قطع داروی 35 هزار معتاد در استان البرز

چهارشنبه 22 نوامبر 2017 در 12:34


 

پناهی رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد در نشست خبری اعلام کرد:”از خدمات مراکز در حوزه اعتیاد، کنترل اعتیاد و انتقال بیماری ایدز به روش تزریقی است”

رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد گفت:جدیدترین مدل اعتیاد در ایران، اعتیاد داروخانه ای است که وزارت بهداشت در این زمینه نه تنها کاری نکرد بلکه باعث شیوع اعتیاد داروخانه ای به مخدرهایی مانند ترامادول شده است.

وی ادامه داد:وزارت بهداشت دستاوردهای علمی این حوزه را به رسمیت نمیشناسد و با وجود مخالفت ستاد مبارزه با مواد مخدر و کانون سراسری اکسی کدون را روانه بازار کرد.

پناهی اعلام کرد:کارکرد وزارت بهداشت در حوزه درمان اعتیاد صرفا پوکه شماری است درحالیکه باید بیمار محور دستورالعملهای این وزارت باشد. از زمان تولیت این وزارت خدمات غیر دارویی تضعیف شده است.

پناهی تصریح کرد: هکرها برای عدم افشای اطلاعات سایر بیماران سامانه آیداتیس، درخواست مبلغ ۳۰۰ هزار دلاری را مطرح کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در کشور ما سامانه ای که الگوهای تغییر مصرف موادمخدر، تغییر سن مصرف و نوع ماده مصرفی را ثبت کندT وجود ندارد و ستاد مبارزه با مواد مخدر حدود ۳ سال پیش وزارت بهداشت را ملزم به ایجاد و راه‌اندازی این سامانه کرده بود که وزارت بهداشت از انجام این کار سر باز می‌زند.

رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد تاکید کرد: وزارت بهداشت به عنوان متولی اصلی درمان کشور، باید سامانه ای را برای درمان معتادان راه‌اندازی کند و سامانه آیداتیس به مدیریت درمان اعتیاد و ثبت اطلاعات مورد نیاز ارتباطی ندارد.

پناهی تصریح کرد: در سامانه آیداتیس اطلاعات درمانی بیمارانی که تحت درمان هستند و دارو مصرف می کنند، ثبت نمی‌شود و این سامانه تنها محل رصد برندهای دارویی است و هیچ امنیتی ندارد.

وی ادامه داد: سامانه آیداتیس هیچ تاییدیه‌ای از سازمان‌های قضایی کشور دریافت نکرده است و از تاریخ انقضای آن پیش از افشای اطلاعات بیماران مراکز درمانی، بیش از ۲ هفته می‌گذرد.

رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد یادآور شد: اینکه بگوییم کارمندان و مدیران مراکز درمانی اعتیاد، در افشای اطلاعات بیماران خود، با هم تبانی کرده‌اند، بیشتر به یک شوخی مضحک شبیه است و چنین چیزی امکان ندارد.

پناهی اظهار کرد: کانون سراسری درمانگران اعتیاد، به دلیل افشای اطلاعات بیماران مراکز درمانی، شکایتی را به دادستانی فرستاده و اعلام جرم کرده است و این موضوع را مورد پیگیری قضایی قرار داده است.

وی تصریح کرد: کانون سراسری درمانگران اعتیاد معتقد است که وزارت بهداشت در بازگویی دلیل افشای اطلاعات بیماران مراکز درمانی اعتیاد، لاپوشانی می‌کند و این امر به صلاح کشور نیست.

ئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد افزود: نگاه وزارت بهداشت به درمان اعتیاد، نگاهی دارو محور است، این در حالی است که کانون سراسری درمانگران اعتیاد به این معضل، نگاهی بیمار محور دارد.

پناهی خاطرنشان کرد: الگوی مصرف موادمخدر روز به روز در دنیا در حال تغییر است و کانون سراسری درمانگران اعتیاد بر این اعتقاد است که روش‌های درمانی و شیوه‌های آموزشی درمان این بیماری نیز باید مطابق با این تغییرات به روز شود و تغییر کند.

وی اظهار کرد: وزارت بهداشت هیچ اقدامی در به روز کردن روش‌های درمانی اعتیاد انجام نداده است و متاسفانه هیچ پروتوکلی برای درمان معتادان و مصرف کنندگان مواد مخدر مختلف مثل گل و شیشه در کشور وجود ندارد.

رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد تاکید کرد: «بیمار محوری» و لزوم توجه به نقش و جایگاه مسئله پیشگیری در درمان اعتیاد، موضوعی مهم و قابل اهمیت است که وزارت بهداشت هیچ توجهی به آن ندارد.

پناهی گفت: دستورالعمل های فعلی وزارت بهداشت در درمان اعتیاد، شامل برنامه های دارو محورانه است و این شیوه درمانی منافع بیماران و صلاحیت آن‌ها را در بر نمی‌گیرد.

وی یادآور شد: اعتیاد داروخانه‌ای از جمله نمونه‌های جدید الگوی مصرف است و کارشناسان حوزه اعتیاد با عنوان «اعتیاد شیک» طی ۵ سال اخیر نسبت به فراگیر شدن آن هشدار داده اند.

رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد تصریح کرد: اعتیاد شیک یا همان اعتیاد داروخانه‌ای، سایر افراد جامعه و به ویژه نوجوانان را در معرض خطر ابتلا به بیماری اعتیاد قرار می دهد و در این میان، نوجوانان دختر بیشتر در معرض آسیب قرار دارند.

 

اظهار نظر