یک گزارش واقع‌گرایانه از وضعیت زنان طی ۴۰ سال پس از انقلاب

شنبه 26 ژانویه 2019 در 22:40


 معاون رئیس جمهور در اموز زنان و خانواده ضمن رونمایی از گزارش «روند ۴۰ شاخص در ۴۰ سال» در خصوص تحولات حوزه زنان پس از انقلاب، در کنار بیان شاخص‌های رشد در هر بخش معایت و نواقص‌ها را نیز بیان کرد.

نشست خبری معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با یک تفاوت نسبت به نشست‌های مشابه اعلام برنامه‌های چهلمین دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار شد.

در این نشست ابتدا بهناز موحدی، مدیرکل برنامه‌ریزی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به تشریح گزارش «تحولات جامعه زنان ایران به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی؛ روند ۴۰ شاخص در ۴۰ سال» پرداخت و گفت: در این گزارش که برای اولین بار تهیه شده است تحولات جامعه زنان ایران در ۴۰ شاخص مورد توجه و بررسی قرار گرفته است.

وی شاخص‌های آموزش و پرورش و مهم‌ترین دستاورد این شاخص یعنی باسواد شدن ۸۴,۲ درصد زنان، شاخص آموزش و پژوهش و مهم‌ترین دستاورد این شاخص یعنی افزایش تعداد زنان عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها به ۲۰ هزار نفر، شاخص سلامت و بهداشت که مهم‌ترین شاخص آن افزایش امید به زندگی است، شاخص سلامت کودکان و کاهش مرگ و میز کودکان تازه متولد شده تا پنج ساله، شاخص ورزش و افزایش فدراسیون‌های فعال در حوزه زنان به ۴۹ فدراسیون و … را مطرح و اعلام کرد: این اطلاعات در اختیار رسانه‌ها قرار داده شده است تا به اطلاع عموم مردم برسانند.

در ادامه این نشست ابتکار با تأکید بر اینکه تمام مطالب این گزارش بر اساس آمار تهیه شده و حتی جایی که ما پیشرفت زیادی نداشته‌ایم از جمله در مشارکت اقتصادی باز هم واقعیت‌ها را بیان کرده‌ایم، گفت: این سند حتماً کاستی‌هایی دارد که ما از اظهار نظر صاحبنظران در این زمینه استقبال می‌کنیم.

اینکه ما در عرصه‌های مختلف پیشرفت‌ داشته‌ایم به معنای نادیده گرفتن کمبود‌ها نیست

وی با تأکید بر اینکه ما در عرصه‌های مختلف پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم اما این به معنای نادیده گرفتن کمبود‌ها نیست، گفت: در همه مسائلی که مطرح شد همچنان مشکلات و در عرصه قانونی نواقصی داریم.

ابتکار با اشاره به اینکه در حوزه آموزش پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم، گفت: این مسئله موجب نمی‌شود دختران بازمانده از تحصیل و مدیریت زنان در آموزش و پرورش را نادیده بگیریم. تعداد زنانی که استاد دانشگاه شده‌اند زیاد شده اما تعداد زنانی که به رتبه استادی رسیده‌اند یا تعداد زنانی که در مدیریت آموزش عالی حضور دارند کم است.

وی ادامه داد: پیشرفت‌های ما در حوزه بهداشت زنان خوب بوده اما همچنان مشکلاتی در دسترسی به خدمات بهداشتی و آموزشی به ویژه آموزش بهداشت باروری زنان داریم. ما همچنان در حوزه اشتغال فراز و نشیب‌‌های زیادی داریم و یکی از مشکلات ما اشتغال غیر رسمی خانم‌ها است. البته طی چند سال اخیر شرایط بهتر شده است. در موضوع تأمین اجتماعی نیز عرصه زنان سرپرست خانوار عرصه مهمی است که باید مورد توجه قرار داشته باشد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه در اوایل انقلاب توقع این همه پیشرفت در حوزه ورزش بانوان وجود نداشت، گفت: یک سوم تیمی که به بازی‌های آسیایی اعزام شد و یک سوم مدال‌هایی که کسب شد متعلق به بانوان بود و پیش بینی ما این است که در آینده این رقم به نصف افزایش پیدا کند. اما همچنان دسترسی زنان به امکانات ورزشی در شهرستان‌ها و سایر مناطق کشور کم است.

وی ادامه داد: میزان مشارکت سیاسی زنان از انقلاب ۵۷ تا به امروز بسیار بالا بوده و در انتخاب شدن هم خانم‌ها حضور داشته‌اند اما این حضور کافی نیست. حضور خانم‌ها در سمت‌ها و مسئولیت‌های تصمیم‌ساز کشور هم رو به رشد بوده اما کافی نیست. حضور نویسندگان، کارگردانان، تهیه کنندگان و … خانم در فعالیت‌های هنری نیز برجسته است اما همچنان موانعی وجود دارد که باید برطرف شود اما تمام این گزارش نشان دهنده حرکت زنان به سمت تعالی است.

در ادامه این نشست خبری، ابتکار در پاسخ به این سؤال که هدف‌گذاری حضور ۳۰ درصدی زنان در مشاغل مدیریتی در چه وضعیتی قراردارد؟ گفت: ما برای وزرا و استانداران دو کارنامه مجزا باز کرده‌ایم. کارنامه استانداران نشان دهنده افزایش انتصاب ۶۰ درصدی بانوان در سمت‌های بخشدار، مدیرکل، فرماندار، معاون فرماندار، معاون استاندار و … است. کارنامه ورزا در میزان انتصاب بانوان نیز نشان دهنده رشد ۱۴,۷ درصدی است و هنوز تا ۳۰ درصد فاصله داریم.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص دیدگاه حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در مورد لایحه منع خشونت علیه زنان که مطرح کرده بود این لایحه قابل اصلاح نیست و شاید نیاز باشد لایحه جدیدی مطرح شود، گفت: ما از این موضع‌گیری تعجب کردیم. طی یک سال اخیر این لایحه به صورت تخصصی با معاونان، قضات، دادستان‌ها و کارشناسان مطرح و نشست‌های تخصصی برای آن برپا شد و ما امیدواریم این لایحه به چرخه طولانی بازنگری بازنگردد چرا که از نظر ما این لایحه قابل اصلاح است و ایراد اصلی که به آن وارد شده موضوع حبس و مجازات‌های تعیین شده است؛ در این خصوص ما اعلام کردیم اگر مجازات جایگزین به نحوی تعیین شود که بازدارنده باشد می‌توان آن را اصلاح کرد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در واکنش به وضعیت زنان سرپرست خانوار که شرایط اقتصادی جامعه مشکلات زیادی برای آنها ایجاد کرده است؟ گفت: بر اساس آمار وزارت کار سه و نیم میلیون زن سرپرست خانوار داریم که البته همه آنها نیاز به حمایت ندارند. ستادی در معاونت زنان تشکیل شده که تقسیم‌کار ملی در این زمینه را انجام و تکلیف و وظایف هر نهاد را در خصوص زنان سرپرست خانوار مشخص خواهدکرد.

ازدواج زیر ۱۳ سال دختران باید متوقف شود

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در خصوص تصویب قانون ممانعت از کودک همسری امیدواری وجود دارد؟ گفت: این مسئله از دو بعد حقوقی و فرهنگی قابل پیگیری است. از منظر حقوقی ما و مجلس تمام تلاشمان را انجام داده‌ایم و البته نباید ناامید شد. ازدواج زیر ۱۳ سال دختران باید متوقف شود. این نوع ازدواج بسیار آسیب‌زا است و میزان طلاق در آن بسیار بالاست. ما همچنان پیگیر این مسئله هستیم. از منظر فرهنگی نیز با علمای مناطق مرزی نشست‌هایی داشتیم. کودک همسری با ترک تحصیل و بازماندگی از تحصیل دختران ارتباط دارد که در این زمینه نیز با آموزش و پرورش در حال اقدام مشترک هستیم.

ابتکار در خصوص ورود زنان به ورزشگاه‌ها نیز گفت: دولت دستورالعملی را در خصوص وظایف و مسئولیت‌های سالم سازی فضای ورزشگاه‌ها صادر کرده است. ما نشست‌‌هایی نیز با باشگاه‌های هواداران داشته‌ایم که بر روی فضای فرهنگی ورزشگاه‌ها کار کنند و به نظر می‌رسد مشکلات در این زمینه به حداقل رسیده است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در خصوص میزان استفاده از شاخص‌های جهانی برای بررسی میزان پیشرفت‌های بانوان ایرانی طی ۴۰ سال اخیر، اعلام کرد: در تعدادی از شاخص‌ها، شاخص‌های جهانی مورد توجه بوده است. برخی مطرح می‌کنند که اگر انقلاب هم نبود این تحولات رخ می‌داد، ما می‌خواهیم بگوییم اگر انقلاب رخ نمی‌داد این تحولات در آموزش و پرورش رخ نمی‌داد چرا که خانواده‌های متدین به نظام آموزشی آن زمان اعتماد نداشتند.

ابتکار اعلام کرد: گزارش دومی از سوی معاونت امور زنان در تحلیل گزارش اول منتشر خواهدشد.

وی با تأکید بر اینکه در اوایل انقلاب کج‌اندیشی‌ها و نگرانی‌هایی در حوزه زنان وجود داشته است، گفت: امام راحل مصاحبه‌هایی داشتند که عمده سؤال‌ها در خصوص وضعیت زنان بود که چه اتفاقی برای زنان در جمهوری اسلامی رخ خواهد داد اما دیدگاه امام (ره) راه را باز کرد. نگرانی‌ها در آن مقطع این بود که حضور زنان در جامعه ارزش‌های اخلاقی را متزلزل کند اکنون هم عده‌ای همین تفکر را دارند اما دیدیم که جاهای زیادی فقدان حضور خانم‌ها به سلامت اجتماعی صدمه زده است.

ابتکار در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص لایحه منع خشونت علیه زنان، گفت: کلیات این لایحه و ضرورت آن را همه قبول دارند. مهم است که بگوییم در جمهوری اسلامی خشونت علیه زنان جایی ندارد و ما همچنان در حال کار بر روی این مسئله هستیم.

اظهار نظر