شعر انقلاب با قلم مرحوم سبزواری جلا گرفت

یکشنبه 18 نوامبر 2018 در 18:19


محمدگلریز، خواننده اشعار انقلابی، درباره مرحوم سبزواری گفت: شعر انقلاب با قلم مرحوم سبزواری جلایی دیگر گرفت. سرودهای ایشان بود که روح شنونده را صفا می‌داد و با گذشت دهه‌ها هنوز هم اثرگذاری خودش را حفظ کرده است.

محمدگلریز در گفت‌وگو با پایگاه خبری حوزه هنری، درباره اشعار انقلابی و سرودهای مرحوم حمید سبزواری، گفت: این بانگ آزادی سرودی بود که هنوز هم بعد از چنددهه اثرگذاری خودش را بر مخاطبین و شنوندگان دارد؛ به‌راستی که اشعار این شاعر بزرگ روح شنونده آن را صفا می‌دهد. همان‌طور که بارها گفته شده اشعار حمید سبزواری نه منشور شعر انقلاب بلکه منشور انقلاب اسلامی است. شاعری شجاع و حماسه‌سرا که انقلاب را در واژه‌ها و کلمات چنان با عظمت به تصویر می‌کشد که باید به عنوان یک خواننده بگویم صدای انقلاب زمانی شنیده می‌شود که چنین اشعار انقلابی سروده شود.

وی ادامه داد: امروز که امکانات، تنوع در دستگاه‌ها و حتی سلایق تغییر کرده است، اگر اثری هنوز هم شنیده شود یعنی ماندگار شده و این ماندگاری یعنی در درون‌مایه این اشعار چیزی نهفته است. زمانی که شاعر در حال سرودن آن بوده، کوششی برای سرودنش نکرده و این جوشش درونی و حس خاص شاعر کاری کرده است که این اثر ماندگار شود. مرحوم سبزواری به دلیل اینکه عمیقا به انقلاب معتقد بود، قلبا شعر می‌سرود. گاهی آثاری را می‌خوانیم که متوجه می‌شویم شاعر تلاش کرده است شعر انقلابی بگوید اما زمانی که یک اثر از درون دل جوشیده شود، متوجه می‌شویم که تا چه حد تعهد و ایمان می‌تواند در روح شعر اثرگذار باشد.

این خواننده تصریح کرد: زمانی که خواننده تلاش می‌کند تا اثری را ماندگار سازد، هرچه کند، تنها نیمی از راه را طی کرده است. متن، شعر، حال و هوای شاعر، نوع پرداخت به موضوع و ده‌ها مسئله دیگر سبب می‌شود تا این شعر در کنار موسیقی به یک اثر ممتاز بدل شود. از همین رو اگر آثار حمید سبزواری برای نسل‌های بعدی آشناست به همان دلیل است که ایشان قلبا شعر می‌سرود.

گلریز با تاکید بر اینکه شعر انقلاب و دفاع مقدس نیازمند یک دوره بازگشت است، گفت: باید از مشکلات عبور کنیم و به آثار نمونه و ممتاز دوباره مراجعه کنیم و سعی کنیم ادبیات آن زمان را مجددا با لباسی نو، با ساختاری جدید منتشر کنیم. امروز شاهد انتشار کارهایی هستیم که تلاش می‌شود حماسی باشد اما قوام شعرهای قبل را ندارد. این قوام نیازمند همان بازگشت و دقت در حرکت بر مبنای مسیری است که توسط سبزواری‌ها ایجاد شده است.

اظهار نظر