کریمی طبسی: هدف ما، توسعه روابط ایران و لیتوانی با همکاری و حمایت بخش های مختلف است

سه‌شنبه 27 نوامبر 2018 در 19:19


کنسول افتخاری لیتوانی در تهران طی مراسم معرفی خود، بر بهره‌برداری دو کشور از ظرفیت‌های بسیار سیاسی و اقتصادی برای افزایش مناسبات تهران و ویلنیوس تاکید کرد.

دکتر محسن کریمی طبسی، سفیر صلح جهانی و کنسول افتخاری لیتوانی در ایران:در جهان امروزی آنچه می تواند بیشترین خدمت را به مردم سراسر دنیا ارائه نماید و توسعه همه جانبه را میسر سازد، علم، فناوری و بهره مندی از ظرفیت های فرهنگی – سیاسی و على الخصوص دیپلماسی صلح می باشد و ما در این همایش گرد هم آمده ایم تا در راستای تقویت دیپلماسی صلح از طریق همکاری های علمی، ارتباطات دانشگاهی و گردشگری گامی موثر و بلند در سربلندی هر دو کشور بر داریم. توسعه روابط ایران و لیتوانی با همکاری و حمایت بخش های مختلف سیاسی، علمی، اقتصادی و گردشگری از اهداف اصلی این همایش می باشد.

دکتر محسن کریمی طبسی، سفیر صلح جهانی و کنسول افتخاری لیتوانی در ایران، در همایش همکاری علمی، فرهنگی و گردشگری ایران و لیتوانی که عصر امروز در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد، ضمن تشکر از حضور مسئولین و سیاست مداران و مدیران محترم حوزه علمی، فرهنگی، گردشگری جمهوری لیتوانی، جمهوری اسلامی ایران و سفرای محترم کشور های اروپایی، خاطرنشان کرد:ضمن خیر مقدم به جناب آقای بروز گا سفیر محترم جمهوری لیتوانی (نماینده وزارت خارجه) و هیئت همراه، فرصت را مغتنم می شمارم تا به عنوان کنسول افتخاری جمهوری لیتوانی در جمهوری اسلامی ایران به اختصار نکاتی را پیرامون روابط دو کشور و فرصت های علمی، فرهنگی و گردشگری فی ما بین را ارائه نمایم.

کنسول افتخاری جمهوری لیتوانی در جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در جهان امروزی آنچه می تواند بیشترین خدمت را به مردم سراسر دنیا ارائه نماید و توسعه همه جانبه را میسر سازد، علم، فناوری و بهره مندی از ظرفیت های فرهنگی – سیاسی و على الخصوص دیپلماسی صلح می باشد و ما در این همایش گرد هم آمده ایم تا در راستای تقویت دیپلماسی صلح از طریق همکاری های علمی، ارتباطات دانشگاهی و گردشگری گامی موثر و بلند در سربلندی هر دو کشور بر داریم.

کریمی تاکید کرد: توسعه روابط ایران و لیتوانی با همکاری و حمایت بخش های مختلف سیاسی، علمی، اقتصادی و گردشگری از اهداف اصلی این همایش می باشد.

وی افزود: کشورها در مناسبات خارجی خود به مزیت نسبی برآمده از این ارتباطات توجه می کنند و تلاش برای بهره برداری حداکثری از این مزیتها از اهداف اصلی دولت هاست. کشوری مانند لیتوانی از مزیت های نسبی ویژه ای برخوردار است و این موضوع می تواند پایه و اساس شکل گیری روابط ایران با این کشور باشد.

سفیر صلح جهانی تأکید کرد: اکنون زمان مناسبی برای توسعه روابط دو کشور در راستای گسترش صلح در جهان شروع شده است علیرغم شرایط ایجاد شده، شاهد آن هستیم که امروز میزبان کشوری از اتحادیه اروپا می باشیم که در این نشست نمایندگانی از حوزه گردشگری، حوزه علمی و دانشگاه های منتخب و حوزه فرهنگی – هنری جمهوری لیتوانی حضور دارند.

وی یادآوری کرد: در سال ۲۰۱۸ سه کشور حوزه بالتیک (استونی، لتونی و لیتوانی) صد سالگی استقلال خود را جشن می گیرند، در صد سال پیش مردم کشور لیتوانی تصمیم گرفتند که مسئولیت آینده خود را به دست گیرند و تقریبا صد سال درگیر ساختن کشور خود هستند و اکنون می توانند احساس آزادی کنند و می توانند دستاوردهای خود را با جهان به اشتراک بگذارند.

کریمی ادامه داد: امروز و در جشن ۱۰۰ سالگی استقلال کشور لیتوانی؛ مهمانانی از جمهوری اسلامی ایران که شامل نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، مدیران، روسای ادارات و مسئولین محترم وزارت امور خارجه، مدیران محترم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مدیران محترم حوزه گردشگری جمهوری اسلامی ایران، نمایندگان و مدیران محترم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی جمهوری اسلامی ایران، روسای محترم، معاونین آموزشی، دانشجویی و امور بین الملل دانشگاه های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اعضای محترم هیئت علمی، نمایندگان حوزه دانشجویی و جمع کثیری از بزرگان تجارت حضور دارند.

سفیر صلح جهانی اظهار کرد: در عصر حاضر، جهانی شدن، وابستگی متقابل کشور ها به ویژه کشورهای در حال توسعه را افزایش داده و مبادلات و تعاملات علمی، فرهنگی و گردشگری را ضرورتی اجتناب ناپذیر نموده است که در همین راستا کنسولگری جمهوری لیتوانی در جمهوری اسلامی ایران، با برگزاری اولین همایش همکاری های علمی، فرهنگی و گردشگری زمینه ایجاد و توسعه همکاری ها و مبادلات علمی و فرهنگی را برنامه ریزی نموده است.

وی افزود: این همایش در دو محور گسترش ارتباطات گردشگری و فرهنگی و توسعه همکاری های علمی و مطالعاتی برگزار خواهد شد. در قسمت اول همایش میزبان مهمانانی از حوزه گردشگری و فرهنگی دو کشور هستیم و در قسمت دوم برنامه میزبان نخبگان علمی و دانشگاهی کشور ایران و نمایندگان دانشگاه های منتخب کشور لیتوانی می باشیم.

کریمی طبسی با اشاره به اینکه، جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۷ در بین ۲۵ کشور برتر تولید کننده علم دنیا، با رشد ۸٫۹ درصد رتبه اول رشد علمی را کسب کرده است گفت: در حال حاضر در ایران قریب به ۲۷۰۰ دانشگاه و موسسه آموزشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وجود دارد و حدود سه میلیون و پانصد هزار دانشجو در این مراکز در حال تحصیل هستند. از طرفی رتبه علوم پزشکی ایران در بین کشورهای دنیا، ۱۷ می باشد، همچنین ایران با داشتن بیش از ۳۳۰۰۰ اثر ثبت شده ملی یکی از ۱۳۶ کشور دارای جاذبه گردشگری در جهان می باشد.

وی ادامه داد: با عنایت به این نکات و به منظور توسعه همکاری های علمی و فرهنگی در کنسولگری لیتوانی، مرکز همکاری های علمی، مطالعاتی و فرهنگی را با اهداف:
۱- ایجاد همکاری های مشترک علمی و تحقیقاتی فی مابین دانشگاه های دو کشور
۲- حمایت از اساتید محترم هیئت علمی و دانشجویان برای گسترش روابط علمی فی ما بین دو کشور
۳- راه اندازی خانه فرهنگ لیتوانی و برگزاری هفته فرهنگی لیتوانی در ایران همزمان با ۱۱ مارس و برگزاری نمایشگاه های علمی و فرهنگی مشترک
۴- همکاری مشترک در حوزه گردشگری به ویژه گردشگری سلامت
۵- راه اندازی مدرسه بین المللی زبان لیتوانی،که از مدیران محترم حاضر در جلسه، اساتید معزز، دانشجویان گرامی و مدعوین عزیز تقاضا دارم تا با همکاری با این مرکز, ما را در دستیابی به اهداف تدوین شده یاری نمایند.

سفیر صلح جهانی خاطرنشان کرد: افتخار داشته ام که صبح امروز در سی و دومین کنفرانس وحدت اسلامی بعنوان سفیر صلح جهانی سخنرانی نموده و پیشنهاد تاسیس اتحادیه صلح کشورهای اسلامی و دانشگاه صلح را خدمت سران، اندیشمندان و سیاستمداران حاضر در کنفرانس ارائه نمایم.

کریمی طبسی تاکید کرد:به منظور توسعه صلح در جهان با افتخار به عنوان سفیر صلح جهانی، اعلام می نمایم فدراسیون صلح را با هدف انجام اقدامات صلح طالبانه بین کشورهای درگیر جنگ و خشونت و حمایت از افراد بی دفاع، گسترش و به اشتراک گذاری توانمندی ها و نقاط قوت بین کشورها بعنوان رویکردی جدید به صلح، در کشور سوئیس تاسیس نموده که در این همایش، سایت این فدراسیون رونمایی خواهد شد، از همه علاقمندان به صلح دعوت می نمایم تا در این فدراسیون عضو شده و در راستای تحقق اهداف صلح طلبانه با ما همکاری نمایند.

کنسول افتخاری لیتوانی در ایران در پایان گفت: امید است با توسعه روابط، اقدامات مهمی در جهت افزایش تعاملات فی ما بین دو کشور لیتوانی و ایران در راستای صلح و دوستی صورت پذیرد.

اظهار نظر