گردش مالی صنعت دام و طیور کشور 134 هزار میلیارد تومان است

دوشنبه 23 جولای 2018 در 22:11


«علیرضا رفیعی پور» روز دوشنبه در بیستمین کنگره دامپزشکی ایران و نخستین نمایشگاه بین المللی «ایران وت» در محل مصلی امام (ره) تهران، افزود: صنعت دام و طیور، اسب و زنبور عسل کشور نیز صنعت های پویا، پایدار و دایمی است که می توانند به مرور جایگزین نفت شوند.
«علیرضا رفیعی پور» روز دوشنبه در بیستمین کنگره دامپزشکی ایران و نخستین نمایشگاه بین المللی «ایران وت» در محل مصلی امام (ره) تهران، افزود: صنعت دام و طیور، اسب و زنبور عسل کشور نیز صنعت های پویا، پایدار و دایمی است که می توانند به مرور جایگزین نفت شوند.
به گفته وی، گردش مالی صنعت نفت ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است درحالی که این طلای سیاه روزی تمام خواهد شد؛ امیدواریم روزی برسد حداقل در یک چاه نفت را ببندیم و برای آیندگان بگذاریم.
وی ادامه داد: امروز به مشکلات حوزه خود مسلط هستیم اما در شرایطی قرار داریم که باید هر سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه در کنار بخش خصوصی به میدان بیایند و کمک کنند تا مشکلات حل شود.
رفیعی پور ادامه داد: به طور نمونه باید به نحوی عمل کنیم که بخشی از مشکلات امسال تا سال آینده برطرف شده باشد نه این که مشکل روی مشکلات اضافه شود.
وی با بیان اینکه از قدمت صنعت دام، طیور و آبزیان بیش از نیم قرن می گذرد گفت: اکنون خروجی علمی ما در سطح دانشگاه ها و فارغ التحصیلان حوزه دامپزشکی به حدی رسیده که مازاد نیرو داریم؛ اما آیا در بخش فناوری، کنترل بیماری های دامی، نظارت برفراورده های دامی و تضمین کیفیت موفق بوده ایم یا خیر؟
رفیعی پور با بیان اینکه امروز در صنعت دام و طیور همچون تولید لبنیات و گوشت مرغ به خودکفایی رسیده ایم، افزود: یک زمانی واردکننده محصولات لبنی و طیور بودیم اما اکنون مازاد تولید داریم و باید آن را صادر کنیم زیرا از تولید سنتی به صنعتی رسیده ایم.
وی اضافه کرد تحولاتی در این بخش کشور رخ داده که واحدهای تولیدی مرغداری، دامداری و آبزی پروری با بهره جستن از همه امکانات و آخرین فناوری های روز دنیا و های تک و دستگاه های تمام مکانیزه استفاده می کنند؛ اما با این حال هنوز در بخش تولید، مراقبت از بهداشت و اقتصاد کشور با چالش جدی روبرو هستیم زیرا زمانی که در یک اپیدمی بیماری قرار می گیریم با میلیاردها تومان خسارت مواجه می شویم.
این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی، دو واژه بهره وری و امنیت غذایی را از اولویت های دامپزشکی برشمرد و اظهارداشت: افزایش بهره وری در تولید، نه تنها به اقتصاد تولید کننده بلکه به اقتصاد و توسعه کشور کمک می کند؛ همچین با ایجاد بازار هدف تولیدکننده را برای تولید غذای سالم، بهداشتی و با کیفیت و در نهایت امنیت غذایی ترغیب می کنیم.
وی اضافه کرد: باید بدانیم که سه حلقه مدیریت تولید، بهداشت و بازار به هم پیوسته اند و نمی توان اینها را از یکدیگر جدا کرد؛ زیرا در حوزه مدیریت تولید، مدیریت بهداشتی و بازار باید حرفی برای گفتن داشته باشیم؛ اگر مشکلی به وجود آید یعنی در یکی از این سه حوزه خوب عمل نکرده ایم.
به گفته رفعیعی پور، مدیریت بازار ما دچار سونامی است که به تولیدکنندگان صدمه جدی می زند زیرا وضعیت بازارشان مشخص نیست.
وی با انتقاد از کسانی که با هر مشکلی در تولید موادخام، سازمان دامپزشکی را نشانه می گیرند، افزود: در زنجیره صنعت طیور بیش از ۲۰ ارگان دولتی و غیردولتی حمل و نقل و غیره دخیل هستند، اما وقتی مشکلی پیش می آید فقط سازمان دامپزشکی را می شناسند در حالی که باید عملکرد کل زنجیره را بررسی کرد.

**ارائه آخرین دستاوردهای جدید علمی در کنگره
«پیام محبی» رییس جامعه دامپزشکی ایران نیز در این کنگره گفت: در بیشتر کشورهای پیشرفته دنیا همچون سوئیس و انگلستان شهروندان علاقه ای برای سکونت در شهرها ندارند و زیرا شرایط اقتصادی روستاهایشان به مراتب کیفی تر از شهرهاست و این بیانگر جایگاه مهم دامپزشکی و دامپزشکان است.
وی اظهارداشت: این دوره از کنگره با هدف گسترش سطح دانش در حوزه علوم دامپزشکی، ارایه آخرین دستاوردهای جدید علمی، توسعه همکاری های صنفی و افزایش مهارت های تخصصی به عنوان بزرگترین رخداد علمی دامپزشکی کشور است.
وی نقطه قوت و تمایز بیستمین دوره کنگره دامپزشکی ایران را برپایی نخستین نمایشگاه تخصصی دامپزشکی و فناوری های نوین( ایران وت) در فضایی بسیار گسترده دانست و افزود: این نمایشگاه به منظور ارایه ظرفیت ها و توانمندی های صنعت دامپزشکی کشور، فراهم سازی فضای گفت و گو، ارتباط چهره به چهره با شرکت های فعال داخلی و خارجی در بخش های متنوع دامپزشکی و کمک به توسعه اقتصاد دامپزشکی برپا شده است.
به گفته وی، حضور در نمایشگاه یادشده فرصتی مناسب برای دیدار با طیف وسیعی از مدیران انجمن ها و اتحادیه ها، مقام ها و مسئولان ارشد دولتی، متخصصان و کارشناسان، سرمایه گذاران، پرورش دهندگان دام و طیور، توزیع کنندگان و تامین کنندگان تجهیزات صنعتی، صنایع خوراک، شرکت های دارویی و واکسن از داخل و خارج از ایران است.
وی اضافه کرد: بدیهی است که این نمایشگاه در تحقق حمایت از تولیدهای داخلی و کمک به صادرات نقش مهمی ایفا می کند.
بیستمین کنگره دامپزشکی ایران و نخستین نمایشگاه بین المللی «ایران وت» از یکم تا سوم مردادماه به مدت سه روز در مصلی امام خمینی(ره) تهران برپاست.
برای این همایش ۴۰۰ مقاله علمی در حوزه دامپزشکی و تجهیزات ارایه شده و برای نخستین بار در این کنگره پنل تخصصی حقوق حیوانات و اخلاق پزشکی برگزار می شود.
در این کنگره علمی موضوع هایی همچون بیماری های عفونی دام های بزرگ، بیماری های عفونی پرندگان صنعتی و زینتی، بیماری های عفونی حیوانات خانگی، بیماری های جانوران حیات وحش، پاتوبیولوژی بیماری های دام، طیور، آبزیان و حیات وحش، جراحی، هوشبری و تصویربرداری تشخیصی در دامپزشکی، بیماری های متابولیک و غیرعفونی در دام های بزرگ و حیوانات خانگی، بیماری های تغذیه ای، متابولیک و غیرعفونی در پرندگان، گیاهان دارویی در طب حیوانات و اورژانس های دامپزشکی دنبال می شود.
همچنین علوم دارویی، واکسن و فرآورده ای بیولوژیک در دامپزشکی، تشخیص های آزمایشگاهی در دامپزشکی، بهداشت و بیماری های زنبورعسل و حشرات مفید، بهداشت، خوراک و تغذیه مدرن در دامپزشکی، بهداشت و ایمنی مواد غذایی با منشا دامی، علوم پایه در دامپزشکی، بیماری های زئونوتیک، بهداشت و بیماری های آبزیان پرورشی و زینتی، اشتغال، کارآفرینی و رسانه در دامپزشکی، آسیب شناسی وضعیت آموزش و حرفه دامپزشکی در ایران از دیگر موضوع های پزشکی محور در این کنگره دامپزشکی است.

اظهار نظر