گلایه رییس سازمان مدیریت بحران از انتقادها

پنج‌شنبه 2 می 2019 در 17:34


رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه این سازمان تنها یکصد نفر نیرو در کل کشور دارد، گفت: مگر می شود با این تعداد نیرو، از سیلی که شمالی ترین تا جنوبی ترین استان کشور را در بر گرفت، جلوگیری کرد؟

پارک علم و فناوری دانشگاه تهران امروز چهارشنبه میزبان برگزاری همایش «نقش فناوری در کاهش آسیب های حوادث طبیعی» با حضور اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و جمعیت دانشگاه ها مدیران پارک های علم و فناوری و کارشناسانی از سازمان های مختلف بود.
عباس زارعی هنزکی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در ابتدای این رویداد در سخنانی، با اشاره تجارب جهانی مشابه در این زمینه، هدف از برگزاری این همایش را آشنایی هرچه بیشتر دانشگاهیان با این تجارب در مدیریت بحران عنوان کرد.
وی اهمیت توجه به پژوهش و فناوری های خاص در حوزه مدیریت بحران را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: در واقع این نشست به نوعی واکاوی برخی از مشکلات فنی سازمان های مرتبط در جریان بحران اخیر سیل در کشور و ارائه راه حل از سوی جامعه دانشگاهی در این حوزه است.
سرهنگ سلمان آدینه وند رئیس تحقیقات و پژوهش نیروی انتظامی تهران بزرگ نیز در این همایش در سخنانی کوتاه، نقش موثر نیروی انتظامی در شرایط وقوع بحران و حفظ امنیت به منظور امدادرسانی مناسب و همچنین مقابله با اخلال در فرآیند مدیریت بحران را مورد تاکید قرار داد.
وی با بیان اینکه، تنها چیزی که نیروی انتظامی را در بحران اخیر آزار داد، بحث کنترل جمعیت بود، گفت: این بدان معنی است کنترل جمعیت و برنامه ریزی در این زمینه نیازمند برخورداری از سامانه به روز است که نیروی انتظامی بتواند از آن برای کنترل جمعیت استفاده کند.
رئیس تحقیقات و پژوهش نیروی انتظامی تهران بزرگ در ادامه، ترجمه دانشگاهی برای ارائه ایده ها و طرح های خلاقانه به نیروی انتظامی در جهت خدمت رسانی هرچه بهتر به شهروندان را خواستار شد.
اما سخنران بعدی این آئین، اسماعیل نجار رئیس مدیریت بحران کشور بود که پیش از مطرح کردن درخواست‌هایش، سخنان خود را با گله از برخی انتقادات در مورد عملکرد سازمان مدیریت بحران شروع کرد.
وی با بیان اینکه، سازمان مدیریت بحران یک سازمان ثبت نفره است، گفت: این سازمان در حقیقت یک سازمان سیاست گذار حمایت کننده، هماهنگ کننده و هدایت کننده است.
نجار ادامه داد: مگر ما می توانیم با این ۱۰۰ نفر از سیلابی که از شمالی ترین تا جنوبی ترین استان کشور را در بر گرفت، جلوگیری کنیم؟
رئیس سازمان مدیریت بحران با اشاره به تعریف مدیریت بحران اظهار کرد: از نظر من مدیریت بحران فرایندی از ذیل تا صدر است.
وی با اشاره به همگانی بودن مسئولیت مدیریت بحران در کشور گفت : اگر قرار است خانه ای ساخته شود باید اصول و مهندسی در آن رعایت شود یا خیر؟ چرا در سر پل ذهاب آنجایی که همه چیز به هم می‌ریزد یک خانه سالم می ماند، اما یک خانه بتنی امروز ساز که با نظرات مهندسی ساخته شده فرو می ریزد؟
نجار ادامه داد: چرا پلی که شاید بیش از ۸۰۰ تا ۹۰۰ سال قبل روی رودخانه خروشان ساخته شده دوام می آورد اما پل دیگری که دو سال قبل ساخته شده فرو می ریزد؟ چرا بیمارستانی که در سرپل ذهاب و اسلام آباد ساختیم فرو می ریزد و نمی توان حتی یک مجروح را در آن مداوا کرد اما ساختمان های قدیمی تر استوار و پابرجا باقی می مانند؟
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه، اهمیت نظارت بر ساخت و سازها در کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: به طور حتم در ساخت و سازها در کنار سیمان، ایمان نیز لازم است.
وی همچنین ضمن انتقاد از نحوه ساخت و ساز در مناطق پر خطر در کشور، به اشکالات فنی و مهندسی ساخت و ساز در حاشیه رودخانه ها اشاره و لزوم مدیریت همگانی برای رسیدن به نقطه مطلوب را مورد تاکید قرار داد.
نجار سپس از متخصصان به طور خاص در دو حوزه پیش بینی وضعیت جوی و همچنین اسکان اضطراری و موقت خواستار کمک و ارائه طرح های جدید و خلاقانه به منظور مدیریت هرچه بهتر بحران در کشور شد.
وی در خصوص مشکل پیش بینی های جوی در کشور خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در مورد خوزستان تا آبان ماه سال گذشته تمام نگرانی ها از تامین آب شرب خوزستان در تابستان سال جاری بود، اما از ماه آذر سال گذشته هواشناسی پیش‌بینی باران کرد.
نجار با بیان اینکه، سازمان هواشناسی کشور امسال شرایط جوی را نسبت به ساله ای گذشته بهتر پیش بینی کرده است، افزود: البته آنها باز هم انتظار این حجم از بارندگی را نداشتند.
وی با اشاره به فعالیت دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری در حوزه ساخت انواع ربات ها، از جامعه فناور دانشگاهی درخواست کرد که تنها به ساخت ربات های فوتبالیست بسنده نکنند و ربات های زنده یاب و مرده یاب نیز طراحی کنند.
نجار سپس به مشکل اسکان اضطراری در کشوراشاره کرد و گفت: چادر به عنوان اسکان اضطراری در هوای گرم کاربرد دارد، نه بارانی، ضمن اینکه کانکس ها نیز برای اسکان موقت مناسب نیستند، همانگونه که در غرب کشور مشکلات متعددی را شاهد بودیم.

اظهار نظر