عملکرد بانک قرض الحسنه مهر ایران در راستای بهبود معیشت مردم

یکشنبه 4 فوریه 2018 در 16:48


دکتر مرتضی اکبری مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران در نشست خبری که به مناسبت سی و نهمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران در سالن اجتماعات ساختمان ستاد ادارات مرکزی برگزار شد، گفت: این بانک توانسته است با هم افزایی مردم و خیرین در ده ماهه گذشته، بالغ بر ۶۵.۴۸ درصد رشد منابع قرض الحسنه داشته باشد.


دکتر مرتضی اکبری در این نشست خبری ضمن تشریح عملکرد ده ساله بانک بیان داشت: با توجه به شرایط کنونی اقتصاد کشور و مشکلات موجود برای تجمیع و جذب منابع قرض الحسنه، این بانک در ۱۰ ماهه سال جاری با ۶۵.۴۸ درصد رشد، مبلغ ۳۹.۵ هزار میلیارد ریال افزایش منابع داشته و در حال حاضر منابع بانک به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال رسیده است.
وی افزود: بانک قرض الحسنه مهر ایران بیش از ۹۰ در صد این منابع به میزان ۹۰ هزار میلیارد ریال را تسهیلات قرض الحسنه با کارمزد ۴ درصد و کمتر از آن پرداخت کرده است.
اکبری پایین بودن میزان مطالبات غیر جاری این بانک را یکی از امتیازات منحصر به فرد آن دانست و خاطرنشان ساخت: نسبت طالبات غیر جاری به مصارف بانک از ابتدای فعالیت تا کنون حدوداً یک درصد بوده که نشان دهنده عملکرد مطلوب آن در سیستم بانکی کشور است.
وی تصریح کرد: بانک قرض الحسنه مهر ایران در ده سال فعالیت خود، با جذب ۵ میلیون نفر سپرده گذار به سه میلیون نفر تسهیلات قرض الحسنه با مبلغ دویست هزار میلیارد ریال پرداخت کرده است.
مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران ادامه داد: از این میزان تعداد ۵۹۳ هزار فقره با مبلغی بالغ بر ۶۴ هزار میلیارد ریال در ۱۰ ماهه سال ۹۶ اعطا شده است. از کل تسهیلات اعطایی بانک از ابتدای تاسیس تا پایان دی ماه سال جاری، تعداد ۲۵۹ هزار فقره با مبلغ ۱۱ هزار میلیارد ریال به تسهیلات قرض الحسنه ازدواج اختصاص یافته است.
دکتر مرتضی اکبری با اشاره به اقدامات مثبت و موثر بانک در حوزه ازدواج جوانان گفت: این بانک طی ۱۰ ماهه سال جاری تعداد ۲۹ هزار و ۷۱۰ فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج با مبلغ کل ۳ هزار و ۹۵ میلیارد ریال به مشتریان خود اعطا کرده که نسبت به سال قبل بالغ بر ۶۰ درصد رشد داشته است.
وی ضمن تاکید بر پوشش هزینه ها از محل کارمزد عملیاتی بانک اعلام کرد: این بانک توانسته است بیشتر هزینه های خود را از محل کارمزد وام های پرداختی پوشش دهد و علاوه بر آن مبلغ ۲۷۰۰ میلیارد ریال نیز از طریق کارمزد سایر خدمات بانکی جذب کند.

طراحی سبد محصولات جدید در راستای رضایت ‌مندی و ارزش‌آفرینی

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهرایران طرح های تسهیلاتی و سبد محصولات بانک را متناسب با مسئولیت های اجتماعی برشمرد و گفت: ۹۰ درصد منابع این بانک به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه در حوزه معیشت، اشتغالزایی و کارآفرینی، ازدواج جوانان و بهداشت و درمان اختصاص یافته است.
وی از اجرای ۲ طرح تسهیلاتی جدید (اندوخته خانواده مهر ایران) و (اندوخته بانوان مهر ایران) خبر داد و بیان داشت: این دو طرح با هدف ایفای مسئولیت های اجتماعی در ترویج سنت قرض الحسنه بین آحاد جامعه و به منظور حمایت از بنیان مالی خانواده ها و همچنین رضایت ‌مندی و ارزش‌آفرینی بیشتر برای بانوان کشور در شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران اجرایی شده است.
دکتر مرتضی اکبری ضمن تشریح طرح پیوند مهر ایران نیز اظهارداشت: این طرح با هدف افزایش روح تعاون و همکاری در میان خانواده ها و ترغیب آنان به آینده نگری و همچنین مشارکت آحاد جامعه در تامین هزینه های ازدواج جوانان ارائه شده است.

تداوم و انگیزش مهر، طرحی برای هم افزایی پایدار

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران طرح های تداوم و انگیزش مهر را راهی برای تقویت همکاری های دوجانبه با مردم و خیرین دانست و گفت: طرح تداوم مهر برای آن دسته از افرادی که تمایل به استفاده از تسهیلات این بانک برای اولین بار یا تسهیلات مجدد را داشته باشند، این امکان فراهم می کند تا بتوانند از طریق افزایش گردش حساب خود و کسب امتیاز، بلافاصله از تسهیلات بعدی بهره مند شوند.
وی همچنین افزود: در طرح انگیزش مهر نیز مشتریان پس از دریافت تسهیلات می توانند همزمان با پرداخت اقساط مستمر ماهیانه، از طریق افزایش گردش حساب خود ، از مزایای استفاده از تسهیلات مجدد بانک، برخوردار شوند.
دکتر مرتضی اکبری بر توسعه زمینه های بانکداری اجتماعی به عنوان یکی از برنامه های اصلی بانک تاکید کرد و اظهارداشت: در این طرح، مشتریان براساس نیاز خود اقدام به سپرده گذاری در گروه های متناسب با عناوین معیشت،اشتغال و کارآفرینی و پیوند مهر ایران نموده و بانک با مدیریت منابع حاصل و هم افزایی ایجاد شده، اقدام به تخصیص منابع در آن گروه می کند سپس منابع حاصل به منظور ارتقاء شرایط اجتماعی در اختیار مشتریان قرار می گیرد.

بانک قرض الحسنه مهر ایران و بانکداری نوین

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران با اشاره به گامهای موثر برداشته شده برای توسعه و ترویج بانکداری الکترونیک بیان داشت: این بانک در راستای تحقق بانکداری الکترونیک و افزایش خدمات الکترونیکی به مشتریان و جلوگیری از حضور فیزیکی در شعب، گسترش بانکداری نوین را در دستور کار خود قرار داده است و در کنار خدماتی چون اینترنت بانک، تلفن بانک و همراه بانک، در راه اندازی سامانه های آنلاین پیشتاز بوده است.
وی افزود: راه اندازی سامانه افتتاح حساب آنلاین با هدف افزایش رفاه حال مشتریان و کاهش مراجعه آنان به شعب بانک برنامه ریزی شده که در آن مشتریان با مراجعه به سایت بانک و تکمیل فرم های مربوطه اقدام به افتتاح حساب آنلاین با قابلیت دریافت کارت در محل سکونت یا کار میکنند.
دکتر مرتضی اکبری در رابطه با راه اندازی سامانه درخواست تسهیلات آنلاین نیز اظهارداشت: در این طرح مشتریانی که در بانک قرض الحسنه مهر ایران دارای حساب بوده می توانند با مراجعه به سایت بانک و انتخاب سامانه تسهیلات آنلاین، درخواست تسهیلات خود را بر اساس معدل حساب ثبت کنند.

عملکرد بانک قرض الحسنه مهرایران در حوزه های مسئولیت های اجتماعی

اکبری افزایش معیشت و بهبود رفاه اجتماعی را در دستور کار این بانک برشمرد و گفت: بانک قرض الحسنه مهر ایران در این راستا تفاهمنامه های زیادی را با نهادهای مربوطه از جمله سازمان بسیج مستضعفین و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به منظور اعطای تسهیلات قرض الحسنه برای ازدواج، درمان، رونق کسب و کار و بهبود معیشت کشاورزان و دامداران در روستاها منعقد نموده است.
وی افزود: بانک قرض الحسنه مهر ایران در تفاهمنامه ای با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای ساخت بیش از ۹ هزار واحد روستایی با اعتبار بالغ بر ۴۵۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه پرداخت می کند.
مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران اشتغالزایی، کارآفرینی و تحقق اقتصاد مقاومتی را از برنامه های اصلی این بانک دانست و گفت: بیش از ۷۰ درصد منابع قرض الحسنه بانک به پرداخت تسهیلات برای حمایت از کارآفرینی و اشتغال اختصاص یافته است. این تسهیلات با هدف ایجاد رونق اقتصادی، بهبود فضای کسب و کار، افزایش نرخ اشتغالزایی و مبارزه با بیکاری، افزایش سهم تولید از بازارهای داخلی و التیام مشکلات مالی کارگران به عنوان عوامل اصلی و موثر در توسعه صنعتی پرداخت شده است.

ازدواج جوانان و اجرای سیاست های کلی جمعیت

دکتر مرتضی اکبری توجه به تامین مالی برای تشکیل خانواده میان جوانان را از محور اصلی فعالیت های بانک قرض الحسنه مهر ایران عنوان کرد و گفت: در فعالیت ۱۰ ساله این بانک بالغ بر ۲۵۹ هزار فقره وام ازدواج به جوانان پرداخت شده است که بیش از ۳۰ هزار فقره آن مربوط به ۱۰ ماه سال ۹۶ می باشد.

حفاظت از محیط زیست و ترویج بانکداری سبز

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران گسترش زیرساخت های بانکداری الکترونیک و افزودن خدمات جدید مانند سامانه های افتتاح حساب و درخواست تسهیلات به صورت آنلاین را یکی از اقدامات مهم در راستای تحقق و گسترش بانکداری سبز دانست و گفت: این بانک افزایش و تقویت زیرساخت های خدمات غیر حضوری و بانکداری الکترونیک را در سرلوحه فعالیت های خود قرار داده است.
وی در رابطه با سایر عملکرد بانک در حوزه های حفاظت از محیط زیست بیان داشت: مشارکت در تامین مالی بهسازی سیستم بازچرخانی آب (فاضلاب) به صورت پایلوت در اصفهان از طریق پرداخت تسهیلات به متقاضیان یکی از برنامه های موثر بانک در این زمینه است.
دکتر اکبری همچنین تلاش برای همکاری با نهادها و سازمان های مرتبط با هدف پرداخت تسهیلات برای تهیه موتورهای هیبریدی در کلان شهر ها و تخصیص اعتبار و پرداخت تسهیلات برای احداث گلخانه در نقاط بد آب و هوا و دارای ریزگرد مانند خوزستان را از دیگر فعالیت های بانک برای آینده ای نزدیک دانست.

توانمندسازی آموزشی و گسترش عدالت تحصیلی با اولویت مناطق محروم

وی حمایت از توسعه دانش و تحصیل به ویژه در مناطق محروم کشور را یکی از برنامه‌های بانک قرض الحسنه مهر ایران در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی برشمرد و گفت: تهیه بیش از ۳۰۰ هزار قلم وسایل آموزشی و بهداشتی و توزیع ۳۳ هزار بسته به ارزش ۱۵ میلیارد ریال با اولویت مدارس متوسطه شبانه روزی مناطق محروم در استان های آذربایجان غربی، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خوزستان، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، لرستان، کردستان، سیستان و بلوچستان بخشی از این اقدامات است.
وی افزود: ساخت و بازسازی سه مدرسه در روستاهای مناطق زلزله زده استان کرمانشاه و مشارکت در ساخت مدارس روستایی در استان های محروم از جمله سیستان و بلوچستان از دیگر برنامه های بانک در این حوزه می باشد.
دکتر اکبری در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه بهداشت و درمان نیز گفت: ساخت ۳ خانه بهداشت و پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به دو هزار نفر از آسیب دیدگان زلزله استان کرمانشاه، پرداخت وام به مددخواهان برای تامین هزینه های درمان بیماری های خاص و مشارکت در ساخت فاز یک بیمارستان روانپزشکی ایران به مبلغ ۲۵ میلیارد ریال از جمله حمایت های بانک برای تقویت سلامت و درمان بیماران است.

اظهار نظر