نشست خبری روز جهانی کودک با موضوع بررسی لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان برگزار شد

سه‌شنبه 9 اکتبر 2018 در 15:16


نشست خبری روز جهانی کودک با موضوع بررسی لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان مصوبه مجلس ،چالش پیش روی سازمانهای غیر دولتی و مشکلات کودکان به همت انجمن حمایت از کودکان کار بر گزار شد .

در این نشست مونیکا نادی وکیل دادگستری در بررسی لایحه مصوبه حمایت از کودکان گفت : جرایم مربوط به ماده۱۷ لایحه حمایت از کودکان همه افراد را در برابر کودک آزاری مسوول کرده است  و اگر کسی در خیابان شاهد کودک آزاری باشد اما اگر ازاطلاع ندهد جرم محسوب می شود .

وی با بیان اینکه در این لایحه حمایت از کودکان مجازات کم پیش بینی شده است و کافی نیست گفت : امروزه در جرم شناسی در تمام دنیا مجازات قضایی روبه کاهش است چرا که هدف از مجازات باز پروریست و نیاز است در مجازات حمایتهای لازم از کودک و پیشگیری از جرم صورت بگیرد .

عضو کمیته حقوقی انجمن حمایت از حقوق کودکان افزوذ : در این لایحه کودک به سازما ن های مردم نهاد معرفی می شود و آموزش های لازم را می بیند حتی بعد از وقوع جرم نه تنها کودک را از خانواده جدا نمی کنیم بلکه یک ناظر به خانواده اضافه می کنیم و حتی خود مستقیما بر سیستم قضایی ناظر بر احکام می شود .

نادی در خصوص جایگاه قانون حمایت از کودک گفت : با لایحه حمایت از کودکان از نقطه ۰ به نفطه ۵۰رسیده باشیم و حال اگر بخواهیم از نقطه ۵۰ به ۷۰ برسیم حد اقل های قانونی را برای رسیدن به هدف مان داریم و این شروع خوبی برای ما است .

زهرا رحیمی مدیر عامل جمعیت دانشجویی امام علی در ادامه این نشست با موضوع چالش پیش روی سازمانهای غیر دولتی گفت : در مورد کودکان معارض قانون نکته ای وجود دارد و آن نحوه جرم و جنایات است که به مجازات اسلامی بر می گردد .

وی افزود : در این لایحه جرم به قانون مجازات اسلامی ارجاع داده شده خیلی از جرایم که به کودک اعمال می شود عمومی و برای بزرگسال است در اینجا لازم است هر یک مجازت خودش را داشته باشد .

رحیمی د ر ادامه گفت : یکی اینکه نمی توانیم مسایل آسیب های اجتماعی را به جامعه مردم نهاد بسپاریم چرا که امروزه شاهدیم هرچه قدر این نهاد ها گسترده تر شده جرم ها نیز بیشتر شده است و دیگر موضوع خدمات دهی وآگاهی رسانی است .

مدیر عامل جمعیت دانشجویی امام علی در ادامه به بحث مطالبه گری و مشارکت در سیاست گذاری اشاره کرد و با بیان اینکه تغییر در سیاست هایی که واقع شده بدون نظر خواهی از مردم صورت گرفته است گفت : اگر مطالبه گری بخواهد پر رنگ شود قطعا مطالبه بیشتر می شود.

و ی با بیان اینکه اگر قرار است جامعه مردم نهاد سهمی داشته باشد چرا این کمک ها یکسان نیست و عادلانه تقسیم نمی شود تصریح کرد : خیلی از سیاست های دولت منجر به افزایش کار کودک و افزایش اختلاف طبقاتی شده است.

همچنین در ادامه قاسم حسنی عضو انجمن حمایت از کودکان کار با بیان اینکه از تصویب لایحه حمایت از کودکان خوشحال هستیم و لازم است به زیر ساختها توجه شود گفت : درماده ۷۹قانون حمایت از کودکان فقط با ممنوعیت کار کودک زیر ۱۵ سال از آنان حمایت کرده است در حالیکه این قانون نه تنها حمایت کننده نیست بلکه باعث برده کشی از کودکان و کارمضاعف به صورت پنهان شده است.

وی با بیان اینکه یکی از خلا های آیین نامه مرجع اینست که ما دیده بان نداریم تاکید کرد: تنها تصویب قوانین را برای بهبود شرایط کودکان کافی نیست و بسترسازی برای اجرای قوانین و طراحی تمهیداتی به عنوان ضمانت اجرایی در شرایط نامناسبی که کودکان سپری می‌کنند، یکی از ضروریات است.

عضو انجمن حمایت از کودکان کار بابیان اینکه علت کارساز نبودن قوانین نبود زیرساخت‌های اجتماعی است خاطر نشان کرد : در کنار قوانین باید زیرساخت‌های اجتماعی مورد توجه قرار بگیرد و در صورتی که چاره‌ای اندیشیده نشود قوانین موجود نه تنها اثرگذاری ندارد بلکه به ضد خود تبدیل می‌شوند.

حسنی افزود : اگرازنظر زیر ساختی به مساله کودکان کار نگاه شود می بینم برای نفت و پتروشیمی بوروکراسی آنچنانی داریم اما برای کودکان هیچی نداریم در حالیکه کودک همه آینده جهان است ودر همه جا کودک در صف اول قرار دارد.

وی با تاکید بر این موضوع که مسئله کودک کار در کشور ما نیز یک مسئله جدی و مهم است، گفت : توجه به موضوع حقوق کودک به طور عام و کودک کار به طور خاص یک مسئله ملی است که باید در اولویت قرار داده شود. این مهم موضوعی است که مختص یک گروه، یک جریان سیاسی یا یک جناح نبوده و یک مسئه فراجناحی و ملی است.

حسنی اضافه کرد : پدری که به زحمت کار پیدا می‌کند و حقوق اندک هم به او پرداخت نمی‌شود بدون درآمد مانده است، در این شرایط خانواده چاره‌ای ندارد و کودک را وارد عرصه کار می‌کند پس لازم است برای رسیدگی به مسئله کار کودک و حمایتی که به رفاه کودک منجر شود به بررسی وضعیت خانواده و ریشه‌های کار کودک پرداخت .

عضو انجمن حمایت از کودکان کار وضعیت کودکان را متاثر از وضعیت خانواده عنوان کرد و گفت : وضعیت زنان آیینه تمام نمای آینده کودکان است. بی‌تردید یک همبستگی بین حقوق کودک و زن وجود دارد در جایی که مادر توانمندی اقتصادی و استقلال دارد و به حقوق خود واقف است، قطعا جایی است که کودک حمایت می‌شود. در نقطه مقابل هر جایی که مادر در معرض خشونت و زدوخورد قرار دارد، با فقر دست و پنجه نرم می‌‌کند و مهارت اجتماعی ندارد و از مهارت‌های زندگی مطلع نیست، جایی است که کودک آسیب می‌بیند.

حسنی در پایان با بیان اینکه امروزه تبعیض در ساختار اجتماعی وجود دارد و ما شاهد دستمزدهای پایین و تورم وحشتناک هستیم گفت : مردم با پیوستن به مشارکت های مردمی و مطالبه گری اجتماعی از دولت به منظور پاسخگویی و مسولیت پذیری می توانند به حمایت کودکان کمک کنند .
همچنین در این نشست دکتر فاطمه قاسم زاده رییس هیات مدیره شبکه یاری کودکان به موضوع شفاف و روان نبودن قانون اشاره کرد و با بیان اینکه قانون راه بر آگاهی مردم می بندد گفت: هر قانونی که در مجلس تصویب می شود نیاز به تفسیر دارد در حالیکه پیمان نامه کودک که توسظ ۴۰ نفراز کشورهای مختلف دنیا نوشته شده آن قدر ساده نوشته شده است که هر فردی با خواندن آن متوجه این پیمان نامه می شود.

در این نشست جلال کریمیان عضو انجمن دوسنتداران کودک پویش مدیریت پنل بر عهده داشت.

گفتنی است :شبکه یاری کودکان کار در شهریور ۸۲ در پی بر گزاری کارگاه همفکری برای کودکان کار و خیابان با همکاری سازمانهای دولتی و غیر دولتی به منظور کاهش مشکلات کودکان کار و خیابان شکل گرفت این شبکه با اهداف تلاش برای حذف کار کودک وتلاش برای منع بدترین اشکال کار کودک و کمک به کاهش کار کودک است پایه گذارشد.

 

 

اظهار نظر