۹۷ درصد تراکنش‌های بانک ایران زمین غیر حضوری است

سه‌شنبه 12 فوریه 2019 در 16:56


مدیر امور تحقیق و توسعه بازار بانک ایران زمین گفت: با ارائه سرویس‌های بانکداری باز در بانک ایران زمین، این بانک تا سال ۱۴۰۰ شعبه فیزیکی نخواهد داشت و همه سرویس‌ها دیجیتالی خواهد شد.

مدیر امور تحقیق و توسعه بازار بانک ایران زمین گفت: با ارائه سرویس‌های بانکداری باز در بانک ایران زمین، این بانک تا سال ۱۴۰۰ شعبه فیزیکی نخواهد داشت و همه سرویس‌ها دیجیتالی خواهد شد.

اصغر باباپور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بانکداری ایرانی درباره محصولات جدید این بانک که در نمایشگاه بانکداری دیجیتال رونمایی شد گفت: دو محصول در این نمایشگاه رونمایی شد. «آی زد بوم» در واقع تمام سرویس‌هایی است که یک فرد یا گروه می تواند از طریق سرویس‌های باز دریافت کند. دیگری هم اختصاص کارت هدیه بدون نیاز به شارژ در مقطع صدور است که الزامی برای شارژ در همان مرحله صدور وجود ندارد و مشتری می تواند پس از تهیه کارت در زمان دلخواه این کارت هدیه را شارژ کند. این محصول تکمیل کننده سبد کارت‌های هدیه در بانک ایران زمین است ضمن اینکه فهرست محصولات و خدمات این بانک را نیز تکمیل تر کرد.

وی با اشاره به حرکت بانک ایران زمین به سمت دیجیتالی شدن گفت: بانک ایران زمین از جمله پیشگامان ارائه سرویس ها و خدمات بر روی پلتفرم باز است. از افتخارات این بانک است که برای اولین بار این موضوع توسط بانک ایران زمین مطرح شد و یکی از اولویت‌های در نظر گرفته شده نیز حرکت در مسیر دیجیتال شدن است. بعد از این اتفاق بانک های دیگر این مسیر را آغاز کرده اند که در نمایشگاه سال گذشته نیز دیده می شد. این موضوع باعث مسرت است که دیجیتالی شدن بانک‌ها از بانک ایران زمین شروع شده است و بقیه بانک ها هم در همین مسیر حرکت می کنند.

باباپور ادامه داد: امروزه تمامی خدمات و سرویس‌های بانک ایران زمین می‌تواند به مشتریان این بانک و مخاطبان خارج از این بانک ارائه شود. هم چنین بسیاری از سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های پرداخت و انتقال وجه از خدمات بانک ایران زمین بهره می‌برند.

وی درباره کارآیی و عملکرد شعبه دیجیتال در مجتمع مگامال تهران گفت: این شعبه یک نمونه ای از بانکداری دیجیتال بدون حضور نیروی انسانی است و تمامی خدمات از طریق ماشین‌ها و دستگاه‌های نصب شده انجام و کلیه خدمات دیجیتالی از طریق این شعبه به مردم عرضه می‌شود.

مدیر امور تحقیق و توسعه بازار بانک ایران زمین با اشاره به اینکه هم اکنون ۹۷٫۶ درصد تراکنش های این بانک بیرون از شعبه است و عملا ۳ درصد تراکنش‌ها داخل شعبه است و اگر کارکرد شعبه ها تغییر نکند عملا تا مدتی دیگر، کارکردی نخواهند داشت.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا زیرساخت‌ها برای بانکداری باز و دیجیتالی به صورت کامل در بانک ایران زمین فراهم شده است؟ گفت: به عنوان نمونه سرویس «آی زد بوم» را می‌توان یکی از همین زیرساخت‌ها قلمداد کرد. این زیرساخت‌ها می تواند در اختیار همه باشد. این بانک در این مسیر جدید، به دنبال اضافه کردن شعبات فیزیکی نیست و فقط این سرویس ها هستند که در اختیار مشتریان قرار می گیرند تا در هر نقطه‌ای از دنیا بتوانند خدمات دریافت کنند.

باباپور ادامه داد: زیرساخت‌های تامین شده از سوی بانک ایران زمین برای هر گروه مشتری و استارت آپ امکان توسعه بانکداری دیجیتال را می دهد. این هدفگذاری بانک است و در همین مسیر پیش می‌رود. در این زمینه باید گفت بانک ایران زمین تا سال ۱۴۰۰ به هدفگذاری های این حوزه خواهد رسید و هر سال یک گام بلند بر خواهیم داشت تا در آن سال بانک ایران زمین تمام دیجیتال شود.

وی درباره استقبال از سرویس های مبتنی بر بانکداری دیجیتال در بانک ایران زمین گفت: بسترها برای حضور و فعالیت فین تک‌ها و استارتاپ‌ها مه سرویس های باتنکی را می‌خواهند وجود دارد. گروه‌های دیگر از قبیل مشتریان و مردم نیز رفته رفته از این خدمات استفاده می کنند.

باباپور افزود: سیستم‌ها و سرویس های بانک ایران زمین یکپارچه است و به عنوان مثال یک مشتری برای دریافت تسهیلات می‌تواند از دستگاه‌های خودپرداز درخواست خود، از اینترنت بانک مدارک خود و از موبایل بانک مبلغی برای حساب تعیین شده را واریز نماید و نیازی نیز به حضور در شعب نداشته باشد.

این مسیر و هدفگذاری تعیین شده در بانک ایران زمین است. در مجموعه سیستم بر اساس درخواست مشتری کار می کند. وقتی سرویس‌ها شخصی سازی شده و بر اساس توان افراد ارائه شود مشتری به راحتی از همه این خدمات به صورت یکجا و متمرکز بهره می برد.

اظهار نظر