شبکه‌های اجتماعی باید تحت مدیریت حاکمیت باشد/ در جریان جزییات دیوارکشی مجلس نیستیم

دوشنبه 23 اکتبر 2017 در 17:01


رئیس سازمان پدافند غیر عامل گفت: باید شبکه‌های اجتماعی تحت مدیریت حاکمیت کشور ما باشند. این یک باید ملی است، چه جریانات سیاسی خوششان بیاید چه خوششان نیاید.

سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل طی سخنانی در نشست خبری که امروز صبح برگزار شد، اظهار داشت: برنامه جدید دولت آمریکا این است که طیفی از «تهدید مرکب» را در ارتباط با ایران به کار گیرد. در برابر این برنامه باید یک رویکرد جدی پیش بینی شود.

جلالی افزود: اصلی ترین عرصه مقابله ما با آمریکا در حوزه اقتصاد است. بعد از پیگیری های قانونی و مسایل مرتبط با دیپلماسی، باید یک طرح دفاعی اقتصادی پیش‌بینی کنیم تا چنانچه تحریم‌ها برگشت و فشارها بیشتر شد، ما توان مقابله با آن را داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: طراحی طرح دفاعی اقتصادی در دستور کار سازمان پدافند غیرعامل قرار دارد. ما چاره‌ای جز رجوع به اقتصاد مقاومتی نداریم.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل گفت: یکی دیگر از برنامه‌های آمریکا علیه ایران، تهدیدهای سایبری است. با توجه به اینکه ترامپ از اقدامات سایبری مقابله‌ای سخن گفت، پیش‌بینی ما این است که این اقدامات، آفندی خواهد بود و در حوزه زیرساخت‌ها مورد حمله قرار خواهیم گرفت.

جلالی ادامه داد: در حوزه سایبری با تهدید جدی مواجه هستیم و در مقطع کنونی این یک ضرورت است و باید اقدامات مصون سازی پیش‌بینی شود. نباید بگذاریم که به ما حمله شود و بعد به فکر بیفتیم.

وی پاسخ به سؤالی درخصوص دیوارکشی مجلس و اینکه رئیس مجلس گفته است این کار پدافند غیر عامل است گفت: از ۳سال قبل، گزارشاتی مبنی بر حمله داعش به مجلس داشتیم. طی جلساتی که با مجلس داشتیم، طرحی را ارائه دادیم که امکان ورود خودرویی به محوطه مجلس را کنترل کنیم. ملاحظات شهرسازی و زیباسازی شهری را هم در نظر گرفتیم.

جلالی افزود: قبل از حادثه، بخشی از کار توسط مجلس انجام شد، اما چون نمایندگان تصورات و نظرات متفاوتی نسبت به آن داشتند، به کندی پیش رفت. بعد از حادثه تروریستی، مجلس به تکاپو افتاده‌ است و در حال تکمیل آن است. ما در جریان جزییات دیوارکشی نیستیم.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل با اشاره به سخنان و مواضع رئیس جمهور آمریکا علیه ایران تصریح کرد: یکی از برنامه‌های ترامپ، ایجاد دوقطبی «امنیت-اقتصاد» در جامعه ایران، با حمله به سپاه به عنوان نماد امنیت ملّی ما بود اما ۳میلیون کاربر فضای مجازی به شکل دیپلماسی عمومی واکنش نشان داده و پاسخ رئیس‌جمهور آمریکا را دادند.

جلالی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: شبکه‌های اجتماعی یک ضرورت است اما نباید از کنترل حاکمیت خارج شود و مدیرت آن در خارج از کشور باشد.

وی ادامه داد: تلگرام به خاطر اینکه تمام اطلاعات کاربران ما را در اختیار دارد، توانایی واکاوی داده ها را دارد و از این طریق می‌تواند در انتخابات‌ها و مقاطع مختلف به مهندس افکار عمومی بپردازد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل گفت: اطلاعاتی که شبکه‌های اجتماعی در اختیار دارند صرفاً به درد شبکه‌های جاسوسی می‌خورد و آنها این اطلاعات را خریداری می‌کنند.

جلالی افزود: اینکه عربستان سعودی بر فضای اجتماعی ما تسلط پیدا می‌کند و در مواقع مختلف بحران‌سازی می‌کنند، به خاطر این است که این اطلاعات را در اختیار دارند.

وی گفت: باید شبکه‌های اجتماعی تحت مدیریت حاکمیت کشور ما باشند. این یک باید ملی است، چه جریانات سیاسی خوششان بیاید چه خوششان نیاید.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل خاطرنشان کرد: هیچ شبکه اجتماعی که دیتای آن در خارج از کشور باشد نباید ۳۰ میلیون عضو داشته باشد. این یک ضرورت مرتبط با امنیت ملّی است نه سیاسی.

جلالی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص موضوع تراریخته ها گفت: در کشور، یک اختلاف نظر جدی علمی در خصوص تراریخته‌ها وجود دارد. این جدال خوب است اما به شرط اینکه منفعت خود افراد در میان نباشد و کسی که از آن‌ دفاع می‌کند، خود واردکننده محصولات تراریخته نباشد.

وی افزود: آزمایشگاه صاحب صلاحیت که خطر تراریخته‌ها را تشخیص بدهد در ایران وجود ندارد. بنابراین اگر قرار است از این محصولات استفاده کنیم، باید نقشه آن به ما داده شود و مثلاً بدانیم که برنجی که وارد می‌شود چه جابجایی در کرومزوم‌های آن رخ داده و چه مسیری را پیموده است.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل ادامه داد: سازمان غذا و دارو نیز چون خود واردکننده است، نمی‌تواند تأییدکننده کیفیت و سلامت محصولات غذایی باشد بلکه باید یک نهاد حقوقی مستقل که تشخیص سلامت محصولات غذایی را انجام دهد تشکیل شود.

سردار جلالی همچنین در این نشست به تشریح برنامه‌های هفته پدافند غیرعامل پرداخت.

وی، ۴ هدف تشریح اهداف و تبیین آنها برای عموم مردم، تغییر مفاهیم جدید در ارتباط با پدافند غیرعامل، آموزش و ارزیابی آمادگی‌ دستگاه‌های مختلف در شرایط خطر را از اهداف این سازمان دانست و گفت: برنامه‌های ما در دو سطح ملّی و استانی برگزار می‌شود که برنامه‌های استانی، برشی از برنامه‌های ملّی است.

سردار جلالی با بیان اینکه برای اولین بار با همکاری فرهنگستان علوم پزشکی، همایش پدافند غیرعامل و زن را برگزار می‌کنیم و نقش بانوان در پدافند غیرعامل مورد بررسی قرار می‌گیرد اظهار داشت: دیدار با علما در روز پنجشنبه و سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران از دیگر برنامه‌های ما است. در نمازجمعه مراکز استان‌ها نیز با مردم سخن گفته خواهد شد.

وی، برگزاری رزمایش در ۷۰۰ مدرسه در سراسر کشور برای آماده کردن آنها در شرایط اضطراری را یکی از برنامه‌های هفته پدافند غیرعامل عنوان کرد و ادامه داد: در دانشگاه صنعتی شریف نیز همایش علمی پدافند کاربردی و مهندسی را خواهیم داشت.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل، استفاده از ظرفیت‌های بسیج را مورد اشاره قرار داد و از برگزاری همایشی با حضور دستگاه‌های اجرایی و سازمان پدافند غیرعامل با محوریت وزارت نفت خبر داد.

جشنواره علمی ملّی حضرت سلمان، همایش پدافند غیرعامل و نظام سلامت با همکاری وزارت بهداشت و دانشگاه شهید بهشتی، همایش ملی پدافند غیرعامل در سالن همایش‌های صداوسیما با حضور همه دستگاه‌های اجرایی از دیگر برنامه‌های سازمان پدافند غیرعامل در هفته پیش رو است که مورد اشاره رئیس این سازمان قرار گرفت.

سردار جلالی در ادامه با بیان اینکه در صداوسیما رزمایشی خواهیم داشت تا چنانچه ماهواره‌های ما تحت حمله‌های الکترونیک قرار گرفتند، چگونه سیگنال‌های ماهواره را به استان‌ها برسانیم، خاطرنشان کرد: در سال ۸۸ مورد حمله الکترونیکی قرار گرفتیم و با تلاش‌های سنگین و همکاری وزارت ارتباطات از طریق فیبرهای نوری، ارتباط را برقرار کردیم.

وی به برنامه‌های ورزشی اشاره کرد و در ادامه، برگزاری همایش مشترک با وزارت ارتباطات و برقراری ارتباط با مراکز استان‌ها از طریق ویدئوکنفرانس را از دیگر برنامه‌های هفته پدافند غیرعامل عنوان کرد.

همکاری با شهرداری ها و دهیاری‌ها برای اولین بار و بررسی مسایل مرتبط با پدافند غیر عامل در حوزه شهرسازی از دیگر برنامه‌های مورد اشاره سردار جلالی بود.

وی برگزاری همایش با وزارت نیرو را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: باید تدابیری اندیشیده شود تا در شرایط مهمّ که برق قطع می‌شود، آب و سایر ارتباطات هم قطع نشود و سیستم‌های اضطراری جایگزین وجود داشته باشند.

وی ادامه داد: همایش مشترک با سازمان انرژی هسته ای و بررسی نقش پدافند غیرعامل در بحث هسته‌ای و در ارتباط با مسائل پس از برجام یکی دیگر از برنامه‌های ما است.

سردار جلالی اظهار داشت: از دیگر برنامه‌های سازمان پدافند غیر عامل، برگزاری رزمایش در ایستگاه متروی مصلی است، با فرض اینکه در هنگام وقوع حادثه تروریستی شیمیایی، آمادگی‌های لازم کسب شود.

همایش ملّی پدافند سایبری و بررسی مسائل زیرساختی هوشمندی از جمله برنامه‌های مورد اشاره سردار جلالی بود.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل، به تمرین تخلیه اضطراری جزیره خارک اشاره کرد و گفت: این برنامه برای آن است که چنانچه در معرض خطر قرار گرفتیم، چگونه مردم این جزیره را از منطقه تخلیه کنیم.

انتهای پیام/

اظهار نظر