وصول ۲۰۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره امام رضا(ع)؛ ۴ همایش برگزار می‌شود

دوشنبه 6 مارس 2023 در 09:43


رییس بنیاد امام رضا(ع) گفت: امسال با چهار همایش به میدان آمدیم و امیدواریم سال آتی به ۱۰ همایش توسعه پیدا کنیم که اولین آنها همایش حکمرانی اسلامی مبتنی بر سیره و معارف رضوی است که در ایلام برپا خواهد شد.

 نشست خبری بیستمین همایش بین‌المللی امام رضا، ظهر امروز با حضور عوامل برگزاری این همایش‌ ، مرتضی سعیدی‌زاده، مدیر عامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) در سالن همایش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای نشست مرتضی سعیدی‌زاده، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) با اشاره به احادیثی که چگونگی توجیه عملکرد این بنیاد را مطرح می‌کند، اظهار کرد: در طول قرن‌های پس از امام رضا (ع) جریان احیای امر اهل بیت(ع) پویا بوده و جریان تشیع توانست امور مربوط به اهل بیت را در دوره تمدنی خود احیا کنند.

وی با بیان اینکه اگرچه همه امور اهل بیت احیا نشده اما در همین راستا ما با محوریت علم‌آموزی در راستای ترویج معارف اهل بیت حرکت می‌کنیم، می‌خواهیم به شناخت علوم اهل بیت برسیم و ابعاد مختلف آن را واکاوی کنیم، افزود: در کل زیبایی کلام اهل بیت(ع) در جریان رسانه‌ای بنیاد امام رضا (ع) مورد توجه است.

** ۲۰ رویداد رضوی در عرصه جشنواره‌های امام رضا(ع)

سعیدی‌زاده افزود: ما در جشنواره‌های امام رضا(ع) از ابتدای امسال ۱۶ جشنواره را به میدان آوردیم و ۴ همایش نیز برگزار می‌کنیم که در مجموع بیست رویداد می‌شود که با رویکرد عدالت فرهنگی در کل ایران توسعه و توزیع شده است. ما نگاهی به بوم تمام استان‌ها داریم و معتقدیم باید این رویداد‌ها شکل توسعه‌ای خود را در کل ایران تجربه کند. در دوره‌های قبل ۱۴۸ همایش برگزار شده و بیش از ۱۷ هزار اثر پژوهشی در این رویداد‌ها توسط جامعه علمی کشور به بنیاد ارسال شده و مورد ارزیابی قرار گرفته است.

** توسعه فرهنگی و رویکردهای بنیاد

وی اظهار داشت: ما دو فصلنامه علمی پژوهشی طراحی کردیم، یکی «فرهنگ رضوی» که ده سال سابقه دارد و تا امسال ۴۰ شماره از آن چاپ شده است و دیگری دومین فصلنامه علمی مجموعه است که امسال با عنوان «معارف اهل بیت» منتشر شد. با توجه به اینکه بنیاد نمی‌تواند خود را از جریان علمی اهل بیت جدا کند، ما نگاهمان این است که توسعه فرهنگی را در دستور کارمان قرار دهیم. از فصلنامه جدید بنیاد سه شماره چاپ شده و چهارمین شماره در پایان امسال منتشر می‌شود. در کل این همایش‌های علمی و پژوهشی منتج می‌شود به فصلنامه‌هایی که در محیط علمی کشور جایگاهی دارند.

مدیر بنیاد امام رضا (ع) در رابطه با همایش‌های امسال اضافه کرد: نگاه بلند مدتی داریم و فکر می‌کنیم سیره‌های فردی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی علمی، سیاسی و… امام رضا(ع) را باید مورد واکاوی قرار دهیم. امسال ۴ همایش به میدان آمده و امیدواریم سال آینده به ۱۰ همایش توسعه پیدا کنیم که هم استان‌های مختلف و هم موضوعات مختلف مورد توجه قرار گیرد. اولین رویداد این دوره، همایش بین‌المللی علمی و پژوهشی حکمرانی اسلامی مبتنی بر سیره و معارف رضوی است که در ایلام برگزار می‌شود، مدیر این همایش علی هوشمند مدیرکل ارشاد استان ایلام و دبیر علمی آن سیاوش یاری است.

** همایش‌های رضوی 

وی در ادامه افزود: رویداد بعدی هشتمین همایش بین‌المللی علمی – پژوهشی گفت‌وگو و مناظرات رضوی با تاکید بر مولفه‌های تحلیل گفتمانی و معنایی است که به میزبانی اردبیل برگزار خواهد شد. مدیر همایش امیر رجبی، دبیر اجرایی سعید نوریان و دبیر علمی، فائزه عظیم زاده اردبیلی است.

سیزدهمین همایش ملی علمی – پژوهشی سیمای امام رضا (ع) در ادبیات و زبان فارسی با محوریت ادبیات کودک و نوجوان، رویداد سوم است که در کرمانشاه برگزار می‌شود. مدیر این همایش علی صفدری است که پیمان جسری به عنوان دبیر اجرایی و فاطمه کلاهچیان به عنوان دبیر علمی همایش او را همراهی می‌کنند. چهارمین برنامه نیز، چهارهمین همایش ملی علمی- پژوهشی اخلاق و سبک زندگی اسلامی مبتنی بر سیره و معارف رضوی است که در استان مرکزی برگزار می‌شود. سینا دلشادی مدیر همایش، غلامرضا پاپی الوار، دبیر اجرایی و حجت‌الاسلام سعید حسنی دبیر علمی این همایش هستند.

** فراخوان همایش‌ها بارگذاری خواهد شد

وی ادامه داد: از امروز فراخوان همایش‌ها در سایت بارگذاری می‌شود و علاقه‌مندان تا بیستم اردیبهشت فرصت دارند آثارشان را ارسال کنند، اگرچه احتمالا این زمان تمدید هم خواهد شد، چون ما بنا داشتیم و داریم اختتامیه را به میلاد امام رضا برسانیم، ولی چون دیر آغاز شده شاید به میلاد نرسیم. تا به امروز که ۳ ماه از شروع جشنواره امام رضا طی کردیم، نزدیک به ۲۰۰۰ اثر به سامانه جشنواره رسیده است. از بین رویداد‌های امسال اولین جشنواره هنری رسانه‌ای که به اتمام رسیده، جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی است که در استان هرمزگان برگزار شد. ۱۰ اثر توسط داوران مورد ارزیابی قرار گرفت و از بین آن‌ها آثار و افراد برگزیده مشخص شدند. بیش از ۶۰۰۰ مخاطب از این آثار دیدن کردند و ما ۱۵ جشنواره دیگر را تا پایان میلاد امام رضا(ع) به اتمام می‌رسانیم.

سعیدزاده با اشاره به برخی دیگر از جشنواره‌های امسال عنوان کرد: ۱۷۰ شعر عربی به دبیرخانه جشنواره شعر عربی آمده که از یازده کشور جهان هستند. شعر‌های فصیح از شعرای عرب زبان امسال به جشنواره رسیده که یک رکورد و برجستگی خاصی داشته. در شعر فارسی هم که در استان یزد یک کارگاه برگزار شد و احتمالا در استان کرمان هم کارگاه اموزشی برگزار می‌شود، در مازند

** برپایی یک همایش پژوهشی با رویکرد عقلانی

در ادامه این نشست، امیر رجبی مدیر همایش گفت‌وگو و مناظرات رضوی دقایقی درباره دوره‌های پیش و جدید این رویداد گفت: دوره هشتم این همایش در خرداد ماه سال آتی در اردبیل برگزار می‌شود. ما مشتاقیم جامعه علمی و دانشگاهی کشور و منطقه مقالات خود را در موضوع مناظرات رضوی ارسال کنند. مقالات برگزیده در کتاب منتشر خواهد شد. البته این بخش یک جنبه گفت‌وگوی ادیان و مذاهب هم دارد که با حضور صاحب نظران و علمای ادیان توحیدی در قالب یک نشست علمی برگزار می‌شود.

سپس سیاوش یاری دبیر علمی اولین همایش بین المللی حکمرانی اسلامی مبتنی بر سیره و معارف رضوی درخصوص این رویداد اظهار داشت: در مورد اهمیت موضوع کنفرانس این رویداد باید گفت که بحث حکمرانی و حکومت کردن بحث کهنه بشری است و از زمانی که انسان‌ها بر روی زمین زندگی می‌کردند مطرح بوده و هنوز حل نشده است. همایش‌ها معمولا مسئله‌ای را به چالش می‌گذارند و همه شرکت‌کنندگان برای بحث کردن و مطرح کردن مسایل گوناگون برای کشف راه حل بحث با یکدیگر بحث می‌کنند. متاسفانه ما بیشتر به تبلیغ و ترویج سرگرم هستیم، نه تبیین. شاید به همین خاطر است که بعضا کم می‌آوریم و نمیتوانیم مدلی ارائه دهیم. به همین دلیل در این دوره یک همایش پژوهشی با رویکرد عقلانی داریم تا به چالش‌ها پاسخ دهیم.

وی افزود: در طول تاریخ فقط پیامبر (ص) را داشتیم که حکومت کرده و امام علی (ع) نیز مدت زمان کمی را به عنوان حاکم جامعه اسلامی حضور داشتند و بعد هم امام رضا(ع) که مدتی به حاکمیت نزدیک بود. اما با نگاهی به سیره این بزرگان و عملکرد ایشان می‌توانیم به پاسخ بسیاری از پرسش‌هایمان برسیم. نیم قرن است ما حکومت اسلامی داریم، ولی اثار پژوهشی جدی و اساسی که شایسته باشد نداریم. امیدواریم این رویداد به این نتیجه منجر شود که ما به صورت جدی الگویی را مطرح کنیم که بتواند این مسئله حکومت که تمام خاورمیانه و کل دنیا با آن درگیر است را راهنمایی کند.

پیمان جسری، دبیر اجرایی همایش سیمای امام رضا در زبان و ادبیات فارسی سخنران بعدی بود که در رابطه با این همایش و برگزاری آن در غرب کشور گفت: کرمانشاه از پیشگامان حوزه پژوهش رضوی بوده. ما از اواسط دهه ۸۰ به این حوزه ورود کردیم و از سال ۸۶ تا به امروز افتخار داریم در کاروان جشنواره امام رضا ایفای نقش می‌کنیم. ما در طول سال‌هایی که خادم پژوهشگران بودیم، نزدیک به ۲۰۰۰ اثر دریافت کردیم که ۲۳۷ اثر برگزیده شدند. ۱۵ جلد کتاب مجموعه مقالات منتشر کردیم که حاصل مقالات برگزیده دوره‌های قبل است.

وی ادامه داد: امسال با عنوان سیزدهمین همایش در خدمت دوستان هستیم، تا بتوانیم به یک نقطه قابل توجهی در ادبیات کودک و نوجوان برسیم. امیدواریم منتج شود به اینکه اثار خوبی برسد. امسال به واسطه تحولاتی که در بنیاد شکل گرفت این رویداد زمان برد، اما این تاخیر را به فال نیک می‌گیریم و امید داریم این همایش با کیفیتیذعالی به سرانجام برسد.

** همایش ملی اخلاق و سبک زندگی اسلامی

حجت‌الاسلام حسنی دبیر علمی چهاردهمین همایش اخلاق و سبک زندگی اسلامی مبتنی بر سیره و معارف رضوی درباره این رویداد که قرار است در ایتان مرکزی برگزار شود، گفت: همایش ملی اخلاق و سبک زندگی اسلامی، جزو مهمترین همایش هاست. امام رضا در سال‌هایی که در مدینه و مرو بودند، گنجینه‌های عظیمی از سیره و سبک زندگی ایشان در دسترس است. امام رضا در فضای سخت و تاریک آن دوران معارف زیادی را مطرح کردند که نی‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات امروز باشد.

ما امروز در دورانی هستیم که مشکل هویتی جزو اشکالات بزرگ جامعه است. در بحث تحقیقات کاربردی از پژوهشگران می‌خواهیم علاوه بر اصول کلی، راهبرد‌های عملیاتی انتخاب کنند. اینکه صرفا فرمایشات ایشان تحلیل شود نمیتواند در سبک مدیریت فرهنگی ما خود را نشان دهد. مسائلی همچون هویت فردی و جمعی، خانواده، زندگی شهری و آموزش و تربیت نکاتی است که می‌توان به طور ویژه به آن‌ها پرداخت.

مرتضی سعیدی‌زاده مدیرعامل بنیاد ملی امام رضا بار دیگر در انتهای نشست خبری عنوان کرد: این رویداد شروع جدیدی است. ما امسال جشنواره‌های امام رضا(ع) را از همایش‌ها جدا کردیم تا هرکدام به نتیجه دلخواه خود برسند. در حقیقت نیازمندی‌ها را از دل جشنوار‌ها استخراج شده و در اختیار همایش‌ها قرار گرفته تا به اصلاح سبک زندگی اسلامی بپردازد، یعنی کاملا مسئله‌محور به این اتفاقات نگاه کردیم. اگرچه بر این باوریم این نگاه انتقادی که رسانه‌ها به بنیاد دارند و مطالبات راهبردی از این مجموعه دارند مغتنم است و ما می‌کنیم آن‌ها را برطرف کنیم.

در پایان نشست نیز از چهار پوستر همایش‌های امسال رونمایی شد.

اظهار نظر