نهال 15 ساله در دستان دانشجویان فیلمساز

جمعه 15 ژوئن 2018 در 19:20


ایستگاه اخبار:پانزدهمین جشنواره‌ بین‌المللی فیلم کوتاه نهال با نمایش ۴۳ اثر دربخش مسابقه، از ۲۸ خرداد تا ۴ تیرماه میزبان دانشجویان خواهد بود.

نشست خبری پانزدهمین دوره(جشنواره فیلم کوتاه دانشجوییِ نهال) ۲۳ خرداد ماه درساختمان معاونت فرهنگی- اجتماعی دانشگاه هنر تهران با حضورِ متین احمدی(دبیر جشنواره)، امین پاک پرور(دبیر اجرایی)، نگارخسروی(مسئول روابط عمومی) و برخی خبرنگاران و دانشجویان برگزار شد.

نگارخسروی گفت: افتتاحیه جشنواره نهال ۲۸ ام، خرداد‌ ماه در ایوان شمس همراه با مراسم بزرگداشت علی لقمانی(تصویر بردار- ایرانی) با حضوراساتید برجسته رشته‌های هنر و دانشجویان با نمایش فیلمی مستند درباره علی لقمانی برگزار خواهد شد. همچنین خسروی مهمترین دلیل برگزاری جشنواره‌ای چون نهال را امکان گرفتن پخش و دیدن فیلم‌های دانشجویی دانستند چون فرصت اکران آثارشان در جای دیگری را ندارند.

خسروی درباره تعداد آثار فیلم‌های دانشجویی افزود: در کل ۳۶۰ فیلم کوتاه به دبیرخانه جشنواره رسیده است که ۴۳ اثر در بخش مسابقه و ۸ اثر در بخش خارج از مسابقه انتخاب شدند و به نمایش گذاشته می‌شوند. در بخش بین‌الملل هم ۲۲ فیلم انتخاب شدند که تمامی آثار درسالن فارابی و خانه سینما در دو سانس به نمایش گذاشته می‌شوند و مثل سال‌های قبل از ۱۸ اثر در بخش‌های مختلف تقدیر می‌شود.

متین احمدی دبیر جشنواره گفت: فیلم‌های جشنواره نهال در۶ بخشِ داستانی، مستند، تجربی، انیمیشن، سال اولی و خارج از مسابقه اکران می‌شوند. که بیشترین آثار در بخش داستانی به نمایش گذاشته می‌شوند، چون اثرِ‌مستقل و تجربی کلا کمتر تولید می‌شود و تعداد آثار و فیلم های داستانی بهتر و متفاوت بوده است و برای مثال در بخش انیمیشن ۱۰ اثر به دست ما رسید که آثار خوبی هم بود و از بین آن‌ها ۵ اثر انتخاب شده‌اند و به دلیل هزینه بر بودن ساخت انیمیشن فیلم‌سازهای دانشجو به ندرت سراغ آن می‌روند.

امین براری دبیراجرایی نهال، دربارهِ اضافه شدن بخش پژوهش به جشنواره ۹۷ نیز توضیح داد که: از دی و بهمن ماه، سال گذشته کار خود را با پژوهش درباره آثار ناصر تقوایی شروع کردیم و سپس در بخش پژوهش، سعی کرده‌ایم پس از نمایش آثارِ برگزیده سال‌های گذشته در دانشگاه هنربا نویسندگان و فیلمسازان آن‌ها نیز به گفت‌وگو بپردازیم و در کتابِ ((نهال ۱۴))، آثار برگزیدهِ، دوره‌های قبل معرفی شده‌اند که مخاطبان می‌توانند آن‌ها را بخوانند و ادامه روند بخش پژوهش جشنواره پس از پایان دوره ۱۴ام، مجددا شروع به فعالیت می‌کنند.

نگارخسروی و متین احمدی درباره، گروه‌هایی که از جشنواره نهال حمایت کرده‌اند هم گفتند: از حمایت‌های سازمان فرهنگی- هنری شهرداری از جشنواره نهال مانند هماهنگی برای گرفتن ایوان شمس و سالن‌ها متشکریم، چون: در زمانی که حمایت از جشنواره نهال برای نهادی مانند معاونت فرهنگی شهرداری سودی ندارد و از ما حمایت می‍‌‌کنند نشان دهنده این است که می‌خواهند از دانشجویان حمایت کنند. و حمایت مدرسه ملی سینمای ایران از جسنواره نهال باعث شد تجهیزات اکران ما فراهم شود و می‌توانیم مدرسه ملی سینما را در همراهی با خودمان در این دوره همتراز دانشگاه هنر بدانیم.

متین احمدی درباره بخش پوستر وعکس جشنواره هم گفت: امسال ۱۲۷ کار به بخش عکس رسید که با داوری امید صالحی، مسعود نظری و مهرشاد کارخانی ۳۶ اثر وارد بخش مسابقه شدند و دربخش پوسترهم هما دلبرای و علی باقری از میان ۴۰ اثری که به دبیرخانه جشنواره رسید ۱۶ اثر برگزیده را انتخاب کردند و به بخش مسابقه رسید و نمایشگاه عکس‌ و پوسترهای منتخب از ۲ام تا ۹ تیرماه درفرهنگستان هنربرگزارمی‌شود.

بخش گرافیک:

نگارخسروی درباره بخش گرافیکی جشنواره هم افزود: صفحه آرایی و طراحی کتابچه ناصرتقوایی با وهاب رکنی و امیرنباتی بوده است و بخش گرافیکی جشنواره امسال از پلتفرم‌های عکس و اعلان کمی دورشده و به سمت ویدئو و موشن گرافی رفته است.

متین احمدی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره همزمانی جشنوارهِ فیلم نهال با امتحانات دانشجویان گفت: درباره جشنواره امسال، تلاش کردیم تا بعد از ماه رمضان افتتاحیه را برگزارکنیم و اختتامیه هم قبل از ۱۰ام، تیرماه باشد که یکسری از دانشجوها هنوز در تهران حضور داشته باشند. ضمن این‌که جام جهانی هم در پیش است و این دو موضوع کار ما، برای زمان‌بندی جشنواره را کمی سخت می‌کرد، اما با این شرایط بهترین زمان اکران فیلم‌های کوتاه همین موقع بوده است. احمدی درباره گسترده‌تَرشدن جشنواره فیلم دانشجویی در سطح تهران هم گفت: در حال حاضر با توجه به بودجه، ظرفیت و کادری که جشنواره دارد امکان این‌که، بتوانیم تیم‌مان را در سطح ایران به اشتراک بگذاریم نیست، و شاید نهال در بیستمین دوره خود بتواند اکران فیلم‌های دانشجویی را به شهرهای دیگری جز تهران هم برساند و دانشجویان بیشتری را برای دیدن فیلم‌ها در شهرهای مختلف پوشش دهد.

متین احمدی: درباره این‌که چرا جشنواره نهال بصورت آزاد برگزارمی‌شود و موضوع هایی مشخص برای فیلم‌سازی دانشجویان ندارد گفت: چون راه خلاقیت دانشجوها با چند موضوعی شدن بسته می‌شود و این جشنواره چون برای پوشش موضوع خاصی مثل: شهر، محیط زیست و… نیست، ما نمی‌خواهیم به دانشجوها ذهنیت دهیم و دربستر نهال این موضوع جواب نمی‌دهد اما ممکن است درجشنواره‌ای چون: فیلم کوتاه تهران بیشترجواب می دهد و ما نمی‌خواهیم متهم شویم که رویکرد نهال متعصب به چند موضوع خاص است و بهتر است با توجه به ذهن سیال دانشجوها و تاکید روی دیگاه‌های فرد فیلمساز نگاه‌های خاص و مختلفی را شاهد باشیم و بگذاریم مخاطبان قضاوت کنند.

نگارخسروی درباره داوری آثارِبخش داخلی و بین‌المللی گفت: در قسمت بین‌الملل از دو بخشِ آکادمی بین الملل و بهترین فیلم بین الملل بعنوان آثار برگزیده تقدیرمی‌گردد و امسال داوران هر دو بخش داخلی و بین‌الملل یکسان هستند.

و در پایان جشنواره از بهترین فیلم‌ها در بخش مستند، تجربی، انیمیشن وداستانی تقدیر می‌شود و به نامزدهای برگزیده‌ در۱۸ بخش‌ از جمله: فیلمبرداری، کارگردانی، موسیقی، طراحی صحنه، طراحی لباس،فیلمنامه، تدوین، صدابرداری،صداگذاری، بازیگری و… تقدیر خواهد شد.

نگارخسروی از استقبال بسیار خوب دانشجویان مختلفی که صرفا رشته هنر نمی‌خوانند و به این جشنواره فیلم فرستاده‌اند با خوشحالی یاد کرد و گفت: هر سال در بخش برگزیده‌های بهترین فیلم‌ها آثاری از دانشجویان رشته‌هایی چون پزشکی، مهندسی و علوم اجتماعی هم حضور داشتند. این نشست خبری با رونمایی از پوستر چهاردهمین دوره جشنواره فیلم کوتاه نهال به پایان رسید.

اظهار نظر