نگرانی‌هایی درباره شهرفروشی وجود دارد/ 500 تا 600 هزار میلیاردتومان طرح عمرانی نیمه تمام داریم

پنج‌شنبه 12 جولای 2018 در 21:41


رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار میلیارد تومان طرح عمرانی نیمه تمام داریم.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که عصر امروز (چهارشنبه، ۲۰ تیرماه) در بیست و یکمین اجلاس سازمان نظام مهندسی ساختمان حضور یافته بود به فلسفه نظام مهندسی اشاره کرد و گفت: معتقدیم باید کارهای حرفه ای از امور دیوانی جدا شده و به متخصصان آن حرفه سپرده شود چرا که امور دیوانی ظرفیت کارهای تخصصی در این حد را ندارد و بهتر است کارها به متخصصان حوزه و مردم سپرده شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه سابقه دیوانی کشور نشان می دهد اگر مسیر به درستی طی شود به نفع مردم و کشور است، عنوان کرد: نگرانی هایی درباره شهرفروشی وجود دارد اما بعید است این مشکل مربوط به نظام مهندسی باشد.

وی افزود: همه ما سال ها است که در کشور کار اجرایی می کنیم و این اشکال از زمانی در شهرسازی به وجود آمد که شهرداری ها شهرسازی را به درستی اجرا نکردند و وزارت شهرسازی نیز نظارت دقیق نداشت.

لاریجانی با بیان اینکه باید منابع پایدار برای شهرداری ها تعریف شود، گفت: لازم است امور شهرداری ها به جای وزارت کشور به وزارت شهرسازی وصل شود که این ایراد ساختاری مربوط به دولت بوده و باید حل شود.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: بعید است ریشه مشکلات شهرسازی این باشد که نقش بازرس از پیمانکاران کاملا جدا نیست بلکه مشکل به تصمیمات شوراهای اسلامی شهر و شهرداری ها مربوط است که شرایط را برای شهرها سخت تر کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان، سازمانی برای تعیین صلاحیت شرکت ها است، تاکید کرد: دلیلی ندارد فردی که قصد دارد ساختمان کوچکی بسازد برای امضاهای مختلف به این سازمان مراجعه کند بلکه باید به شرکت هایی مراجعه کند که سازمان نظام مهندسی آن را تائید کرده است لذا کار حکومت را برای مردم سخت نکنید و پیچ را از سر راه مردم بردارید و شرایط سخت را صرفا برای ساختمان سازی های بزرگ قرار دهید.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه واگذاری کارهای دولتی به بخش حرفه ای برای چابک سازی و کوچک کردن نظام دیوانی کشور است، اذعان داشت: از طرف دیگر سیستم های اداری تمکن لازم برای اجرای امور را ندارند و مناقشه دیگر این است که آیا نظام مهندسی به دلیل انتخاب ریاست آن از سوی رئیس جمهور دولتی است یا خیر که پاسخ این است که این سازمان دولتی نیست.

وی اضافه کرد: اگر در قانون آمده ریاست سازمان نظام مهندسی را رئیس جمهور انتخاب کند صرفا برای ایجاد پلی با حاکمیت است، در غیر این صورت این سازمان یک نهاد مردمی بوده که ماهیت آن به پول دولت نیست و رفتار آن باید مردمی باشد و کار را برای مردم سهل کند و اعتماد مردم را برانگیزد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با تاکید بر اینکه باید برای سازمان نظام مهندسی ساختمان نظام های نظارتی در نظر گرفته شود، اظهار داشت: وضع مهندسی در کشور خوب نیست و اکثر مهندسان وضع خوبی ندارند که این امر باعث تلف شدن یک پتانسیل مهم در کشور است لذا باید پیشنهاداتی داده شود تا برای رشد مهندسی، نقدینگی به سمت حوزه ساختمان سازی برود، ما در شورای هماهنگی قوا تمهیداتی برای کمک به رونق تولید ساختمان خواهیم اندیشید و اگر نیاز به قوانین دائمی باشد در مجلس به آن می پردازیم.

وی در ادامه با اشاره به طرح های عمرانی نیمه تمام که دولت می تواند طبق قانون بودجه این طرح ها را واگذار کند، اظهار داشت: مطابق اصل ۴۴ قانون اساسی طرح های دولتی نیمه تمام بعد از تکمیل نیز باید واگذار شود از این رو از آن جایی که برای تکمیل این طرح ها پول کافی ندارد عقل عرفی حکم می کند طرح های نیمه تمام را با ارائه تسهیلات به بخش خصوصی واگذار کند اما این موضوع در دولت جدی گرفته نشد و علیرغم اختیاراتی که در مجلس به آن ها دادیم واگذاری ها صورت نگرفت.

لاریجانی در ادامه با اشاره به این مطلب که حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار میلیارد تومان طرح عمرانی نیمه تمام داریم که دولت صرفا با اوراق مشارکت آن ها را سرپا نگه داشته، یادآور شد: به جز پروژه های ملی، سایر پروژه های غیرملی باید واگذار شود و رشد نقدینگی که باعث تلاطم بازار شده و هر از گاهی از سمت طلا به سمت ارز، مسکن و خودرو می رود به سمت این پروژه ها بیاید البته هیاهوهای بین المللی نیز در رشد نقدینگی تاثیر داشته اما مسیر برای تولید هموار نشده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه روند واگذاری طرح های عمرانی نیمه تمام را باید آنقدر تسهیل کنیم که نقدینگی به سمت اجرای این پروژه ها برود، خاطرنشان کرد: شرایط باید به گونه ای فراهم شود تا بخش خصوصی با رغبت وارد کار شده و در حوزه ساختمان رونق ایجاد شود لذا اگر پیشنهاداتی برای واگذاری طرح های عمرانی دارید می توانید به مجلس ارائه کنید.

اظهار نظر