نخستین نشست تخصصی بررسی ابزارهای تأمین مالی مسکن و مستغلات و توسعه شهری برگزار می شود

دوشنبه 21 فوریه 2022 در 12:43


ایستگاه اخبار:نخستین نشست تخصصی بررسی ابزارهای تأمین مالی مسکن و مستغلات و توسعه شهری با حضور مسئولین ارشد و اساتید و صاحب نظران این حوزه، ضمن بررسی چالش های اساسی مسکن برگزار می شود.

در این نشست در بعد عمومی ، بصورت تخصصی چالش های تأمین مالی مسکن و مستغلات و ابزارهای تأمین مالی مناسب برای این امر در پنج پنل تخصصی مورد بررسی و واکاوی قرار خواهد گرفت.این نشست با حضور و سخنرانی اساتید بنام و صاحب نظر در حوزه مسکن و مستغلات،تأمین مالی و ابزارهای نوین مالی برگزار خواهد شد و شرکت در آن برای عموم علاقمندان آزاد و رایگان می باشد.

در افتتاحیه نشست ملی مسکن و مستغلات آقایان محمود محمودزاده معاون مسکن و مستغلات وزارت راه و شهرسازی، حسین عبده تبریزی عضو سابق شورای عالی بورس، مهدی مسکنی معاون امور تعاون وزارت تعاون، مهدی صادقی شاهدانی رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع)، حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران و میثم فدایی واحد مدیرعامل فرابورس ایران به سخنرانی خواهند پرداخت.

افتتاحیه نشست چهارم اسفندماه  ( چهارشنبه ساعت ۱۴ تا ۱۷) و پنل ها روزهای پنجشنبه و یکشنبه ، پنجم و هشتم اسفند ماه برگزار خواهد شد.

پنل اول : چالش های مسکن در ایران با محوریت تأمین مالی

پنل دوم : ابزارهای نوین تأمین مالی مسکن و مستغلات

پنل سوم : ابزارهای مناسب تأمین مالی مسکن و مستغلات در ایران

پنل چهارم : نقش تعاون در تأمین و سپرده مسکن

پنل پنجم : تجارب جهانی در استفاده از ابزارهای نوین تأمین مالی مسکن و مستغلات

جهت ثبت نام رایگان به سایت www.donyayemali.com  مراجعه نمایید و درصورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر یا وجود سؤال می توانید با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۳۰۶۱۶۸ تماس بگیرید.

موضوع مسکن و مستغلات را می توان از مهم ترین چالش های پیش روی کشور به حساب آورد که عدم برنامه ریزی جامع در راستای مدیریت و حل مشکلات این بخش ،بدون شک کشور را با با معضلات زیادی در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مواجه خواهد کرد.گذشته از این،مسکن صرفاً بعنوان یک چهاردیواری مسقف مطرح نمی باشد بلکه مفاهیمی چون آسایش، امنیت، محیط زیست، انرژی، حمل و نقل، فرهنگ، آموزش، بهداشت و… نیز در آن مستتر است.

اصول ۴۱ و ۴۳ قانون اساسی نیز بر اهمیت حوزه مسکن تأکید دارند.از سویی دیگر،حوزه مسکن ارتباط گسترده ای با دیگر بخش های اقتصاد دارد و بعنوان یک بخش کِشنده،با حرکت خود میتواند بخش های دیگر اقتصاد را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

با بررسی آمار و ارقام موجود در حوزه مسکن،متأسفانه شاهد رویدادهایی هستیم که خبر از ورود به مرحله جدیدی از چالش های حوزه مسکن می دهند.از جمله مهم ترین رویدادهای حوزه مسکن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش سرسام آور قدرت خرید مردم و افزایش فزاینده قیمت مسکن
  • جلوتر بودن تورم حوزه مسکن از تورم عمومی که این امر باعث شده است افراد فاقد توانایی مشارکت در حوزه مسکن، با کاهش شدیدی در ثروت و  قدرت خرید خود مواجه شوند.
  • افت شاخص دسترسی به مسکن به نحوی که هم اکنون در شهر تهران دهک متوسط جامعه با میانگین درآمد ۵۴ میلیون تومان برای خانه دار شدن باید ۳۵ سال انتظار بکشد در حالیکه برای دهک های پایین تر این عدد به ۱۰۲ هم می رسد.
  • روند نزولی سهم دهک های پایین از املاک و مستغلات

لذا با این توضیحات  و بیان اهمیت های بخش مسکن لازم است در زمینه اصلاح و مدیریت سیاستگذاری های حوزه مسکن اقدام جدی صورت گیرد.در وضعیت فعلی مسکن در کشورمان، ما نیازمند این هستیم که به سمت مسکن در استطاعت حرکت کنیم،یعنی مسکن شایسته ای که جزو حقوق بشر نیز می باشد به نحوی که شرایطی برای مردم فراهم شود که هر فردی متناسب با نیاز و توانمندی خود قابلیت دسترسی به مسکن را داشته باشد.

 

در میان چالش های موجود در بخش مسکن در کشورمان میتوان معضل اساسی را مشکلات مربوط به تأمین مالی دانست، چرا که سایر نیازمندی ها اعم از زمین، تجهیزات و نیروی کار در اختیار و موجود می باشد،لکن آنچه باعث پیوستگی این عوامل خواهد شد تأمین مالی است. لذا نیاز است تمرکزی جدی بر روی تأمین مالی بخش مسکن صورت گیرد.به صورت جزئی تر مشکلات موجود درنظام تأمین مالی مسکن و مستغلات عبارتند از:

  • محدودیت منابع مالی در دسترس سازندگان
  • انعطاف اندک نظام بانکی
  • عدم موفقیت در زمینه فراهم کردن اهداف مناسب و در دسترس برای سرمایه گذاران املاک وتلاش برای جذب و نگهداری سرمایه گذاری ها به حوزه املاک و مستغلات
  • عدم وجود نهاد در حوزه پس انداز مسکن و مستغلات
  • حاکم بودن فضای غیررقابتی در نظام تأمین مالی مسکن(به نحوی که در کشور ما صرفا نظام بانکی برای تأمین مالی مسکن شناخته می شود)
  • عدم وجود نهاد در حوزه پس انداز مسکن

اظهار نظر