به محرومین جامعه است و این روند با جدیت و با کمک مردم و خیرین تداوم خواهد یافت.
دکتر کولیوند با اشاره به وقوع زلزله در ملارد خاطرنشان کرد: با وجود این که زلزله ملارد شدت زیادی نداشت اما مردم پس از وقوع این زلزله مضطرب شده و نیاز به آگاهی داشتند. این یک نشانه ای است که ما باید با کمک سایر دستگاه‌های مسئول تلاش های زیادی در زمینه افزایش تاب آوری جامعه انجام دهیم. در این عرصه می‌توان از ظرفیت تیم های سحر استفاده کرد.
وی افزود: در خوی و متروپل، ما توانستیم از ظرفیت بالای تیم های حمایت روانی سحر به خوبی استفاده کنیم و حجم زیادی از آلام مردم آسیب دیده را کاهش دهیم. شهروندان پس از وقوع این حوادث علاوه بر کمک های امدادی نیاز به آگاهی و حمایت روحی و روانی دارند و به همین علت است که هلال احمر پس از پایان عملیات جست و جو و نجات باز هم در کنار متاثرین از حوادث باقی می ماند.

اختصاص ۲۰۰ سهمیه سربازی به هلال احمر
رئیس جمعیت هلال احمر در پاسخ به سوال اهالی رسانه در خصوص به کارگیری سرباز در جمعیت هلال احمر گفت: ستادکل نیروهای مسلح همکاری خوبی با جمعیت هلال احمر‌ در امداد و نجات داشته و در حوادث و سوانح مختلف به خوبی در کنار ما حضور داشته است. این همکاری در حوزه بهره گیری از ظرفیت مشمولین سربازی نیز وجود دارد و بر همین اساس هر سال ۲۰۰ سهمیه سربازی به هلال احمر‌ تخصیص داده می‌شود.

تحریم ها نوسازی ناوگان هوایی را دشوار کرده است
دکتر کولیوند در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیر منفی تحریم ها بر خدمات رسانی توضیح داد: با تلاش های جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و با حمایت سایر اعضا، مجمع جهانی صلیب سرخ تاثیر‌منفی تحریم ها بر خدمات را ثبت کرده زیرا این تحریم ها کمک به بشر را سخت می‌کند.
وی افزود: تحریم ها سبب شده تا خرید بالگرد برای امدادرسانی به مردم دشوار شود و حتی برخی داروها و تجهیزات پزشکی نیز به همین علت به سختی تامین می‌شود. به علت وجود همین تحریم ها، بالگرد ویژه عملیات در شب قابل تامین نیست و نوسازی ناوگان هلال احمر دشوار شده است. در حال حاضر ۲۲ بالگرد در هلال احمر وجود دارد اما حداقل هر استان نیاز به یک بالگرد دارد تا پوشش سراسری صورت گیرد.
در ادامه این نشست خبری، دکتر کولیوند در خصوص ساعت فعالیت داروخانه‌های هلال احمر گفت: فعال کردن داروخانه‌های هلال احمر به صورت شبانه روزی در ایام نوروز برای رفع نیاز بیماران خاص و شهروندان صورت گرفت اما برای فعالیت شبانه روزی در تمام طول سال نیاز به مجوز سازمان غذا و دارو است.

قدردانی مردم ترکیه از کمک هلال احمر ایران

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به هم افزایی جمعیت های ملی ایران و ترکیه در ادوار مختلف گفت: همکاری با هلال احمر ترکیه همواره وجود داشته و ما نیز بر حسب حس انسان دوستی و برادری به کمک مردم ترکیه در زلزله شتافتیم.
وی افزود: کمک های جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به شکلی بود که مردم ترکیه گفتند هیچگاه این یاری رسانی را فراموش ‌نخواهند کرد زیرا در شرایط سخت به کمک آن‌ها رفتیم. در ترکیه نیروهای مسلح ایران نیز پا به پای هلال احمر به کمک مردم ترکیه آمده و درمانگاه‌های صحرایی احداث کردند تا به مردم زلزله زده کمک شود. خوشبختانه هم افزایی میان ایران و ترکیه در سطح بالایی است و این همکاری‌ها ادامه دارد.
لازم به ذکر است که در پایان این نشست خبری رئیس جمعیت هلال احمر از تلاش های اصحاب رسانه برای پوشش خبری ماموریت های این جمعیت قدردانی کرد.

اظهار نظر