کارنامه درخشان تولید داخلی در حوزه مکمل ها/خلل در صنعت، مسیرهای غیرقانونی ایجاد می کند

پنج‌شنبه 25 آوریل 2019 در 14:44


دکتر عباس کبریایی زاده رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش و رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی غذایی ایران ، دکتر مهناز خانوی عضو شورای سیاست گذاری همایش و مدیر کل امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو ، دکتر فرزین حلبچی دبیر علمی همایش ومدیر گروه پزشکی ورزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی تهران، دکتر عبدالحمید احمدی عضو شورای سیاست گذاری همایش و سرپرست معاونت فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان و دکتر جعفر میرفخرایی عضو شورای سیاست گذاری همایش از جمله حاضران در مراسم افتتاحیه بودند.

دکتر عباس کبریایی زاده رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی غذایی ایران و رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش، در مراسم افتتاحیه هفتمین همایش مکمل های غذایی و رژیمی بیان کرد: خدا را شکر که توانسته ایم در دوره ای از تاریخ کاری بکنیم. سال ۸۷ دیدیم که هجمه های شدیدی در حوزه مکمل ها وجود دارد. به این فکر افتادیم که اگر سندیکایی درست نکنیم، باید صنعت مکمل ها را از دست رفته بدانیم. در آن زمان ۸۰ درصد بازار مکمل ها در اختیار واردات بود. همت فراوانی توسط پیشکسوتان این حوزه صورت گرفت و توانستیم به نقطه ای که امروز هستیم برسیم.

وی ادامه داد: بخش عمده ای از همایش ها و نمایشگاه هایی که در سال های اولیه برگزار می شد با حضور شرکت های وارداتی بود. اما فهرست اسپانسرهای این همایش نشان می دهد که تعداد زیادی از حامیان ما، داخلی هستنند.

دکتر کبریایی زاده بیان کرد: همایش ها طی برگزاری مستمر با نگاه عالمانه همکاران، و فعالیت مطلوب شورای سیاست گذاری پیشرفت چشم گیری داشته است. دکتر کبریایی زاده در پایان صحبت هایش از پیشکسوتان و فعالان حوزه مکمل های غذایی و رژیمی تقدیر کرد.

دکتر فرزین حلبچی مدیر گروه پزشکی ورزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی تهران و دبیر علمی همایش، در مراسم افتتاحیه هفتمین همایش مکمل های غذایی و رژیمی بیان کرد: طبق برآوردها در سال ۲۰۲۴ تجارت مکمل ها، ۲۸۷ میلیارد دلار خواهد شد. طبق مطالعاتی که در آمریکا صورت گرفته، بازار مکمل ها مسئله مهمی به حساب می آید.

وی ادامه داد: چرخه مکمل های غذایی ۴ رکن اساسی دارد که برنامه ریزی ما روی این ارکان و برقراری تعامل بین آن ها بوده است. تولیدکنندگان و واردکنندگان – تجویزکنندگان – آگاه سازی مصرف کنندگان و پایش کنترل و نظارت مکمل های غذایی دارویی، این ارکان هستند. هدف ما مطابق سال های گذشته جمع کردن این گروه ها در کنار هم بوده است.

دکتر حلبچی گفت: با وجود خلل در فعالیت تولیدکنندگان و واردکنندگان، مسیر های غیرقانونی و غیرمطلوبی همچون قاچاق مکمل های بی کیفیت ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه در این برنامه شاهد حضور مطلوب پزشکان، کارشناسان تغذیه و داروسازان هستیم که نقش مهمی در ارائه و تجویز مکمل های مناسب برای مصرف کنندگان دارند. اگر اطلاعات، دانش و عملکرد مناسب در این زمینه موجود نباشد در تجویز و ارائه مکمل های غذایی رژیمی خلل ایجاد شده و شاهد عرضه این محصولات در عطاری ها و فروشگاه های اینترنتی خواهیم بود.

کارنامه درخشان تولید داخلی در حوزه مکمل ها

دکتر مهناز خانوی مدیر کل امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو بیان کرد: استقبالی که این دوره شده است شایسته تقدیر و تحسین است و نشان دهنده ی این است که این سمینار مسیر و جایگاه خود را پیدا کرده است.

وی ادامه داد: نقش سازمان غذا و دارو در این سمینار، استفاده از شرایط موجود است. به هر حال گردهمایی تولیدکنندگان و واردکنندگان و حلقه های مختلف صنعت، فرصت مناسبی است که بتوانیم فعالیت های صنعت را رویت کنیم.

دکتر خانوی گفت: از برگزارکنندگان این همایش قدردانی می کنیم. برگزاری این همایش ها، باعث می شود تولیدکنندگان بیشتری به صنعت اضافه شوند.

وی به بحث تولید اشاره کرد و گفت: خوشبختانه فرآیند تولید در سال ۹۷ فرآیند موفقی بوده است. به جرات می توانم بگویم که سالی پرتولید تر از سال پیش(۹۷) در حوزه تولید مکمل های با کیفیت نداشتیم.

دکتر خانوی ادامه داد: یکی از فعالیت های مثبت سال ۹۷ آموزش مسئولان فنی بوده. شرکت های تولیدکننده و واردکننده که برخوردار از حضور مسئولان فعال هستند که در بررسی پرونده ها و ورود مکمل ها به بازار نقش معناداری دارند.

بحث حساس سلامت مکمل های ورزشی

دکتر عبدالحمید احمدی سرپرست معاونت فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان، بیان کرد: دلیل اصلی حضور من در این برنامه ابراز قدردانی و تشکر از دستاندرکاران برگزاری این همایش است. افتخار این را داشتم که در چند دوره قبلی این همایش در خدمت عزیزان باشم. از این جهت که به صورت مستمر این برنامه برگزار می شود، جای تقدیر دارد.

وی ادامه داد: یکی از بخش های مهم در حوزه مکمل ها، بخش ورزش است. ما با یک جمعیت قابل توجه ورزشی مواجه هستیم که به عنوان مصرف کننده مکمل ها در این عرصه حضور دارند و قریب به ۲۳ هزار باشگاه ورزشی وجود دارند که مخاطب و مشتری مکمل های ورزشی هستند.

دکتر احمدی بیان کرد: بحث مکمل های ورزشی برای حوزه مدیریت ورزشی کشور، بحث بسیار مهمی است. اینکه ما اطمینان داشته باشیم که آنچه به عنوان مکمل ورزشی، مورد استفاده ورزشکاران قرار می گیرد از سلامت کافی برخوردار باشد.

وی گفت: وقتی خبرهایی می شنویم که بخشی از مکمل ها به صورت قاچاق توزیع می شود و به لحاظ سلامت، تضمینی ندارد نگرانی های زیادی برای ما ایجاد می شود. سودجویی و سوء استفاده در این حوزه باعث تخریب و تهدید سلامت افراد می شود.

تقدیر از پیشکسوتان حوزه مکمل ها

مراسم تقدیر از پیشکسوتان و فعالان حوزه مکمل ها، با حضور دکتر عباس کبریایی زاده رییس شورای سیاست گذاری همایش، دکتر رهبر مژدهی آذر پیشکسوت حوزه داروسازی، دکتر جعفر میرفخرایی دبیر انجمن تأمین‌کنندگان فراورده‌های طبیعی و گیاهان دارویی و دکتر کشاورز متخصص و پیشکسوت حوزه تغذیه، در هفتمین همایش مکمل های غذایی و رژیمی برگزار شد. دکتر مرتضی رفیعی تهرانی پیشکسوت و استاد داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر کمال لطفی احمدی استاد داروسازی و نویسنده کتاب تاریخچه صنعت داروسازی ایران و مهندس احمد خارزی عضو هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مکمل های غذایی و رژیمی، افرادی بودند که در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند.

تجلیل از شرکت های حاضر در هفتمین همایش مکمل های غذایی و رژیمی

مراسم تجلیل از شرکت های فعال در حوزه مکمل ها، بخشی دیگر از مراسم افتتاحیه هفتمین همایش مکمل های غذایی و رژیمی بود. در این مراسم از شرکت های حامی این همایش تقدیر به عمل آمد. شرکت داروسازی کارن، شرکت سرمایه گذاری شفا دارو، شرکت پوراطب ، شرکت دارودرمان سپهر، شرکت تدبیرکالاجم، شرکت لابراتوارهای رازک و شرکت مهبان دارو از جمله شرکت هایی بودند که در این بخش از مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند. هفتمین همایش مکمل های غذایی و رژیمی، از امروز (۴ اردیبهشت ۹۸) در هتل المپیک تهران، آغاز به کار کرده و تا ۶ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

افتتاح نمایشگاه جانبی هفتمین همایش مکمل های غذایی و رژیمی

نمایشگاه جانبی هفتمین همایش مکمل های غذایی و رژیمی امروز (۴ اردیبهشت ۹۸) با حضور دکتر عبدالحمید احمدی سرپرست معاونت فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان، دکتر عباس کبریایی زاده رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی غذایی ایران و رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش، دکتر مهناز خانوی مدیر کل امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو و دکتر فرزین حلبچی مدیر گروه پزشکی ورزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی تهران و دبیر علمی همایش افتتاح شد.

گفتنی است هفتمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی تا ۶ اردیبهشت ماه در هتل المپیک تهران برپاست.

انتهای پیام/

اظهار نظر