فاضلی : اصناف در امدادرسانی و امور خیریه از پیشقراولان جامعه هستند

چهارشنبه 13 دسامبر 2017 در 16:35


نشست خبری ارائه گزارش اقدامات اصناف و بازاریان سراسر کشور برای زلزله‌زدگان غرب کشور روز چهارشنبه با حضور علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران، غلامرضا حسن‌پور، رئیس سازمان بسیج اصناف، مسئول کمیته و اصناف و خیرین قرارگاه شهید جعفری در ساختمان اتاق اصناف ایران برگزار شد.

رئیس اتاق اصناف ایران اعلام کرد: اصناف در کمک رسانی به مناطق زلزله زده استان کرمانشاه بسیار فعال و چشمگیر درخشیدند؛ این درحالی است که حضور جهادی مجموعه اصناف در مناطق زلزله زده ، در بخش بازسازی و تعمیرات است. علی فاضلی افزود: اصناف در امدادرسانی و امور خیریه از پیشقراولان جامعه هستند و تاریخ معاصر ایران همواره نشان از حضور پررنگ اصناف در همه عرصه ها بوده است.

وی با اشاره به حضور اعضای هیات رئیسه اتاق اصناف ایران در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه و بازدید از این مناطق اظهار کرد: در جلساتی که با مسئولان استانی داشتیم، اصناف ، بازسازی برخی از اماکن مناطق روستایی را برعهده گرفت و علاوه بر کمک هایی همچون ارسال شیشه ساختمانی به همراه نیروی انسانی، در بخش خدمات فنی نیز نیروهای متخصص به این مناطق اعزام شده اند. فاضلی به همکاری های تنگاتنگ اصناف با سپاه نیز اشاره کرد و ادامه داد: مجموعه بسیج در اصناف جایگاه ویژه ای دارد و حضور بسیج در مناطق زلزله زده به دلیل بسیجی بودن این نهاد است و دلیل آن این است که اصناف همواره در کنار روحانیت بوده و هست. وی تصریح کرد: اصناف در کمک رسانی به مناطق زلزله زده ، امر مقام معظم رهبری را اطاعت کردند و آثار حضور چشمگیر اصناف در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه در آینده برای همگان مشهود خواهد شد. اصناف و بسیج همواره در کنار یکدیگرند.

فاضلی با اشاره به نقش و اهمیت راهبردی اصناف و کسبه ایران گفت: نمی‌توان تاریخ معاصر ایران را ورق زد و نام و نشانی از عملکرد بسیجی اصناف در آن جستجو نکرد. رویکرد بسیجی اصناف به خصوص در مواقع و موقعیت‌های حساس و خطرخیز و بحران‌ها و گلوگاه‌های صعب‌العبور بیش از هر زمان دیگر به چشم آمده و در خدمت انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است. وی اصناف را از موثرترین نیروهای انقلاب و جنگ دانسته و افزود: مرور وقایع و رویدادهای انقلاب اسلامی شاهدی بر این ماجراست. بدون تردید اگر اهتمام، ایمان راسخ و باورمندی کسبه، بازاریان و فعالان صنفی به آرمان‌های انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) نبود، روند پیروزی انقلاب با سرعتی به مراتب کمتر از این روبرو می‌شد. در حقیقت یکی از ارکان پیروزی انقلاب وجود روحیه بسیجی در اصناف کشور بوده است. حمایت‌های مادی و معنوی و حضور مستقیم و غیرمستقیم فعالان صنفی در صحنه‌های مختلف انقلاب موید این نکته است. بازارهای ایران هنوز اعتصاب‌های نفس‌گیر بازاریان را در مخالفت با نظام شاهنشاهی فراموش نکرده‌اند و بسیاری از مبارزان و زندانیان رژیم پهلوی حمایت‌های همه‌جانبه اصناف از خانواده‌هایشان را به خاطر دارند.

او در ادامه بر مشارکت اثرگذار اصناف در جریان جنگ تحمیلی پرداخته و تصریح کرد: این روحیه بسیجی اصناف در صحنه‌های دیگر نیز رخ نشان داد. آزمون وفاداری بعدی که اصناف با آن روبرو شدن، میدان نبرد بود. فعالان بسیجی اصناف دوشادوش دیگر اقشار ملت قهرمان ایران، ۸ سال مقاومتی مردانه و پیروزمندانه داشتند. اصناف تنها چند ماه پس از آغاز جنگ تحمیلی با تشکیل ستاد پشتیبانی جنگ صنوف تولیدی در زمره اولین بسیجیانی بودند که حساسیت‌های موضوع را با تیزبینی درک کرده و تا پایان جنگ در جبهه نبرد حق علیه باطل حضور داشتند. مشارکت اصناف در جنگ و دفاع در قالب‌هایی مانند حمایت‌های مادی، حضور مستقیم در جبهه‌های نبرد، اعزام نیروهای متخصص و فنی، اعزام رزمنده و… وجود داشت.

فاضلی، فرهنگ بسیجی اصناف را فرهنگی مانا و ماندگار دانست و بیان کرد: اما خلق و خوی بسیجی اصناف و کسبه و بازاریان به همین جا ختم نشده است؛ بلکه این قشر معتقد، مومن و متعهد در همه عرصه‌های و مواقع حساس وارد صحنه شده و نهایت تلاش خود را برای بهبود امور به انجام رسانده است. به عنوان نمونه در واقعه تأسفبار زلزله اخیر در استان کرمانشاه، اصناف حضوری چشم‌گیر و اثرگذار داشتند. به گونه‌ای که هر یک از اتحادیه‌های صنفی در سراسر کشور به یک ستاد جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای زلزله‌زدگان تبدیل شد. افزون بر این اتاق، اصناف ایران نیز با تشکیل ستاد امدادرسانی مجموعه کمک‌های ارسالی را در قالبی منسجم و کیفی سازماندهی کرد. به طوری که اصناف از آغازین ساعات بروز این حادثه کمک‌های نقدی، غیرنقدی، تخصصی، عمرانی و فنی خود را در قالب ستادهایی ساماندهی شده به مناطق زلزله‌زده اعزام کردند. این کمک‌ها هنوز نیز ادامه داشته و به صورت هدفمند صورت می‌گیرد.

رئیس اتاق اصناف ایران در بخشی از این نشست به نتایج عملکرد اصناف پیرامون کمک به زلزله‌زدگان غرب کشور اشاره کرده و گفت: نتیجه این روحیه و عملکرد بسیجی به بیش از ۲۰ میلیارد ریال کمک نقدی، ارسال ۴۵۴ کانکس اسکان موقت، تولید ۱۷۵ کانکس دیگر، تهیه و ارسال هزاران قطعه چادر مسافرتی، فرستادن بیش از ۱۰۰ تن خرما و بیسکویت و برنج و دیگر غلات، آماده‌سازی و ارسال نزدیک به ۱۰۰۰ دستگاه بخاری و میلیون‌ها قطعه البسه و پوشاک انجامیده است.

او در پایان خاطرنشان کرد: مجموع این دستاوردها نشان می‌دهد که بسیج در دامان اصناف است و پیوندی ناگسستنی و جدایی‌ناپذیر میان این دو نهاد مردمی و انقلابی وجود دارد. در حقیقت بیشترین اعضای بسیج مستضعفین انقلاب اسلامی را کسبه، بازاریان و فعالان صنفی تشکیل می‌دهند.

اظهار نظر