هدف کلینیک سرطان روشنا لذت بردن مریض ها از زندگی است

سه‌شنبه 11 ژوئن 2019 در 21:12


فرشید اربابی مسئول تحقیق و توسعه مرکز روشنا و متخصص درمان سرطان در حاشیه چهل و سومین کنگره علمی سالانه جامعه جراحان ایران بر اهمیت توجه به درمان سرطان ها از طریق رادیوتراپی تاکید کرد و گفت: در حوزه درمان سرطان چند روش مطرح از جمله جراحی، شیمی درمانی، دارودرمانی و رادیوتراپی مطرح است.

وی توضیح داد: جراحی را در تمام انواع سرطان نمی توان به کار برد زیرا دارای هزینه سنگین و عوارض زیادی است، شیمی درمانی در بهترین حالت حدود ۱۰ تا ۱۱ درصد در درمان سرطان موثر است، درمان با داروهای هدفمند نیز که فقط سلول های سرطانی را هدف قرار می دهند، بسیار گران است و سازمان های بیمه گر آن را تحت پوشش ندارند؛ بنابراین می توان در بسیاری از موارد از درمان های رادیوتراپی استفاده کرد.

وی گفت:همچنین حدود ۵۰ درصد درمان سرطان ها از طریق جراحی و در خوشبینانه ترین حالت تنها ۱۰ درصد درمان سرطان ها از طریق شیمی درمانی انجام می شود.

اربابی گفت:استفاده از اشعه ایکس و رادیواکتیودر درمان سرطان  برمیگردد به اولین روز اختراع اشعه ایکس که بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد که ما دردرمان سرطان از آن استفاده میکنیم.

اربابی افزود: تنها در صورتی می‌توان گفت که جراحی اولین گزینه درمان سرطان است، که بیمار توسط متخصص رادیوتراپی و شیمی‌درمانی بررسی کامل شده باشد. در موارد زیادی مثل سرطان سینه در خانم ها، اقدامات شیمی درمانی قبل از جراحی منجر به نتایج بهتری می شود و یا در مواردی مثل سرطان معده یا مری انجام رادیوتراپی و شیمی درمانی همزمان می تواند طول عمر بیشتری ایجاد کند یا در مواردی مثل سرطان حنجره رادیوتراپی نیاز به جراحی را کاملاً برطرف می کند.

مسئول تحقیق و توسعه مرکز روشنا ادامه داد:با توجه به این که سرطان چهره خشنی دارد هدف مرکز روشنا لذت بردن مریض ها از زندگی است.

اربابی گفت:سرطان ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی زندگی خانواده بیمار را تحت تاثیر قرار می دهد. بدین لحلظ هنگام مراقبت از بیماران مبتلا به سرطان باید نیازهای خانواده را هم درنظر داشت. زیرا اعضای خانواده و خویشاوندان نزدیک با کمک و حمایت خود می توانند نقش مهمی در رفاه و بهبود کیفیت زندگی بیمار ایفا کنند.

متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی با اشاره به خلاء درمان واقعی سرطان گفت: گاهی اوقات با بیماری مواجه ایم که مدت ها قبل از ارجاع به متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی بدون ضرورت شیمی درمانی شده است.

وی بیان کرد: تجویز جراحی باید توسط متخصص رادیوتراپی و شیمی‌درمانی ارزیابی و درمان شود تا بیمار شاهد نتایج بهتر بیماری شود که در بسیاری از موارد نیز ترکیب دارودرمانی و رادیوتراپی باعث بهبودی بیماران با سرطان‌های گوناگون می‌شود.

 

اظهار نظر